Brandweer 'deskundige' Fred Vos

Auteur Topic: Brandweer 'deskundige' Fred Vos  (gelezen 108328 keer)

0 gebruikers (en 47 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #280 Gepost op: 5 maart 2007, 12:52:58
Wat bedoel je hier mee?  :) ??? ???

Nou eigenlijk precies wat er staat, dat mensen in discussies soms persoonlijk aangevallen worden op grond van hun mening.
Een standpunt mag van mij best aangevallen worden maar niet de persoon die het verkondigt, ook al is men het met diens standpunt of de manier waarop het gebracht wordt niet eens. Als voorbeeld, de titel van dit topic geeft (door het woord deskundige tussen aanhalingstekens te plaatsen) al aan (of suggereert op zijn minst) dat hier de intergiteit / deskundigheid van de persoon ter discussie gesteld wordt en niet diens inhoudelijke argumenten.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #281 Gepost op: 5 maart 2007, 19:37:07
@Wiij komen er niet uit, schreef Vos.

@Laat ik nu net hetzelfde gevoel hebben...kwam bij Pampje op  

@"Hierbij neem ik graag afscheid van u. Dat is ook beter voor u." Voegde René toe

@Volgens mij bedoelen we nog steeds allemaal het zelfde (óók René en Fred) sprak The Chief

Wat moet er nog gebeuren voor brandweer Nederland op één lijn zit, behoudens optochten en wedstrijden, is het één grote competentie strijd waarbij een kleine elitaire groep misbruikt maakt van de gedrevenen van een jongens/ meisjesdroom.

Fred ziet het goed maar zijn stem zou moeten klinken op de plek waar de elitaire, onder leiding van Don, samentrekken, zij zijn immers verantwoordelijk en aansprakelijk voor de wijze waarop de brandweerzorg wordt uitgevoerd. Dat hun wetten anders zijn dan wat wordt beoogt met de brandweerwet mogen inmiddels, hoe triest ook, duidelijk zijn.

Gelukkig voeg ik toe, is de minister van de pertinente leugen vervangen, wellicht straalt er nog hoop bij zijn opvolgster en roept zij de golfclub tot de orde!

Het lijkt mij beter als meneer Vos eens gezellig een middagje bij onze minister van BZK een bakkie leut gaat halen.En al zijn grieven daar deponeert,de plek waar het op dit moment thuis hoort.Daar wordt het beleidt gemaakt,niet op de werkvloer.Wellicht is minister Ter Horst wel zo vriendelijk om zich nu eens wel in te zetten voor de brandweer.Want wij horen nu al jaren dat er zaken moeten veranderen,wij lezen nu al jaren al rapporten.Maar er gebeurt niets,niets komma nu niets.En laat meneer Vos zijn verwijten daar op tafel gooien,en laat hem daar de minster haar gevoel bewerken.Beter dan dat bij brandweermensen te doen,die er in veel gevallen niets aan kunnen doen.

Nou eigenlijk precies wat er staat, dat mensen in discussies soms persoonlijk aangevallen worden op grond van hun mening.
Een standpunt mag van mij best aangevallen worden maar niet de persoon die het verkondigt, ook al is men het met diens standpunt of de manier waarop het gebracht wordt niet eens. Als voorbeeld, de titel van dit topic geeft (door het woord deskundige tussen aanhalingstekens te plaatsen) al aan (of suggereert op zijn minst) dat hier de intergiteit / deskundigheid van de persoon ter discussie gesteld wordt en niet diens inhoudelijke argumenten.

Jacques

Ik hoop dat je ook weet hoe het persoon zijn mening heeft verkondigt.Ik geloof dat als jou zoiets op je bordje neer was gelegt,dat je dan ook boven op de kast had gezeten :-\

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #282 Gepost op: 5 maart 2007, 19:49:26
Ik hoop dat je ook weet hoe het persoon zijn mening heeft verkondigt.Ik geloof dat als jou zoiets op je bordje neer was gelegt,dat je dan ook boven op de kast had gezeten :-\

Ik heb de discussie gevolgd....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #283 Gepost op: 5 maart 2007, 20:40:53
@ Allen

Mogelijk is, dat mijn bericht aan Palmpie verkeerd wordt begrepen.
Waarbij ik de opmerking van Jaques Schenk bijzonder waardeer; zonder dat iemand mij kende hier en voordat ik me (ongevraagd weliswaar) heb voorgesteld, werd ik al als 'deskundige' (tussen leestekens) neergezet.
Jaques vindt dat niet terecht; ik vond dat eerder, zonder enige reactie van de moderators, ook niet.

Miijn bericht aan Palmpie was ingegeven door algemene vermoeidheid.
Palmpie weet zoveel vraagtekens te plaatsen bij mijn (wets)kennis dat ik er een dagtaak aan zou overhouden om hem (eventueel) te overtuigen.
(Vooruit, nog één keer dan maar: ambtsmisdrijf van een minister loopt via de 2e kamer en de Procureru Generaal van de Hoge Raad en ja Palmpie iedereen is bevoegd aangifte te doen maar de OvJ vervolgt soms alleen als een getroffene klaagt.)

Ook de woordbetekenissen worden vaak verward (zie veiligheid algemeen en brandveiligheid als bijzondere vorm daarvan in wet- en regelgeving). Dit, binnen enorme lappen tekst met neonverlichtiing; hij maakt zich er dus zeker niet licht vanaf.

Palmpie bedoelt het goed, denk ik,  anders was ik wel eerder opgehouden met antwoorden.

Voor mij is het echter allemaal teveel als 'compenserend huiswerk'.

Ik blijf voorlopig bereid mijn mening/oordeel te geven, als zulks gewenst is/op verzoek, maar liever de eventuele onenigheid met het antwoord onderbouwen met inhoudelijke en zelf onderzocht/verkregen argumenten; niet met daarop doorgaande nieuwe vragen.

Over mijn onderzoek dat gaande is, kan ik natuurlijk niet vroegtijdig uit de school klappen; eerst moet mijn reconstructie worden opgesteld en getoetst door de rechtstreeks betrokkenen/getuigen.
Wel hoop ik een betekenisvolle bijdrage te hebben geleverd aan de getroffen tak van industrie op het gebied van brandveilgheid. Reconstructies opstellen van een ongeval is immers bovenal om van te leren. U hoort daar vast nog over.

Met vriendelijk groet,
Fred Vos.

PS
Op de valreep werd het bericht van Peter71 gemeld.

Wat ik op 'iemands' bordje had gelegd, gaat over een negatieve beoordeling van een inzet met waterkanonnen, en een opmerking dat als het 'te heet' is en er geen mensen in gevaar zijn we gewoon 's avonds weer naar moeder de vrouw willen.

Beide aspecten vond en vind ik 'below standard' voor een professionele brandweerman of evenzo professionele parttimer (vrijwilligers bestaan niet binnen 'de brandweer', al willen sommige mensen zich daarmee wel eens 'retorisch'en sentimenteel indekken).

Ook gaat dit voorbij aan de krantenberichten over andere zeer nabije criticasters van het (deels afwezig geachte) brandweeroptreden.
Waar blijven de (desnoods anonieme) verdedigings uitspraken over de gebeurtenissen aan boord die e.e.a. kunnen rechtvaardigen?

Tenslotte verdedig ik me ook indien mijn oordeel in twijfel wordt getrokken, als ik de gelegenheid zie en krijg, met volledig open vizier en 'boter bij de vis'.
Dat is de democratische burgerfunctie bij uitstek : het vrije en openbare debat.

Mensen die klagen over 'dat wat zij op hun bordje krijgen' hebben dan hun 'bordje' ook opgehouden en kunnen het proeven en keuren. Ik heb niemand persoonlijk en als zodanig herkenbaar aangesproken, alleen vanuit eigen observatie en verstrekte (verslaggever) informatie: als dit de brandweerhouding is dan......
Vele foto's van inactieve, terugtrekkende, etende en drinkende, fotograferende en op een autospuit naast elkaar zittende 'toeschouwers' met grote aantallen mensen en materieel, dat dagenlang niet tot ontplooiing komt, geven een beeld en dat wordt onvermijdelijk gewaardeerd en beoordeeld.
Als er, om welke redenen dan ook, geen enkele inzet van geen enkele plaats aan boord mogelijk was, dan had er op die beslissing wel het e.e.a. uit beeld kunnen verwijnen.
Niet in het minst omdat ander verzorgingsgebieden toch eigenlijk het 1e recht hebben op die mensen en spullen.
Vertelt u maar. (Ook onderzoek zal hoe dan ook e.e.a. op objectieve/intersubjectieve feiten uitwijzen.)
Het zag er, ook volgens volgens aanwezigen niet uit, las ik in de krant.
Maar vertel dan wat er onzichtbaar voor goeds allemaal gebeurde: Wie zwijgt stemt toe en wie klaagt over een beoordeling moet aantonenen dat dezer onjuist is of op onvolledige feiten is gebaseerd.
Niet op:  dat we toch ook wel mensen op hun blauwe ogen kunnen vertrouwen als ze zeggen zo erg hun best te doen.
Ik verneem graag de onweerlegbare falsificatie van mijn beoordelingen. Leer ik er ook weer van.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #284 Gepost op: 5 maart 2007, 21:37:21
@ Peter71

Uw opmerkingen deed ik wel wat te kort in mij PS.

U oproep, om me tot de minister te wenden, in plaats van tot de uitvoerende brandweerlieden, is voor u begrijpelijk maar riep bij mij nogal wat 'oud zeer' op.

Toen ik, midden tachtiger jaren, 'free lance'werkzaam was voor Smit Fire & Loss prevention en RISC (toen 'zusters'),
vernam ik dat een directielid (oud BB-er) van de Brandweerdirectie op het ministerie het, voor mij, onzalige plan had gelanceerd om de brandweeropleidingen te moduliseren. Geen onderbouwing; gewoon een modewoord.
Gelet op de voor mij , ook onderwijskunidg, noodzakelijk onverbrekelijke samenhang tussen brandpreventie en (kennis van ) repressie, vroegen mijn directeur van de RBA en ik een onderhoud aan met de Staatssecretaris, mevrouw De Graaff Nauta, aan. Zij had 'de brandweer' in portefeuille.

Gebruind terug van het Midden Oosten zat ik, met letterlijk betraande ogen, te betogen dat dit onzalige idee, noch onderwijskundig, noch vakinhoudelijk deugde en dat dat het (kwalitatieve) einde van de brandweer zou betekenen.
Docters van Leeuwen (plv, DG) moest erbij en zat met een uitpuilende blote buik door een te klein overhemd ongewild zijn nogal lelijke navel te exhibitioneren. Dat stopte mijn verdriet acuut.
Men luisterde en deed niets. (Zie artikel over mij in archief Nieuwe Revu.)

Ik wil hier maar mee zeggen; ik deed wat ik kon; ook nog een kamerlid waarschuwen.
Wij kregen het advies lid te worden van een politieke partij!

U kunt veel van mij zeggen, maar niet dat ik de stoute schoenen niet heb willen aantrekken en de 'zwakkere' dan wil aanvallen.

Om mij nu opnieuw door een 'goedgevulde' top ambtenaar te laten uitlachen bij een minister...... Nein Danke!
Enige vorm van masochisme is mij vreemd. (Het deed echt pijn; gelooft u mij. Niet voor herhaling vatbaar.)

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #285 Gepost op: 5 maart 2007, 21:50:47
Volgens mij is dat bij iedere aangifte dat het aan het OM is om te vervolgen en aan de politie om het te onderzoeken. Als ze goede redenen hebben kunnen ze dat ook laten...  ;) :) en vaak vinden ze die...  ;) :)
(http://www.om.nl/vragen/strafrecht/aangifte/ en http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Hoe_kan_ik_aangifte_doen_bij_de_politie_/vid/5D9F3DA9-C295-519D-18513ACFED2C89FB/containerid/517415FF-C09F-296A-61FF669427222C44/objectid/52130E86-D538-3273-7F118AC5960DD56F/displaymethod/displaydefaultintro )

Ik weet niet of je ook terecht kunt bij de Polizei...  ;D ;D ;D (grapje! ;) ;D)

Ik ben het met je eens dat de kans op vervolging errrrrrrrrrg klein is als je aangifte gaat doen...  ;) :)

Ik ben benieuwd wat er uit je onderzoek gaat komen!  :) (verheug me al op een volgende discussie! ;) )

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #286 Gepost op: 5 maart 2007, 22:04:45
@ Peter71

Uw opmerkingen deed ik wel wat te kort in mij PS.

U oproep, om me tot de minister te wenden, in plaats van tot de uitvoerende brandweerlieden, is voor u begrijpelijk maar riep bij mij nogal wat 'oud zeer' op.

Toen ik, midden tachtiger jaren, 'free lance'werkzaam was voor Smit Fire & Loss prevention en RISC (toen 'zusters'),
vernam ik dat een directielid (oud BB-er) van de Brandweerdirectie op het ministerie het, voor mij, onzalige plan had gelanceerd om de brandweeropleidingen te moduliseren. Geen onderbouwing; gewoon een modewoord.
Gelet op de voor mij , ook onderwijskunidg, noodzakelijk onverbrekelijke samenhang tussen brandpreventie en (kennis van ) repressie, vroegen mijn directeur van de RBA en ik een onderhoud aan met de Staatssecretaris, mevrouw De Graaff Nauta, aan. Zij had 'de brandweer' in portefeuille.

Gebruind terug van het Midden Oosten zat ik, met letterlijk betraande ogen, te betogen dat dit onzalige idee, noch onderwijskundig, noch vakinhoudelijk deugde en dat dat het (kwalitatieve) einde van de brandweer zou betekenen.
Docters van Leeuwen (plv, DG) moest erbij en zat met een uitpuilende blote buik door een te klein overhemd ongewild zijn nogal lelijke navel te exhibitioneren. Dat stopte mijn verdriet acuut.
Men luisterde en deed niets. (Zie artikel over mij in archief Nieuwe Revu.)

Ik wil hier maar mee zeggen; ik deed wat ik kon; ook nog een kamerlid waarschuwen.
Wij kregen het advies lid te worden van een politieke partij!

U kunt veel van mij zeggen, maar niet dat ik de stoute schoenen niet heb willen aantrekken en de 'zwakkere' dan wil aanvallen.

Om mij nu opnieuw door een 'goedgevulde' top ambtenaar te laten uitlachen bij een minister...... Nein Danke!
Enige vorm van masochisme is mij vreemd. (Het deed echt pijn; gelooft u mij. Niet voor herhaling vatbaar.)

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Het probleem is dat wij als brandweermensen heel goed beseffen dat er ontzettend veel moet gebeuren om brandweer nederland weer goed op de rails te krijgen,en de huidige generatie brandweermensen is ook bereidt om daar tijd en energie in te steken.Ikzelf mag over een kleine 3 weken afreizen naar Zweden,om daar een volle week realistisch te kunnen gaan oefenen.Eindelijk eens een binnenbrand met Flash-over en al daadwerkelijk kunnen bestrijden,zonder dat we met z,n allen bij een vuurhaardje hebben staan  wachten totdat we weer naar buiten mogen.En we zogoed uitbreiding hebben weten te voorkomen :-X

Ik denk ook dat menig brandweerman onderhand gefrustreerd is vanwege het feit dat er ontzettend veel geroepen en geschreven wordt,maar uiteindelijk komt er niets van terrecht.Maar wel worden  de eisen nog harder aangetrokken,en wordt er nog meer van ons verwacht.Maar concrete zaken om ons nog beter voor te bereiden op onze taak,noppes.Een paar jaar geleden was er nog voorzichtig een plan geopperd om een groot oefencentrum te bouwen op de huidige vlgbasis Soesterberg,dat plan is inmiddels de prullenbak in verdwenen.Omdat het millieu  voorrang krijgt,en stel je voor dat de omwonende er last van zouden hebben.De brandweerman/vrouw op straat loopt op dit moment op de toppen van hun tenen.

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #287 Gepost op: 5 maart 2007, 23:14:18
@ Peter71

Maar nu, begrijp ik u!

Bedankt, dat u mij dat wilde mededelen.

Als we eens het geld hadden wat met vergadertijgers in het declaratiecircuit is verdwenen....
Ik bouwde een school (SIREN) met realistische oefeningen voor de (petro)chemische offshore industrie in 1988 op het Mobil terrein A'dam, met privé middelen (kan nooit veel geweest zijn) en verdiende goed de kost.
Hoezo milieu, na SE Fireworks en Velsen? Het gaat om de goede (onderwijskundig verantwoorde) simulaties.
Niet commercieel bedoeld, (te oud, tevreden lui) maar mijn bedrijf heette:  Vision before Tools.
De 'volksverlakkende' simulator op Schiphol en de  'virtuele oefenboys' verzwelgen miljoenen.
Om over het examinerende en 'interactief' instruerende rondreizende (declarende) volkje nog maar te zwijgen.

Maar heeft u toch hoop!
Er zijn inmiddels twee hoogleraren, een aantal lectoren, een Nibra of iets dergelijks, en in noodgevallen (of crisis, zoals dat tegenwoordig al snel heet) komt de 'pensioen' BV van andere hoogleraren (o.m. van Rosenthal) met behulp van de (ex) voorzitter van de NVBR goedbetaald in actie. Na elke 'ramp':  vast pandoer. Ons kent ons in de VVD.
Prof. Rosenthal? Dat is inderdaad de partijgenoot van Van Aartsen, Docters van Leeuwen en Wiegel; die in één klap de BB ophief zonder parate vervanging  en een VVD minister die een RBA liet bouwen zonder noodzakelijke wetgeving.

Het duo Van Duijn/Berghuijs. Zeer gewild bij burgemeesters na rampen of crises en doorlopend bij het Nibra o.i.d.  

In Enschede beoordeelden zij het gedrag van "Wir haben es nicht gewust' burgemeester Mans en zijn bestuur:  als  behoeftig aan 'denken van een ander planeet'. Ik dacht toen nog: waren ze daar maar allemaal vooreerst gebleven.

Maar.... onvermijdelijk wordt beterschap beloofd. Prevap, project versterking brandweer 4 of 5 (effe dokken eerst), Veiligheidsregio's  (effe dokken eerst). noemt u maar op. Het kan ook niet....op.

Na elke (brandweer)ramp een project en dan weer een brandweerramp....  politiek mensenwerk zullen we maar zeggen.
En: hoeveel gaan er nu eigenlijk helemaal dood. (Úiteraard weet ik ook dat doodgaan 'helemaal' is Palmpie; voordat u weer een 'grapje' maakt met zo'n dom plaatje en daarover een 'vraag' stelt.)

Ondertussen raad ik u alllen aan goed op uzelf te passen.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #288 Gepost op: 6 maart 2007, 21:58:01
(...)

Na elke (brandweer)ramp een project en dan weer een brandweerramp....  politiek mensenwerk zullen we maar zeggen.
En: hoeveel gaan er nu eigenlijk helemaal dood. (Úiteraard weet ik ook dat doodgaan 'helemaal' is Palmpie; voordat u weer een 'grapje' maakt met zo'n dom plaatje en daarover een 'vraag' stelt.)

Ondertussen raad ik u alllen aan goed op uzelf te passen.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

Je bedoelt met het 'plaatjes' de statistieken die ik eerder in dit topic neer zette??  ??? :) Ik heb nog wat aanvullende info gevonden: KLIK HIER en dan blz 35  ;) Hoe betrouwbaar de cijfers zijn kan ik niet beoordelen  :)

Fred Vos

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #289 Gepost op: 6 maart 2007, 22:50:47
@Palmpie

Nee. dat bedoelde ik niet; wij begrijpen elkaar vaker verkeerd.
Ik bestudeerde overigens ook het boekje: "How to lie with statistics'. Verplicht voor studenten aan de VU destijds.
Ik bedoelde inderdaad dit/uw soort reacties en uw (andere) domme plaatjes.

Ik beloof mezelf dat ik het niet meer zal doen.
U wordt mij teveel.

Fred Vos.