Marechaussee ingezet voor politietaken

Auteur Topic: Marechaussee ingezet voor politietaken  (gelezen 15362 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #60 Gepost op: 1 april 2011, 13:20:25
Volgens mij zitten daar niet alleen Mar-Beveiligers ;)

Mijn stukje ging over de wmr/wmr1 die daar zit :)

Die zijn wachtcommandant, en zijn ook gewoon Algemeen Opsporingsambtenaren, dus ik zie niet waarom die geen boete's zouden mogen uitdelen


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #61 Gepost op: 1 april 2011, 18:53:58
Omdat hun taak op dat moment hen die bevoegdheid niet geeft :)


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #62 Gepost op: 1 april 2011, 19:58:56
De opsporingsambtenaar, bijvoorbeeld bij een paleis, mag gerust een boete uitschrijven.

Citaat
Besluit administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften 1994

§ 2. De bevoegde ambtenaren en de bevoegdheid tot het opleggen van de administratieve sanctie
Artikel 2
1.Met het toezicht op de naleving, bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet zijn belast:
a. de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 141, aanhef en onder b, van het Wetboek van Strafvordering;
b. de ambtenaren die een basisopleiding volgen aan een onderwijsinstelling, ressorterend onder het Landelijk selectie- en opleidingsinstituut politie, uitsluitend gedurende hun praktijkstage bij een politiekorps; en
c. de militairen van de Koninklijke marechaussee, bedoeld in artikel 141, aanhef en onderdeel c, van het Wetboek van Strafvordering.

Citaat
Artikel 141 Strafvordering
Met de opsporing van strafbare feiten zijn belast:
a. de officieren van justitie;
b. de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a en c, en tweede lid van de Politiewet 1993.
c. de door Onze Minister van Justitie in overeenstemming met Onze Minister van Defensie aangewezen militairen van de Koninklijke marechaussee;
d. de opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten

Citaat
Aanwijzingsregeling algemeen opsporingsambtenaren Koninklijke marechaussee
Artikel 1
De officieren en de onderofficieren der Koninklijke marechaussee zijn voor zover zij namens de Commandant der Koninklijke marechaussee geschikt en bekwaam zijn geoordeeld, met de opsporing van strafbare feiten belast.
Artikel 2
Met de opsporing van strafbare feiten zijn eveneens belast de militairen van de Koninklijke marechaussee die zijn toegelaten tot de fase beroepspraktijkvorming van de opleiding algemeen opsporingsambtenaar Koninklijke marechaussee in de gevallen waarbij tijdens die fase van de opleiding door hen daadwerkelijk politietaken worden uitgeoefend.

Citaat
Politiewet 1993
Artikel 6
1.Aan de Koninklijke marechaussee zijn, onverminderd het bepaalde bij of krachtens andere wetten, de volgende politietaken opgedragen:
a. het waken voor de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis, in samenwerking met andere daartoe aangewezen organen;
b. de uitvoering van de politietaak ten behoeve van Nederlandse en andere strijdkrachten, alsmede internationale militaire hoofdkwartieren, en ten aanzien van tot die strijdkrachten en hoofdkwartieren behorende personen;
c. de uitvoering van de politietaak op de luchthaven Schiphol en op de andere door Onze Ministers van Justitie, van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Defensie aangewezen luchtvaartterreinen, alsmede de beveiliging van de burgerluchtvaart;
d. de verlening van bijstand alsmede de samenwerking met de politie krachtens deze wet, daaronder begrepen de assistentieverlening aan de politie bij de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit;
e. de uitvoering van de politietaak op plaatsen onder beheer van Onze Minister van Defensie, op verboden plaatsen die krachtens de Wet bescherming staatsgeheimen (Stb. 1951, 92) ten behoeve van de landsverdediging zijn aangewezen, alsmede op het terrein van de ambtswoning van Onze Minister-President;
f. de uitvoering van de bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000 opgedragen taken, waaronder begrepen de bediening van de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen doorlaatposten en het, voor zover in dat verband noodzakelijk, uitvoeren van de politietaak op en nabij deze doorlaatposten, alsmede het verlenen van medewerking bij de aanhouding of voorgeleiding van een verdachte of veroordeelde;
g. de bestrijding van mensensmokkel en van fraude met reis- en identiteitsdocumenten;
h. het in opdracht van Onze Minister van Justitie en van Defensie ten behoeve van De Nederlandsche Bank N.V. verrichten van beveiligingswerkzaamheden.
2.Onder personen die behoren tot de andere strijdkrachten en internationale hoofdkwartieren, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen personen, voor zover aangewezen bij algemene maatregel van bestuur op voordracht van Onze Minister van Defensie.
3.Onze Minister van Justitie kan de commandant van de Koninklijke marechaussee de nodige algemene en bijzondere aanwijzingen geven, voorzover het betreft:
a. de uitoefening van de taken, bedoeld in het eerste lid, onder a en h;
b. het waken voor de veiligheid van door Onze Minister van Justitie aangewezen personen als bedoeld in het eerste lid, onder b;
c. de uitoefening van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder c, ten behoeve van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en de beveiliging van de burgerluchtvaart;
d. de bewaking en beveiliging van de ambtswoning van Onze Minister-President, bedoeld in het eerste lid, onder e.
4.Hoewel bevoegd tot de opsporing van alle strafbare feiten, onthoudt de militair van de Koninklijke marechaussee die is aangewezen krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, zich van optreden anders dan in het kader van de uitoefening van zijn politietaken, bedoeld in het eerste lid


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #63 Gepost op: 2 april 2011, 07:44:51
Ik ben al een paar jaartjes weg bij de KMar, maar wij oefenden toen al ook de politietaak uit rondom Havelte onder het mom van "rijden van en naar Militair terrein" Zo konden wij controleren tussen Steenwijk, Havelte, Leeuwarden en Assen.

En in dat stukje over de WA, niet slim ingekleed. Als ik namelijk iemand liet stoppen om een bijv kapot achterlicht oid dan vroeg ik ook naar de gegevens van persoon en voertuig. Die moesten wij dan ook checken stond in onze taakomscrhijving, daaruit komt gelijk  naar boven dat voertuig niet is verzekerd...... Het checken moest om "gewenste" en "niet gewenste" personen en of voertuigen te kunnen identificeren.

Gewenst was in dit geval gezocht door Justitie
Niet gewenst was in dit geval niet horende in Nederland op die tijd.

Maar vraagje van andere aard, dit was allemaal nog wel voor de wet Mulder ( 1988-1993). Omdat ik las dat door deze wetgeving het procesverbaal is vernietigd is mijn vraag of het hiervoor dus wel mocht?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #64 Gepost op: 2 april 2011, 09:13:24
@ HIT

In jou "tijd" mocht het net zo goed als nu. Alleen nu staat het expliciet genoemd. Het is maar net hoe je iets inkleed. Als je begrijpt wat ik bedoel.

De taakstelling van "Gods eigen wapen" is al jaren het zelfde. Art. 6 PW is altijd het zelfde geweest.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #65 Gepost op: 2 april 2011, 14:13:31
@ HIT

In jou "tijd" mocht het net zo goed als nu. Alleen nu staat het expliciet genoemd. Het is maar net hoe je iets inkleed. Als je begrijpt wat ik bedoel.

De taakstelling van "Gods eigen wapen" is al jaren het zelfde. Art. 6 PW is altijd het zelfde geweest.

Is mijn geheugen toch nog beter dan ik dacht ;D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.