Marechaussee ingezet voor politietaken

Auteur Topic: Marechaussee ingezet voor politietaken  (gelezen 15226 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 15 april 2006, 19:41:59
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AV3729&u_ljn=AV3729

   Bevoegdheid marechaussee in Mulderzaken; De in art. 3 WAHV in combinatie met art. 2 BAHV toegekende bevoegdheid moet zo worden verstaan dat, wanneer de ambtenaren van de Koninklijke marechaussee op de voor het openbaar verkeer openstaande weg hun controlerende, toezichthoudende en opsporingstaak uitoefenen ten opzichte van de in art. 6, eerste lid, onder b van de Politiewet vermelde personen, zij eveneens bevoegd zijn gedragingen te sanctioneren, begaan door anderen. Het enkele feit dat de ambtenaren van de marechaussee zich op de voor het openbaar verkeer staande weg verplaatsen met een militair als arrestant is in het licht van vorgaande onvoldoende om een bevoegdheid aan te nemen als bedoeld in art. 2 BAHV. In hoger beroep in Mulderzaken is geen incidenteel appel mogelijk.

(...)


http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtluitspraak.asp?searchtype=ljn&ljn=AV4828&u_ljn=AV4828

Bewijsuitsluiting. Verdachte is staande gehouden door wachtmeesters van de KMAR. Vervolgens is door hen het rijbewijsregister geraadpleegd, verdachte terzake een overtreding van de WVW 1994 gehoord en aan verdachte proces-verbaal aangezegd, terwijl daartoe geen bevoegdheid bestond. Verdachte wordt vrijgesproken.

(...)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #21 Gepost op: 16 april 2006, 12:09:43
Ik weet het allemaal niet meer.. :-\. volgens wat ik geleerd heb, en wat ik in de politiewet etc terugvindt mag ik wat ik doe... maar de rechters schijnen daar een andere mening over te hebben... ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 16 april 2006, 18:18:31
Gaatje in het rechtssysteem? ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #23 Gepost op: 16 april 2006, 22:54:48
Ik weet het allemaal niet meer.. :-\. volgens wat ik geleerd heb, en wat ik in de politiewet etc terugvindt mag ik wat ik doe... maar de rechters schijnen daar een andere mening over te hebben... ::)
Nog even geduld en jij heb er in ieder geval geen last meer van ;D

mvg
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 30 april 2006, 16:40:57
En weer één:

    
LJN: AW3555, Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 20-0011773-05
Datum uitspraak:   19-04-2006
Datum publicatie:   25-04-2006
Rechtsgebied:   Straf
Soort procedure:   Hoger beroep
Inhoudsindicatie:   Met betrekking tot de overtreding van artikel 30 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen geldt naar het oordeel van het hof niet dat de wachtmeesters der KMAR daarop zijn gestuit bij de uitoefening van hun politietaak. Die overtreding werd immers eerst geconstateerd nadat zij bij de Dienst Wegverkeer te Veendam het Centraal Register WAM hadden geraadpleegd. Dat raadplegen stond niet in enig verband met hun politietaak, te weten, kort gezegd, het toezicht ingevolge de Vreemdelingenwet 2000. Nu de wachtmeesters der KMAR geen bevoegdheid hadden met betrekking tot de opsporing van dit strafbare feit, dienen de resultaten van die opsporing buiten beschouwing te worden gelaten.

(...)

Met betrekking tot feit 1.
Het raadplegen van het opsporingsregister - als bedoeld onder d. - vond plaats ter vaststelling van de identiteit en het rechtmatig verblijf van verdachte en alzo in het kader van de uitoefening van hun politietaak. Daarbij stuitten zij op het strafbare feit van artikel 9, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994. De opsporingshandelingen die zij naar aanleiding daarvan met betrekking tot die overtreding van artikel 9, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 hebben verricht, waren derhalve rechtmatig.

Met betrekking tot feit 2.
Met betrekking tot de overtreding van artikel 30 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen geldt naar het oordeel van het hof niet dat de wachtmeesters der KMAR daarop zijn gestuit bij de uitoefening van hun politietaak. Die overtreding werd immers eerst geconstateerd nadat zij - zoals omschreven onder e. - bij de Dienst Wegverkeer te Veendam het Centraal Register WAM hadden geraadpleegd. Dat raadplegen stond niet in enig verband met hun politietaak, te weten, kort gezegd, het toezicht ingevolge de Vreemdelingenwet 2000.
Kennelijk hebben de verbalisanten, nadat zij waren gestuit op het strafbare feit onder 1, onderzoek gedaan naar mogelijke andere strafbare feiten, die buiten het bestek lagen van hun politietaak.
Nu de wachtmeesters der KMAR geen bevoegdheid hadden met betrekking tot de opsporing van dit strafbare feit, dienen de resultaten van die opsporing buiten beschouwing te worden gelaten. Bij gebreke aan ander bewijs terzake van dit feit, zal het hof verdachte daarvan vrijspreken.

(...)

BESLISSING

Het hof:

Vernietigt het vonnis, waarvan beroep, en doet opnieuw recht.

Verklaart niet bewezen, dat verdachte het onder 2 ten laste gelegde heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.

Verklaart, zoals hiervoor overwogen, wettig en overtuigend bewezen, dat verdachte het onder 1 ten laste gelegde heeft begaan.

Verklaart dat het onder 1 bewezen verklaarde oplevert:

1
Overtreding van artikel 9, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Verklaart verdachte deswege strafbaar.

ten aanzien van het onder 1 bewezen verklaarde:
Veroordeelt verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 2 (twee) weken.

Gelast de tenuitvoerlegging van de straf, voor zover voorwaardelijk opgelegd bij vonnis van de kantonrechter Eindhoven van 10 februari 2004 onder parketnummer 01-201267-02, te weten van: hechtenis voor de duur van 2 (twee) weken.



Aldus gewezen door
mr. J.C.A.M. Claassens, voorzitter,
mr. J.A. van Zon en mr. M.A.M. Wagemakers,
in tegenwoordigheid van mr. M.A. Waals, griffier,
en op 19 april 2006 ter openbare terechtzitting uitgesproken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2007, 20:48:45
Ik dacht de KMar vaker ingezet werd? ???

http://www.emea.nl/content/view/20991/1/

 Marechaussee verleende steun bij voetbalklassieker       Afdrukken        E-mail
zondag, 4 februari 2007

Zo'n zestig marechaussees van het District Schiphol hebben vanmiddag steun verleend aan de politie bij de kraker tussen Ajax en Feyenoord in de Amsterdam Arena. Het was voor het eerst in ruim twaalf jaar dat de Koninklijke Marechaussee bij een voetbalwedstrijd werd ingezet om de respectieve supportersgroepen uit elkaar te houden. Al lang voor de wedstrijd waren de marechaussees op diverse mogelijk zwakke punten in de route van het metrostation Strandvliet naar het stadion paraat.

Hoewel de aanhangers van '010' een warm onthaal kregen van het thuispubliek, compleet met vuurwerk en stenen, hoefden de marechaussees niet in actie te komen bij charges of een van de twaalf arrestaties. Tijdens de voorbereidingen in de ochtenduren kregen de militairen bezoek van de secretaris-generaal van het ministerie van Defensie, Ton Annink.

Ook de commandant KMar District Schiphol, brigadegeneraal Jan Beekman, nam poolshoogte van de verrichtingen van zijn mannen en vrouwen. De marechaussees zelf hopen dat het niet weer twaalf jaar duurt voor ze weer tijdens een voetbalwedstrijd bijstand kunnen verlenen. "Dit smaakt naar meer, hier trainen we voor", was de algemene opvatting.

bron:MinDef


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2007, 21:10:23
Nou het bericht klopt niet geheel met de werkelijkheid. :-[


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 4 februari 2007, 21:14:58
Vertel verder zou ik zeggen


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2007, 21:37:31
"de marechaussees niet in actie te komen bij charges of een van de twaalf arrestaties"

Op het moment dat er door de ruiters en hondengeleiders een charge werd gedaan aan de noordzijde ging dus ook de linie voorwaards en zijn er wel enkele behoorlijke tikken uitgedeeld. En bij enkele aanhoudingen welke de AE deed werd er afgeschermd door de ME-Kmar.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 4 februari 2007, 22:38:44
Goed voor de KMar dat ze af en toe een echte inzet hebben. Dan blijven ze beter getraind.

Grote oefeningen houden zijn ze niet zo goed in namelijk ;D :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s