Rugklachten en ambulancezorg

Auteur Topic: Rugklachten en ambulancezorg  (gelezen 4888 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 3 februari 2007, 17:06:20
Hoe groot is het daadwerkelijk probleem van rugklachten bij ambulancehulpverleners?

En zijn er collega's die een corset gebruiken? (ik bedoel uiteraard geen oma-corset, maar zo'n hippe werk-corset die gemaakt is voor als je vaak moet tillen)

Intramuraal wordt er van alles gedaan om rugklachten te voorkomen. Varierend van ergocoaches, arbo-boekjes en cursussen over tiltechnieken. Maar hoe zit dat in de ambulancezorg? Wat wordt er gedaan om rugklachten te voorkomen?

Karim

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2007, 17:38:39
Wat wordt er gedaan om rugklachten te voorkomen?

Geld investeren in materiaal dat zo veel mogelijk voorkomt dat je hoeft te tillen.

Brancard tillen ? Nope :

Aan de binnenkant van elke achterdeur zit een afstandbediening met 4 knoppen waarmee de je lift bediend :

De hoogte van de brancard is te regelen met 2 voetpedalen, pompen voor omhoog, en de ander inhouden voor omlaag, ideaal voor je rug.

Zodra de lift beneden is hoef je de brancard er alleen nog maar op te rijden en met de afstandsbediening breng je 'm dan weer ophoog.

Eenmaal in de wagen klikt ie in het slot en zit ie vast :

Draagstoel tillen ? Nope :

Naast onze rugvriendelijke brancard hebben we sinds kort ook 'n nieuwe Stryker draagstoel op proef die vanwege 2 rupsbanden aan de onderkant ook niet meer de trap afgetild hoeft te worden maar gewoon door 1 hulpverlener naar beneden gereden kan worden :

En daarnaast zit er tijdens de opleiding een soort cursus met tiltechnieken ingebouwt en wordt er duidelijk gehammerd op 't feit "denk om je rug! patient te zwaar ? Gewoon hulp (brandweer, 2e ambu) bijvragen.

Ik heb overigens nog nooit iemand met een werkcorset o.i.d. gezien.

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2007, 23:31:44
Ik zit niet in de ambulancezorg, maar mijn oom vertelde van een voorval van een collega van hem.

Op deze twee foto's zie je hem:

Bron

Hij lag eerst half onder de auto, en daar kon hij niet meer vandaan komen. Ze hebben hem met zijn drieën eronderuit moeten halen. Vervolgens moet hij overdwars in de auto om een nekkraag om te doen. Nu was deze meneer al een rugpatiënt, en dit is niet bevorderlijk. Ik geloof dat hij ook een weekje thuis heeft gezeten.

Het jaar hiervoor zat hij in de ambu, zocht iets op in het kastje voor hem, ambu opeens vol op de rem, hij stoot zijn hoofd en uiteraard forceerde hij in die houding ook zijn rug. Hij heeft toen sowieso een week thuis gezeten.

Ik vind het knap van hem dat hij dit werk blijft doen.. (passie voor je werk heet dat;))
*leegheid*

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2007, 22:55:30
Mmm, heb nu sinds dinsdag last van mn lumbale rugpijn, en dat alleen maar omdat ik vooroverboog naar het oude dametje dat na een val op de grond in de huiskamer lag. Gelukkig was er n krukje in d ehuiskamer zodat we de zorg konden continueren :-)  deze broeder heeft de patiente i.sm. familie en collega (voornamelijjk de llaatste was de klos) op de bank gelegd en terplaatse gelaten. Zo zag ik maar weer dat je niet eens iets zwaars hoeft te tillen/verplaatsen of het ''schiet'' al in de rug. Dan kun je nog zo leuke ergo-coach je rug- boekjes hebben maar dat zegt ook niet alles. Nadenken bij verplaatsen en tillen kan wel vaak een hoop schelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2007, 00:11:10
het zit m inderdaad in de kleinste dingen, maar een ergo coach is er ook niet zozeer om te vertellen hoe het moet maar vooral om de bewustwording groter te maken en bewust om te gaan met houding, tillen en dergelijke.

Paul

ps. Joffry succes met je rug
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2007, 07:45:09
Karim:

waarom kunnen die brancards niet op "loophoogte" gezet worden en zie ik op tv de paramedics altijd diep voorover gebogen de brancard duwen? Hoezo slecht voor je rug?  ???
Arts  www.alphalog.nl

Karim

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2007, 15:26:32
Karim:

waarom kunnen die brancards niet op "loophoogte" gezet worden en zie ik op tv de paramedics altijd diep voorover gebogen de brancard duwen? Hoezo slecht voor je rug?  ???

Alle brancards kunnen op loophoogte gezet worden.

De enige reden dat je ze zo ver voorover gebogen ziet lopen is dat ze gewoon te lui zijn om dat ding effe 'n paar keer omhoog te pompen.

Ik zie hier ook regelmatig collega's die 't niet doen, maar goed dat moeten ze zelf weten, 't is hun rug, niet de mijne.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2007, 10:05:41
Gelukkig maar  ;D Maakte me al zorgen voor je
Arts  www.alphalog.nl

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2007, 17:28:00
Citaat
Draagstoel tillen ? Nope :

Naast onze rugvriendelijke brancard hebben we sinds kort ook 'n nieuwe Stryker draagstoel op proef die vanwege 2 rupsbanden aan de onderkant ook niet meer de trap afgetild hoeft te worden maar gewoon door 1 hulpverlener naar beneden gereden kan worden :

[
En daarnaast zit er tijdens de opleiding een soort cursus met tiltechnieken ingebouwt en wordt er duidelijk gehammerd op 't feit "denk om je rug! patient te zwaar ? Gewoon hulp (brandweer, 2e ambu) bijvragen.

Ik heb overigens nog nooit iemand met een werkcorset o.i.d. gezien.

Die draagstoel is een prachtig hulpmiddel. Echter alleen op rechte trappen.En laat je die nou bijna nooit hebben in eensgezinswoningen.

Karim

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2007, 19:53:35
Die draagstoel is een prachtig hulpmiddel. Echter alleen op rechte trappen.En laat je die nou bijna nooit hebben in eensgezinswoningen.

True,

Maar we komen vaak genoeg in oude flats waar we de brancard niet in de lift past, en daar zijn 't wel hoofdzakelijk (lange) rechte trappen en dan is die stoel wel erg fijn hoor  ;)