AED gebruik

Auteur Topic: AED gebruik  (gelezen 10045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 3 februari 2007, 16:21:34
Wie gebruikt welke AED aan het water en op het strand en met welke reden is er voor dit apparaat gekozen en is men tevreden over juist deze keuze? Wat zijn de gebruiksomstandigheden, wordt het apparaat over water vervoerd e.d..
Wij hebben nog geen AED en hopen voor aanschaf mogelijk wat extra info te vergaren die je niet tijdens verkooppraatjes hoort. Alle tips en trucs zijn welkom. Het leek mij een mooi iets voor centrale inkoop door RedNed eigenlijk of tenminste een uitvoerige test (wederom de boot gemist?).

Kees  8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2007, 17:48:55
Kees,

Neem een AED en overleg met de ambulancedienst welk type. Als het mogelijk is kan je dan rekening houden met de connectors..

Het mooie van Medtronic is dat ze er een goede waterdichte koffer bij hebben waarbij het interieur is aangepast aan het type AED..
Neem je een andere type zorg dat voor een goede explorer of peli case (waarbij mijn voorkeur gaat naar explorer..).

Neem een iets ruimere koffer en stop er een CPR-ezy en een Merlin Masker, een goede ongevalsschaar, een handdoek in plastic verpakt.. Extra electrodes en kinder electrodes..  
Neem je Medtronic CR+ of z'n goedkopere broertje, neem er dan een extra batterij bij.. dan blijf je operationeel na gebruikt te hebben.

Tja, een centraal aangeschafte AED  door REDNED lijkt me nu geen goed plan.. want elke brigade is anders en werken in een ander regio en onder andere omstandigheden..

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2007, 17:49:26
Kees,
Wij hebben verleden jaar verschillende aed`s vergeleken en de Leardal is het bij ons geworden. Connectors met een ambulance is niet geheel van belang. Zij gebruiken toch vaak een 3 leads aflding erbij. Wij hebben echter wel een verloop naar Medtronics van de ambulance.
Nog en voordeel van deze is de kindersleutel die erbij zit en zeer handig en eenvoudig werkt.
Medtronic heeft wellicht de naam, maar is gewoon veel te duur!
Onze AED zit in een waterdichte Pelicase, met de benodigde randmaterialen, geheel verzorgt door Leardal
Hij ligt in onze wagen en nemen hem i.p. niet mee de zee op. Een s.o. brengen wij rechtstreeks naar het strand alwaar de terreinwagen dan klaar staat.
Voordeel is dat de accu en pads langer mee gaan, en we hebben een leuke korting bedongen.
Natuurlijk zal je altijd zien dat dit soort dingen mooi grootschalig aangepakt kan worden door de bond, echter kost dit natuurlijk ook weer veel tijd en energie. Maar ik hoop dat als de RVR etc op poten is de bond hiermee aan de slag gaat.
Ik zou me er heel  erg sterk voor maken om een AED aan te schaffen!!

Albert

• Junior gebruiker
  • **
    • rescue vlissingen
Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2007, 17:52:18
Kees,

Wij gebruiken sinds 2002 van Medtronic de Cr plus ( 2 stuks) en de DPS 500 (1 stuks ).
Dit naar volle tevredenheid, al is de CR plus redelijk aan de prijs wat betreft de periodieke vervanging van de accu.
Ook na daadwerkelijke inzet moet de accu en uiteraard electrodeset vervangen  worden, kosten ca. 125 euro.
De DPS 500 is duurder in aanschaf maar een stuk voordeliger bij regelmatig gebruik, de accu gaat veel langer mee en de elctroden zijn  uitwisselbaar met de ambulancedienst.  

Een vol-automaat is aan het strand niet aan te bevelen, uit ervaring blijkt dat de audio geluiden tijdens een inzet (omwege omgevingslawaai) niet altijd even goed hoorbaar is, en dat is niet echt handig op het moment dat een schok wordt afgegeven..  

Voor vervoer over het water / strand is een waterdichte koffer sterk aan te bevelen, aangevuld met een handdoekje om de borstkast van het slachtoffer droog te wrijven.  Als je nog wat meer info ontvangen wil stuur je maar even een mailtje, goede zaak overigens dat jullie ook aan de AED gaan !

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2007, 19:21:37
Wie gebruikt welke AED aan het water en op het strand en met welke reden is er voor dit apparaat gekozen en is men tevreden over juist deze keuze?

Uitkijk, wij hebben sinds een lange periode al AED's op de posten en voertuigen. De eerste die wij hebben zijn de CR+. Deze zijn door het toenmalige bestuurslid aangeschaft omdat er geld voor was en omdat er naast de CR+ eigenlijk alleen maar de LP 500 was. Gelukkig is er nu meer mogelijk. Het grootste nadeel van de AED's van Medtronic is het prijskaartje. Een battery-pack kost €185,==. Het voordeel is wel dat ze compatibel zijn met de aanrijdende ambulancedienst.

Maar de markt is nu uitgebreider en tijdens de laatste ambulancebeurs zijn wij op de stand van Zoll terecht gekomen. Hun prijs is stukken vriendelijker en hun AED en paddles een stuk makkelijker en duidelijker in gebruik. Zodoende hebben wij een testdag gehouden alwaar de strandwachten hun voorkeur kenbaar mochten maken. Zij kozen voor de ZOLL. Helaas is de ZOLL niet direct compatibel met de aanrijdende ambulancedienst.

Wat zijn de gebruiksomstandigheden, wordt het apparaat over water vervoerd e.d..

Wij hebben de AED's op de posten en in de hulpverleningsvoertuigen. In principe niet in de hulpverleningsboten, tenzij het een giga drukke stranddag is en de hulpverleningsvoertuigen niet kunnen rijden. Dan wordt er één AED op de hulpverleningsboten geplaats en vaart naar alle onwelmeldingen etc. Bij de AED zit een kledingschaar, scheermesje en een pocketmask.

Wij hebben nog geen AED en hopen voor aanschaf mogelijk wat extra info te vergaren die je niet tijdens verkooppraatjes hoort. Alle tips en trucs zijn welkom. Het leek mij een mooi iets voor centrale inkoop door RedNed eigenlijk of tenminste een uitvoerige test (wederom de boot gemist?).

De boot gemist?? Recent heeft de ZRB dus al een aantal AED's getest op gebruiksvriendelijkheid, http://www.zrb.info/index.php?item=nieuws&id=146, maar een jaar of twee of drie heeft de KNRM verschillende AED's getest op alle verschillende boten van de KNRM. En de boten lagen tijdens de verschillende testmomenten stil in de haven van Scheveningen of waren aan het spelen, volgas, in de branding of een eind op zee. Aan deze test hebben W. de Vries en forum-ganger "Het Reddertje" meegewerkt. Ik denk dat je daar wel een volledig testverslag van kan krijgen. Ik denk dat Albert er via via ook wel aan kan komen.

RR (een zeelands onderonsje)
Elke hulpverlening start met communicatie.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2007, 22:31:50
Allen alvast bedankt voor de vlotte respons, zover mij bekend zit er op ons strand nog niets in de molen maar ik denk dat het goed is om "wat en waarom" onderbouwd te hebben als het zover komt.
Ik vroeg er met name naar omdat er nogal wat verschillen zijn m.b.t. water-/stofdichtheid, aanschaf-/vervangkosten en servicecontracten.
Verder houden we het lijntje kort met de beide ambulancediensten aangaande de aansluitmogelijkheden.
Ook bij ons zou er mogelijk op een drukke dag vervoerd kunnen worden m.b.v. de RWC als een voertuig er niet door kan komen (voornamelijk voor evt. inzet op verder gelegen stranden).

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2007, 23:12:58
RR en Kees,

Ook wij hebben de zoll, maar zonder die CPR easy achtige plakkers, maar gewone. Zonder extra's deze is de aansluiting hetzelfde als die van de ambudienst hier, werken ook met Zoll. Een Zoll AED is een keer 10 uur nadat een reddingsboot in Amerika gezonken was boven water gehaald en werkte nog gewoon. Voordeel is ook dat er gewone Duracel (of Panaonic) batterijen in gaan en je daar 200 klappen mee kan uitdelen. Naar believen is hij te programmeren, wij hebben bv de alarmeer opdracht enzo laten skippen. Nu nog controlleer pulsatie er uit... Het was overigens een kadootje van de Rabobank...

Henk

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2007, 12:27:00
Aan deze test hebben W. de Vries en forum-ganger "Het Reddertje" meegewerkt. Ik denk dat je daar wel een volledig testverslag van kan krijgen.
RR (een zeelands onderonsje)

Klopt in opdracht van de Reanimatie Raad (NRR) en de KNRM heb ik hieraan meegewerkt.

Ik kan je vertellen dat qua gebruik het niks uitmaakt met welke AED je werkt. Alle AED's herkende de VF als dat moest en niet als het er niet was. Het fabeltje dat het klappen van de boot door de golven storing zou veroorzaken is gelijk uit de wereld geholpen.
Alle AED's hebben de brandingproeven doorstaan. En geloof me dat er flinke bakken water zijn binnengekomen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de ZOLL.

Goedkoper in aanschaf maar dezelfde kwaliteiten
Betere service
Altijd bereikbaar en bereidwillend.
Goedkoper in vervanging electroden, accu (batterijen). Zelfs als je de aed na gebruik laat uitlezen en toestuurt naar Zoll krijg je kosteloss nieuwe electroden.
Houdbaarheid electroden 5 jaar ipv 2. Scheelt aanschaf kosten.
Accu (batterijen) goedkoper in aanschaf

Zoll is alleen niet compatibel met de LP12. Maar ook daar hebben ze een trucje op door een koppelstukje. kost wel € 100,-.

Maar een medtronic kost >3000euro en de Zoll AEDplus € 1850,-. Die honderd euro bespaar je toch al flink.

Als iemand meer info wil over de test dag van de ZRB of die van de NRR/KNRM, stuur me maar een mailtje....

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2007, 13:32:58
Als je de elektroden zoals afgebeeld door RR neemt hebben die een kortere houdbaarheidsdatum: ik geloof twe jaar. langer houdbaar zijn de andere losse electroden zonder middenstuk  (die zijn wel vijf jaar houdbaar).

Henk

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2007, 14:13:43
Als je de elektroden zoals afgebeeld door RR neemt hebben die een kortere houdbaarheidsdatum: ik geloof twe jaar. langer houdbaar zijn de andere losse electroden zonder middenstuk  (die zijn wel vijf jaar houdbaar).

Henk

Henk,

ook de electroden afgebeeld door RR zijn 5 jaar houdbaar van Zoll.