Ambulance op pad om catheter te verwisselen

Auteur Topic: Ambulance op pad om catheter te verwisselen  (gelezen 4921 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2007, 21:25:54
Hebben ze in Limburg-Noord geen transmuraal team/technische thuiszorg/huisartsen?

Sorry maar dit is voor mij oneigenlijk gebruik van een duurbetaalde service gericht op spoedeisende zorg die al "misbruikt" wordt voor B-vervoeren. (let op, ik wil B-vervoeren absoluut niet bagetelliseren echter dit kan ook door minder hoogopgeleide verpleegkundigen/begeleiders gedaan worden)

Het lijkt mij veel efficiënter om een organisatie hierop in te richten zoals in veel regio's al gebruikelijk is.

P.S. Daarnaast hoort iedere huisarts een catheter te kunnen verwisselen (ik weet ook wel dat dat in de praktijk niet altijd het geval is maar dan moeten die huisartsen bijgeschoold worden...)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2007, 23:02:33
Zoek de betekenis van "bagetalliseren" eens op in een woordenboek ;)
Arts  www.alphalog.nl

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2007, 01:19:36
Als je zo bijdehand bent om iemand te verbeteren doe het dan wel goed.

ba·ga·tel·li·se·ren (ov.ww.)
    1 als iets onbeduidends voorstellen of behandelen => afzwakken
*leegheid*

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2007, 07:43:28
Het verwisselen van een katheter, of dat nu een supra pubis of een CAD is, behoort ook tot de taken van een verpleegkundige. Zo zijn er nog meer van die technische vaardigheden die tot het verpleegkundige takenpakket behoren.
Indien een huisarts deze taak te weinig uitvoert kan hij deze taak beter aan een verpleegkundige over laten.

Waarom zou een ambulanceverpleegkundige deze taken niet kunnen verrichten. Het is inderdaad onzin om een complete ambulancebemanning op dit soort klussen af te sturen, maar het kan zeer goed tot het terrein van de solo opererende ambulanceverpleegkundige behoren, al dan niet met de opleiding ANP op zak.
VSAZ ambulancezorg

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2007, 08:31:50
En Trophy, hoevaak heb jij als AVP de afgelopen jaren een CAD verwisseld laat staan een supra-pub? Er zijn genoeg organisaties op dit terrein actief, waarom zou een organisatie bedoeld voor spoedeisende hulpverlening zich met dit soort planbare zorg gaan bezighouden?

P.S. bedankt Delta voor de spelfout, beetje jammer dat het zelf dan ook niet goed hebt en ja dat is precies de betekenis die ik aan het woord hecht en als zodanig ook gebruikte

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2007, 12:50:35
Als je zo bijdehand bent om iemand te verbeteren doe het dan wel goed.

ba·ga·tel·li·se·ren (ov.ww.)
    1 als iets onbeduidends voorstellen of behandelen => afzwakken

Bagatelliseren doe je met klachten ;) Het is geen synoniem voor denigrerend benaderen.
Arts  www.alphalog.nl

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2007, 19:32:02
Bagatelliseren doe je met klachten ;) Het is geen synoniem voor denigrerend benaderen.
Lees eens goed wat jij typt en ik, jij maakt ook een taalfout.
*leegheid*

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2007, 20:17:19
tsjonge...tsjonge.....wat een volwassen discussie om te letten op elkaars taalfouten, laten we het alsjeblieft over inhoud hebben en niet over menselijke fouten......ook iemand die taalfouten maakt kan bijdragen aan een goede discussie
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2007, 20:28:05
Oke,

Nu graag weer ontopic!

Patries
Moderator team
Nurse powerrrrr

harold

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2007, 12:35:14
Het verwisselen van een katheter, of dat nu een supra pubis of een CAD is, behoort ook tot de taken van een verpleegkundige. Zo zijn er nog meer van die technische vaardigheden die tot het verpleegkundige takenpakket behoren.
Indien een huisarts deze taak te weinig uitvoert kan hij deze taak beter aan een verpleegkundige over laten.

Waarom zou een ambulanceverpleegkundige deze taken niet kunnen verrichten. Het is inderdaad onzin om een complete ambulancebemanning op dit soort klussen af te sturen, maar het kan zeer goed tot het terrein van de solo opererende ambulanceverpleegkundige behoren, al dan niet met de opleiding ANP op zak.

Mee eens dat de NPEC zich er mee kan bezig houden, aangezien deze zich al beweegt op het grensvlak tussen huisartsenzorg en ambulancezorg.
Wellicht dat in de toekomst, met het oog op productdifferentiatie dit soort taken in sommige regio's ook kunnen worden gedaan door BLS-ambulances, maar een dure, schaarse parate ambulance-team met dit soort klusjes belasten vind ik een verkeerde keuze.
En ambulances krijgen het in de toekomst alleen maar drukker.