WWW.nhd.nl
Brandweer had wél tekeningen SCH302 Willem van der Zwan'
Gepubliceerd op 05 februari 2007, 20:15
Laatst bijgewerkt op 05 februari 2007, 20:18
velsen-noord - De brand op de SCH 302 Willem van der Zwan is zaterdagochtend om 7 uur als een nachtkaars uit gegaan. Dagen eerder dan was voorspeld. Het gevecht van de brandweer is daarmee voorbij. Of toch niet? De aanpak van de spuitgasten ligt nog steeds onder vuur.
Er is al van diverse kanten kritiek geuit op het 'niet-aanvalsplan' van de brandweer. Er hoefden geen mensen en dieren gered te worden, dus waarom alsnog mensenlevens in de waagschaal stellen? Om een kostbaar schip te behouden? Om een milieuramp te voorkomen? De reactie van de brandweer samengevat: we hebben gedaan wat we konden, maar zonder de cruciale informatie over het schip was het al snel te heet onder de voeten. Maar behalve de kritiek van scheepsbrand-expert Fred Vos afgelopen zaterdag in deze krant, hebben ook bemanningsleden en ingehuurde werklui aan boord kritiek. Zij werden achter het hek gezeten moesten gedwongen toezien hoe hun werk en hun werkplek in vlammen opging.
Zover had het niet hoeven komen, is de overtuiging van een opvarende met veel technische kennis over het schip. Hij wil anoniem blijven. In de eerste plaats reageert hij op de bewering dat vitale tekeningen ontbraken, gedaan door de Heemskerkse brandweercommandant Henk Munneke die de operationele leiding had. ,,Een pure leugen. De brandweer moet geen rare dingen zeggen. Er is dinsdagochtend meteen een geplastificeerde tekening aan ze gegeven.''
Munneke bevestigt dat alsnog. ,,Maar dat waren bouwtekeningen die vanuit een bouwkeet op de wal zijn aangedragen. De officiële tekeningen zijn verloren gegaan bij een eerdere brand en dan heb je nog de tekeningen van het schip die altijd buiten aan de zijkant van de stuurhut in een koker zitten. Daar konden we niet bij door de hitte.''
Dat antwoord wekt bevreemding. De brand begon immers vóór in het schip en tot zeker 11 uur stonden er wel brandweerlieden vóór de stuurhut, dus dichter bij de brandhaard, buiten op het dek. Zo heet was het dus niet. Munneke: ,,De informatie die ik heb gekregen is dat de plekken waar de tekeningen moesten zijn, leeg of onbereikbaar waren. En omdat er geen mensen meer aan boord waren, hebben we besloten van boord te gaan en alleen nog maar het schip koelen.''
Deze aanpak bevestigt het idee van het anonieme bemanningslid én van criticaster Vos. De opvarende: ,,Omdat ze de eerste uren niks hebben gedaan, is het volledig verkeerd gegaan. Er waren vier werktuigkundigen bezig om de luiken te sluiten zodat er geen zuurstof bij kon. Ze werden van boord gebonjourd. Plots kwam er wél een zooitje brandweer, die de boel wel even uit zouden pissen. Die wisten totaal niet wat er gaande was.''
Volgens de opvarende was dinsdagmiddag hét moment om aan te vallen. ,,Toen was er volop blusschuim en woedde de brand alleen nog op het frostendek.'' Hijzelf en meerdere bemanningsleden boden aan te helpen. ,,Ik wilde de luiken op het voordek sluiten, maar de brandweer zei dat er geen elektriciteit was. Toen ik vertelde dat er twee heftrucks stonden, zeiden ze weer dat er een steiger voor stond en dat het schip zou exploderen of breken. Een trawler van deze omvang breekt echt nooit en die olie zat helemaal onderin in dubbele olietanks.''
Dus nu is het weer een scheepsbrand-expert....