Brandweer 'deskundige' Fred Vos

Auteur Topic: Brandweer 'deskundige' Fred Vos  (gelezen 108914 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 2 februari 2007, 16:17:32
Naar aanleiding van o.a. (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15941.0.html):

Iemand netwerk nog gezien vanavond >:( Wat een verschrikkelijke bokkel@l zeg die meneer Vos. Brandweer Velsen werd even in een paar minuten bij de enkels afgehakt.
Triest........ :-[

Ik heb het gezien ja, vooral z'n uitspraak dat het dan maar opgeheven moest worden.
Als zijn huis in de fik staat denkt ie wel anders. Maar dat terzijde.

Voor schepen die er een paar maanden liggen ga je toch geen aanvalsplannen maken? Zelfs ik als brandweerfotograafje snap dat nog wel.
Hij kwam op mij een beetje over van "als ze mij hadden gebelt was alles goed gekomen".

Als iemand het niet met mij eens is hoor ik dat graag.

laat deze man de volgende x even het verkeer regelen ofzo, ipv uitspraken te doen waar ie GEEN VERSTAND van heeft.   >:( >:( >:( >:(
wat een oetlu. , blauwe meetbuis  ;)

Eigen veiligheid van brandweer personeel is toch 1. Het besluit om de boot op te gaan of juist niet meer zal weloverwogen zijn. Vanuit journalistiek oogpunt gezien was het een wel erg éénzijdige situatie. Het had beter geweest opmerkingen die door dhr. Vos met betrekking tot deze specifieke situatie geuit werden weerlegd zouden worden door een woordvoerder van de brandweer.

Wat me in het interview tegenviel is de afwijzende reactie van de burgemeester en een brandweer"balk"die geen commentaar wilde geven op vragen. Ook het commentaar later van de regionale com. viel me erg tegen. MENSEN DIE AAN DE TOP STAAN KOM OP VOOR JE "VELDWERKERS" EN ZET ZE ZO NIET TE KIJK

In mijn ogen had de brandweer preventief wat meer kunnen doen, de giftige rookkolom, die economisch behoorlijk wat schade heeft aangericht, had naar mijn idee met behulp van water schermen neergeslagen kunnen worden zodat er minder verspreiding had plaatsgevonden. Echter dit is slechts mijn idee...

Was de heer Vos aan boord toen de brandweer zich terugtrok?

Ieder schip heeft volgens het SOLAS/IMO regelingen aan zowel bakboord als stuurboord de zogenaamde 'fire plans' in rode kokers zitten.

Schepen hebben volgens mij geen aanvalsplannen wettelijk nodig omdat doorgaans de lading vaak wisselt (dus ook de gevaarlijke stoffen (hoeveelheden en klassen) varieren zeer frequent)

Ik heb het even teruggekeken op www.uitzendinggemist.nl

Wie is dit heerschap? Vanwaar de term brandweerexpert? M.a.w. wat is zijn achtergrond?
De koe in zijn kont kijken en achteraf gaan staan bleren is natuurlijk altijd makkelijk. Waarschijnlijk had het met een aanvalsplan beter te bestrijden geweest.
Ik ben er niet bij geweest, de heer Vos vermoedelijk ook niet, dus kunnen er ook geen conclusies getrokken worden. Ik vind het misselijkmakend om dit halve promofilmpje van hem te bekijken en hem zijn uitspraken te horen doen.
Wat mij nog het meest tegen de borst stuit is dat middels dit interview de publieke opinie bepaald wordt, en in het nadeel is van alle manschappen die hier keihard aan het werk zijn (geweest)

gaan we hier verder!  ;)




His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2007, 17:19:39
Enkele stukken van internet:

'Het is al jaren goed mis met de brandweer'

Uit de Gooi- en Eemlander van 29 september 2001

Expert vindt dat hiërarchische organisatie volledig is achterhaald

E1NDH0VEN/GPD - Het is al jaren goed mis met de Nederlandse brandweer. Dat is de stellige overtuiging van Fred Vos, brandweerexpert en ooit hoofd opleidingen aan de Brandweeracademie. Als er niet snel iets gebeurt, kan Nederland rekenen op nieuwe rampen. Na de Bijlmerramp, de Herculesramp, vuurwerkramp en de brand in Volendam is het vak aan 'herijking' toe. Zo niet, 'dan zullen opnieuw onnodige slachtoffers vallen'.
Volgens Vos is de hiërarchische, op militaire leest geschoeide organisatie van de brandweer in Nederland volledig achterhaald. 'Die is afgeleid van absurde doctrines van het leger, gebaseerd op aanpak van de stadsbranden in de Tweede Wereldoorlog. Een brand is 'een vijand die zich voor de ogen van de brandweerlieden ontwikkelt en groter wordt en pas in de tijd afneemt', aldus Vos. 'Snelheid is dus belangrijk. Tegenwoordig brandt alles tot de grond toe af. Omdat het ontbreekt aan een kwalitatief goede analyse en aangepaste tactieken en technieken. Brandveiligheid is een vak, dat vereist kennis. Het gaat niet om het volgen van recepten.' Het vakmanschap is echter verloren gegaan, condudeert Vos, evenals de kennis. 'Vaardigheid wordt niet getoetst, er is geen externe controle op de kwaliteit. De brandweer wordt nooit afgerekend op resultaat. De brandpreventie wordt verwaarloosd. Terwijl we branden tegemoet gaan die gevaarlijker zijn dan ooit. Incidenten escaleren veel sneller dan vroeger. Dat komt de industriële ontwikkeling en de hogere energetische dichtheid van de samenleving. Nederland wordt bedreigd door deze onzekerheid en onbekendheid met gevaarlijke opslagen en fabrieken, vliegtuigongevallen en andere bijzondere objecten.'
In het relatief laagbebouwde Nederland is de uitruktijd vastgesteld op maximaal vijftien minuten, hoewel de bebouwing langzaam maar zeker de hoogte ingaat. 'Je kunt niet meer na vijftien minuten aankomen. Dan ben je te laat', stelt Vos. 'Officieren arriveren in de regel als laatste. Zij zijn dus altijd te laat. Vervolgens kunnen ze alleen nog maar opschalen: bij veel slachtoffers zoveel mogelijk voertuigen laten uitrukken.'
De overheid weigert te leren van rampen, zegt Vos. 'De Herculesramp toonde al het gevaar voor mensen van een aluminiumbrand aan. Hier bestreed de basisbrandweer de brand bovendien met schuim. En dat werkte niet Schuim wakkert een aluminiumbrand juist aan.'


http://msn.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=24082#


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2007, 17:20:00
Vos schijnt bij de vuurwerkramp in Enschede ook een afwijkende mening te hebben geventileerd.
Wie kan mij daar meer over vertellen?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2007, 17:51:08
Op sommige punten heeft hij misschien gelijk maar wanneer je alles op een lijn bekijkt hoort hij deze uitspraken nu zeker niet te doen, natuurlijke evolueert de brandweer trager dan de brand zelf, we lopen nu eenmaal achter de feiten aan.
Wat wil hij, op elke hoek van de straat een uitruk voertuig dat alle soorten incidenten aankan????
Een snelle inzet is inderdaad zeer goed maa economisch nu eenmaal niet haalbaar, en de operationele kennis van ieder brnadweerman gaat er dan op achteruit om dat hij geen brnaden meer heeft om te blussen.
De uitruktijd is een afweging maken tussen verschillende elementen (gegevens).

Het is natuurlijk altijd gemakkelijk om ergens vanop een afstand een tv programma dat waarschijnlijk niet liever heeft commentaar te verkopen. Ik vind de terughoudende houding van de brandweer ivm commentaar ook niet alles maar ze zijn tenmisnste zo slim om niet zomaar in het wilde weg te antwoorden op vrage die op dat moment geen invloed zullen hebben op het verdere verloop van het incident. Ik persoonlijk vind dat de brandweer daar zeer zeker zijn operste best heeft gedaan om deze moeilijke brand zo snel als mogelijk te bestrijden. Het is inderdaad ook wel zo dat we als brandweer het economisch goed moeten beschermen, maar tegen welke prijs.

Die meneer heeft naar eigen zeggen vele (scheeps)branden bestreden, die locatie die men in de beelden liet zien was volgens mij een trainingssite waar er geen kans is dat de boot gaat kapseizen.

Heeft de brandweer de juiste handelingen gesteld, volgens de leidraad "scheepsbrandbestrijding" wel.
Ze heeft advies ingewonnen bij experts op het gebied van scheepsbrandbestrijding zowel binnen de brandweerorganisatie (Gezamelijke Brandweer Rotterdam) als extern met experts op het gebied van scheepsbrandbestrijding. De meneer uit hetr interview is misschien een beetje op zijn tenen getrapt omdat men hem niet heeft gevraagt als expert.
Ze heeft het schip extern gekoeld en met warmtebeeld camera gekeken waar de hitte het hoogst was.
Omgeving werd ontruimd ivm gevaar van vrijkomen schadelijke dampen.
De inwoners werden ingelicht (misschien niet voldoende maar het gebeurde wel).


Mvg,

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2007, 17:56:54
Citaat
AMSTERDAM - Gebrek aan ervaring met scheepsbranden heeft de regionale brandweer parten gespeeld bij de bestrijding van de brand afgelopen dagen op de vriestrawler Willem van der Zwam (Scheveningen 302) in zijkanaal A in Velsen-Noord.

Omdat de diverse brandhaarden niet bereikbaar waren, heeft de brandweer zelfs overwogen het schip vol water te pompen en te laten zinken. Op advies van specialisten van bergingsbedrijf Svitzer Wijsmuller is daarvan op de valreep afgezien. Dat zegt logistiek bergingsleider van Svitzer Wijsmuller, Bram Sperling.

Svitzer Wijsmuller heeft zich dinsdag al in een vroeg stadium als berger gemeld, maar is pas in een later op de dag door de brandweer als specialist te hulp geroepen.

Ook enkele bemanningsleden van de trawler hebben kritiek op de werkwijze van de regionale brandweer. Zij zeggen dat de brand op het schip beperkt had kunnen blijven als de bemanning de gelegenheid had gekregen om openstaande isolatie- en ventilatieluiken te sluiten, aldus een van de betrokkenen.

Op het schip, dat voor onderhoud in Velsen lag, werkte tachtig man servicepersoneel, onder wie lassers en zes brandwachten. Toen op het derde werkdek de eerste brand begon, moesten zij, vertelt één van hen, direct van boord. ''Er was bij de brandweer een paniekerige sfeer. Ze zeiden dat de boel elk moment kon ontploffen. Als je niet weg ging, kon je een tik in je nek krijgen.''

Er waren op dat moment ervaren bemanningsleden aan boord die op het schip bekend waren en die de regionale brandweer, die geen ervaring had met schepen en scheepsbranden, hadden kunnen assisteren. ''Want het is een doolhof. Maar het werd verboden. We moesten weg.''

Waar de brandwachten waren toen de brand uitbrak, of waarom zij niet in staat zijn geweest het vuur meteen te blussen, is niet duidelijk.
Aldus het Parool, heeft weinig met meneer Vos te maken, maar wel met het commentaar op de brandweer.
Misschien dat dit topic omgetoverd kan worden tot algemeen 'kritiek' topic.


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2007, 18:01:50
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar de redactie van netwerk waarin ik de eenzijdigheid van de berichtgeving en de onjuistheid van de observatie van dhr. Vos heb geventileerd. Hij ziet namelijk het feit over het hoofd dat de brandweer Rotterdam, met specifieke kennis, is gealarmeerd. Daar komt nog bij dat uitspraken als: dan schaf de brandweer maar af, naar mijn mening het niveau van de reportage erg naar beneden halen.

Ik heb natuurlijk niet echt kijk op de zaak, maar de berichtgeving was wel erg slecht vond ik


andre48

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2007, 20:12:08
heb maar een menibg over die meneer vos die moeten ze afschaffen met zijn onzin gepraat het verstand van een dronken aardbei zullen we maar zeggen


poster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2007, 22:18:08
Vos schijnt bij de vuurwerkramp in Enschede ook een afwijkende mening te hebben geventileerd.
Wie kan mij daar meer over vertellen?



na FF googlen:
"Even sceptisch is hij over brandweerdeskundige Fred Vos die met veel aplomb verkondigde dat een gaslek de ramp heeft veroorzaakt en dat de politie dat over het hoofd heeft gezien. 'Vos vindt drie jaar na de ramp een stukje gaspijp op het terrein en hangt daar een hele theorie aan op. Dat doet mij denken aan een archeoloog die aan de hand van een potscherf een hele cultuur reconstrueert. Ik geloof er niet in.'"
uit de Volkskrant
link:   http://www.volkskrant.nl/binnenland/article165380.ece
Als de brand weer brandt, blust de brandweer de brand weer


JoostV

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2007, 01:23:47
Lastig te beoordelen vanachter een bureau en er is altijd wel een "deskundige" die negatief wil  praten op zo'n moment.
Ben benieuwd wat er straks uit een onderzoek(gaat er zeker komen) voor conclusie komt.
Hier de netwerkuitzending waar het om gaat....
http://player.omroep.nl/?aflID=3906146&md5=1d105dc409452e67ecaeee10a33d45bf
Een brandend schip blijft lastig te blussen, zeker als de brand (zoals hier) zich bevind in de isolatie achter de stalen huid.Daarnaast bij een brand loopt de temperatuur loopt in no-time op tot sky high en ik ken de opbouw van dergelijke schepen qua brandvertragende schotten niet. Op een passagiersschip bijv is een brand goed in te sluiten maar op zo'n varende fabriek... Die eisen zijn heel anders. En of je dan van binnenuit nog enigzins verantwoord bij de brandhaard kunt komen is nog maar de vraag.
Ook zeker is, als dit op zee gebeurt is je schip kansloos, een brand als deze blussen in een ruimte die je niet kunt sluiten en co2 toe kan laten. Maar dan was de aandacht waarschijnlijk minder groot geweest omdat er minder mensen last van hadden gehad.


knarf

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2007, 18:34:48
Op het moment van de brand werd er op het schip onderhoud  gepleegd. Dit betekend dat het vol lag met gasflessen, alle luiken en doorvoeren open lagen. Er was dus geen compartimentering. De brand wordt dan al snel onbeheersbaar. Niemand meer binnen en grote kans op brandweerslachtoffers