Marechaussee ingezet voor politietaken

Auteur Topic: Marechaussee ingezet voor politietaken  (gelezen 15189 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 november 2005, 16:28:57
Ik snap het ff niet meer....  ??? ???(en volgens mij 'spelen' ze niet.....)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/29005861/Hof:_Marechaussee_mag_niet_politieagent_spelen.html


Hof: Marechaussee mag niet politieagent spelen
LEEUWARDEN - De Koninklijke Marechaussee mag geen burgers beboeten. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden maandag bepaald.

Twee marechaussees gaven vorig jaar een 38-jarige man uit Leeuwarden een boete omdat hij dronken op zijn snorfiets door de stad reed. Zowel de politierechter in december 2004 als het hof in hoger beroep stellen dat de marechaussee alleen militairen mag beboeten. In het geval van de snorfietser hadden de marechaussees net als iedere burger de verdachte 'staande moeten houden' en de politie moeten bellen om de zaak over te dragen. Volgens het hof voorziet de politiewet namelijk niet in opsporing en aanhouding door leden van de Koninklijke Marechaussee, mits de aangehoudene een militair is.




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2005, 17:39:31
. In het geval van de snorfietser hadden de marechaussees net als iedere burger de verdachte 'staande moeten houden' en de politie moeten bellen om de zaak over te dragen.

Leuk hoor, maar een burger mag nog steeds niet staandehouden(artikel 52 wetboek van strafvordering). Dit mag alleen een opsporingsambtenaar. Wel kan iedereen bij ontdekking op heterdaad de verdachte aanhouden(artikel 53 wetboek van strafvordering). In de politiewet staan de taken van de KMar genoemd(beveiliging nederlandse bank, beveiliging kon huis, politietaak luchthavens, enz). In somige gevallen is de Kmar gewoon bevoegd om op te terden tegen burgers, bv op schiphol.

mvg
Mike


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2005, 18:02:57
Ik ga wel koffie drinken....... :-[ :( :-\ :'(
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2005, 18:04:29
Voor jeroen een 1 4 ???

mvg
Mike


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 21 november 2005, 18:13:40
Voor jeroen een 1 4 ???

mvg
Mike
1 4 ??

Geen idee hoeveel consequenties dit verhaal heeft, volgens mij gaat dit om een beroepszaak waarin in de schriftelijke afhandeling fouten zijn gemaakt.... maar ik heb een weekje vrij, dus geen toegang tot onze systemen...hoewel ik me ten zeerste afvraag of de Kmar nu al reageert....duurt meestal een weekje voordat ze in Den Haag wakker worden... en het zorgt ook niet voor onzekerheid op straat ::) dus hoef je ook niet te reageren ;)

Mag vrijdag weer naar het opleidingscentrum, zal eens bij de afdeling "strafvordering voor gevorderden" binnenlopen om te vragen hoe het gaat worden....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #5 Gepost op: 21 november 2005, 21:05:00
1 4 =kofie met melk en suiker uit de zwarte aparaten op het bureau.

mvg
Mike


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2005, 21:38:33
1 4 =kofie met melk en suiker uit de zwarte aparaten op het bureau.

mvg
Mike

Nee...ik doe koffie op de brigade...en ik drink alleen koffie ;) .. durf me toch niet meer in zo'n bus op straat te vertonen... verhaal van de telegraaf klopt dan wel niet, iedereen kijkt je aan alsof je gek bent ::)

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=684&i=26436&t=26420
staat een stukje verhaal van een collega die bij het hoger beroep is geweest.....nou wil ik niet 1.2.3 een rechter voor gek verklaren, maar zijn verhaal is wel zoals ze het mij geleerd hebben hoe ik mijn bevoegdheden moet omschrijven....

maar de gele raaf vond de titel zo een stuk mooier dan "fout in PV kost veroordeling" ofzo ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 november 2005, 22:49:16
Misschien moet die rechter uit het Noorden van het land eens aan zijn collega's in het Westen vragen om de uitleg van artikel 6 PW 1993. Met name lid.4:" indien hij bij de uitoefening van zijn politietaken stuit op strafbare feiten, bevoegd tot optreden".
Kan het nog duidelijker?

Lees anders dit eens door: http://www.persbericht.nl/inp/2003/01/28/E020.htm


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 22 november 2005, 23:45:16
Misschien moet die rechter uit het Noorden van het land eens aan zijn collega's in het Westen vragen om de uitleg van artikel 6 PW 1993. Met name lid.4:" indien hij bij de uitoefening van zijn politietaken stuit op strafbare feiten, bevoegd tot optreden".
Kan het nog duidelijker?

Lees anders dit eens door: http://www.persbericht.nl/inp/2003/01/28/E020.htm
Wat doe je dan als uitoefening van je taak in het Centrum van leeuwarden ::) is dat ook een militair complex?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2005, 18:44:56
Dus de KMar welke in de late en nachtdienst in Amsterdam op meldingen van de Meldkamer Amsterdam rijden, hebben ook alleen met militairen te maken?? Dacht het niet.