Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades

Auteur Topic: Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades  (gelezen 18400 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 25 december 2009, 12:12:05
Maar kan je dit overlaten aan een particuliere organisatie die geen inmenging van de overheid in hun beleid accepteert?  ???


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #21 Gepost op: 25 december 2009, 12:14:46
Ja hoor; de RNLI werkt wat dat betreft hetzelfde als de KNRM! ;D


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #22 Gepost op: 25 december 2009, 12:42:28
Ik denk dat het nog een lastige discussie zal worden, de reddingsbrigade's zijn verenigingen waar de leden beslissen, als de leden hun autonomie willen vasthouden hebben zowel KNRM als RN een probleem.
Ook zie ik nog een puntje geld, in veel plaatsen binnen NHN worden de kosten van de bewaking door de gemeente gedragen ( het bewakingsbedrijf zit onder de vleugels van de vereniging, ergo een vrijwillig bestuurder is ook formeel werkgever) hoe de gemeenten hier tegen over staan en wie wat betaald krijgt is een interessante discussie.

Kortom, er moet nog aardig wat water door de Maas voordat dit van de grond zal komen......

Res ( die e.e.a met interesse blijft volgen) :-X
NoordBorgh go's North again in 2009


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #23 Gepost op: 25 december 2009, 13:00:26
Ik denk dat het nog een lastige discussie zal worden, de reddingsbrigade's zijn verenigingen waar de leden beslissen, als de leden hun autonomie willen vasthouden hebben zowel KNRM als RN een probleem.
Ook zie ik nog een puntje geld, in veel plaatsen binnen NHN worden de kosten van de bewaking door de gemeente gedragen ( het bewakingsbedrijf zit onder de vleugels van de vereniging, ergo een vrijwillig bestuurder is ook formeel werkgever) hoe de gemeenten hier tegen over staan en wie wat betaald krijgt is een interessante discussie.

Kortom, er moet nog aardig wat water door de Maas voordat dit van de grond zal komen......

Res ( die e.e.a met interesse blijft volgen) :-X

Ha die res, fijne feestdagen!!!
Als ik de reactie zie bij ons in de gemeente, een van de moeilijkste, denk ik dat dat wel goed komt.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #24 Gepost op: 25 december 2009, 13:34:14
De kracht van de reddingsbrigade ligt in de overgang van land en water.
Om die kracht te benutten kunnen we volgens mij het beste zelfstandig blijven.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 25 december 2009, 14:15:15
De kracht van de reddingsbrigade ligt in de overgang van land en water.
Om die kracht te benutten kunnen we volgens mij het beste zelfstandig blijven.

Maar de zwakte is dat wegens de huidige structuur de reddingbrigade niet 'onder de knop' bij de kustwacht zit en de coordinatie dus in sommige gevallen minder effectief is.
En zolang de brigades allemaal eigen eilandjes zijn en meestal zonder marifoon varen omdat ze zo graag zelfstandig willen blijven...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 25 december 2009, 15:30:33
Als je het rapport doorleest kan je zien dat men daar een oplossing voor wil zoeken en dat er een pilot op het programma staat voor directe alarmering vanuit het KWC. Tevens heeft RN volgensmij de intentie om een landelijk kwaliteitssyteem op te zetten, wat een enorme vooruitgang zou zijn.

En een marifoon op iedere strandboot... sorry, dat gaat echt niet werken, weetje hoeveel dat er zijn? ::) In bepaalde gebieden heeft men het er wel op de grote boten zitten ivm havendiensten/sluizen e.d. Je kan beter een marifoon op de CP hangen, maar dat mocht officeel niet had ik begrepen(?). Op groot binnenwater moet een RB boot naar mijn mening wel zijn uitgerust zijn met een marifoon.

Tevens zit er ook een grote kracht achter de zelfstandigheid van de rb's vind ik zelf. Iedere kilometer kust/water is weer anders(ook bijv. op het gebied van evnementen), waar je soms weer ander en specialistisch materiaal en eventueel extra opleiding voor nodig hebt. Als je alles uniform maakt gaat dat ook weer niet op...

Wat betreft de kustgebieden zou ik zeggen een RVR regio, waarbij de reddingsbrigade de inzetten op en rond het strand, de 1ste kilometer zee, evenementen, landgerelateerde inzet en (klein) binnenwater doet, waarbij de KNRM zonodig ondersteund. De KNRM doet dan de inzetten op SAR gebied en dus verder de zee op, waarbij de RB zonodig kan ondersteunen.    

Ik sta trouwens me nog steeds te verbazen over dat men SO's met unimogs gaat vervoeren terwijl er een volledig ingericht RB voertuig om de hoek staat :-X En dat men voor een drenkeling gaat varen met een arie visserklasse terwijl er 7! kleine rib's zo ingezet zouden kunnen worden(als er afspraken gemaakt zouden worden ...)

Joost (Het ijselmeer gebied word weer een heel ander verhaal)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 25 december 2009, 15:55:03
En een marifoon op iedere strandboot... sorry, dat gaat echt niet werken, weetje hoeveel dat er zijn? ::) In bepaalde gebieden heeft men het er wel op de grote boten zitten ivm havendiensten/sluizen e.d. Je kan beter een marifoon op de CP hangen, maar dat mocht officeel niet had ik begrepen(?). Op groot binnenwater moet een RB boot naar mijn mening wel zijn uitgerust zijn met een marifoon.

Om even op dit specifieke punt in te gaan:
Enige tijd terug was er het bericht dat de marifoons uit de VC's van de brandweer gehaald zouden worden (of al waren). Ik weet echter dat in Gouda op de VC juist een nieuwe marifoon is ingebouw.
Hoe zit dat met de VC's van RedNed? :)

Ik meen op dit forum ook wel eens gelezen te hebben dat een marifoon niet in een voertuig ingebouwd zou mogen zijn. Menig KHV beschikt er echter ook over dacht ik.


Als we het toch over verbindingen hebben:
In het verslag staat vermeld dat C2000 geregeld is/wordt voor de rampenvloot.
Ik vraag me alleen af of je dat wel moet willen, gezien de prestaties van C2000 bij recente grootschalige calamiteiten. En zeker in overstromingsgebied vraag ik me ten zeerste af of de infrastructuur van C2000 wel stand houdt.
Maar dat terzijde ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 25 december 2009, 18:39:55
Als je het rapport doorleest kan je zien dat men daar een oplossing voor wil zoeken en dat er een pilot op het programma staat voor directe alarmering vanuit het KWC. Tevens heeft RN volgensmij de intentie om een landelijk kwaliteitssyteem op te zetten, wat een enorme vooruitgang zou zijn.
En een marifoon op iedere strandboot... sorry, dat gaat echt niet werken, weetje hoeveel dat er zijn? ::) In bepaalde gebieden heeft men het er wel op de grote boten zitten ivm havendiensten/sluizen e.d. Je kan beter een marifoon op de CP hangen, maar dat mocht officeel niet had ik begrepen(?). Op groot binnenwater moet een RB boot naar mijn mening wel zijn uitgerust zijn met een marifoon.
Tevens zit er ook een grote kracht achter de zelfstandigheid van de rb's vind ik zelf. Iedere kilometer kust/water is weer anders(ook bijv. op het gebied van evnementen), waar je soms weer ander en specialistisch materiaal en eventueel extra opleiding voor nodig hebt. Als je alles uniform maakt gaat dat ook weer niet op...
Wat betreft de kustgebieden zou ik zeggen een RVR regio, waarbij de reddingsbrigade de inzetten op en rond het strand, de 1ste kilometer zee, evenementen, landgerelateerde inzet en (klein) binnenwater doet, waarbij de KNRM zonodig ondersteund. De KNRM doet dan de inzetten op SAR gebied en dus verder de zee op, waarbij de RB zonodig kan ondersteunen.    
Ik sta trouwens me nog steeds te verbazen over dat men SO's met unimogs gaat vervoeren terwijl er een volledig ingericht RB voertuig om de hoek staat :-X En dat men voor een drenkeling gaat varen met een arie visserklasse terwijl er 7! kleine rib's zo ingezet zouden kunnen worden(als er afspraken gemaakt zouden worden ...)
Joost (Het ijselmeer gebied word weer een heel ander verhaal)

1 "en dat er een pilot op het programma staat voor directe alarmering vanuit het KWC"

Dat zou mooi zijn maar dan wil de Kustwacht wel communicatie hebben met de RB en dus heeft deze eenheid marifoon nodig.

2 "Wat betreft de kustgebieden zou ik zeggen een RVR regio, waarbij de reddingsbrigade de inzetten op en rond het strand, de 1ste kilometer zee, evenementen, landgerelateerde inzet en (klein) binnenwater doet, waarbij de KNRM zonodig ondersteund. De KNRM doet dan de inzetten op SAR gebied en dus verder de zee op, waarbij de RB zonodig kan ondersteunen"

Theoretisch een mooi verhaal maar verplaats je in het Kustwacht Centrum: zei krijgen via 112 een melding dat er iets aan de hand is in de buurt van het strand. Geloof mij, bijna geen enkele melder kan vertellen dat het binnen of buiten de 1 km zone is dus zal de KNRM gealarmeerd worden voor het geval dat.

3 "En dat men voor een drenkeling gaat varen met een arie visserklasse terwijl er 7! kleine rib's zo ingezet zouden kunnen worden(als er afspraken gemaakt zouden worden ...)"
Hier sla je de spijker op zijn kop; als er afspraken gemaakt zouden worden. Maar nogmaals zolang de RB eigen eilandjes zijn en geen communicatie (marifoon) willen met het KWC zullen ze dus ook niet als eerste worden ingezet.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 25 december 2009, 19:24:33
Om even op dit specifieke punt in te gaan:
Enige tijd terug was er het bericht dat de marifoons uit de VC's van de brandweer gehaald zouden worden (of al waren). Ik weet echter dat in Gouda op de VC juist een nieuwe marifoon is ingebouw.
Hoe zit dat met de VC's van RedNed? :)

Ik meen op dit forum ook wel eens gelezen te hebben dat een marifoon niet in een voertuig ingebouwd zou mogen zijn. Menig KHV beschikt er echter ook over dacht ik.


Als we het toch over verbindingen hebben:
In het verslag staat vermeld dat C2000 geregeld is/wordt voor de rampenvloot.
Ik vraag me alleen af of je dat wel moet willen, gezien de prestaties van C2000 bij recente grootschalige calamiteiten. En zeker in overstromingsgebied vraag ik me ten zeerste af of de infrastructuur van C2000 wel stand houdt.
Maar dat terzijde ;)

Naar mijn weten kunnen de analoge mob's in de VC's (en een groot aantal andere voertuigen) wel op de marifoon frequenties, maar of dit helemaal legaal is betwijfel ik :P Overigens heeft de bond ook wel wat losse (hand) VHF setjes.

En over C2000...In het reguliere werk bevalt het wel, maar zoals we laatst weer bij Floodex hebben gezien is het analoge systeem ook niet echt betrouwbaar meer ;D Dus er moet iniedergeval wat verzonnen worden dat wel goed werkt bij grootschalige inzet...zoals bij een ieder bekend lijkt C2000 me daar ook niet geschikt voor :-\

Citaat
Theoretisch een mooi verhaal maar verplaats je in het Kustwacht Centrum: zei krijgen via 112 een melding dat er iets aan de hand is in de buurt van het strand. Geloof mij, bijna geen enkele melder kan vertellen dat het binnen of buiten de 1 km zone is dus zal de KNRM gealarmeerd worden voor het geval dat

Nou dan kunnen toch allebei gealarmeerd worden? Zeker als de RB al aanwezig is kan dat een voordeel opleveren, als bijv. op een boot iets aan de hand is kan de reddingsbrigade snel wat mensen eraf halen en als de KNRM tp is kunnen zij het overnemen. En als het een surfer betreft kan de RB die ookwel 1.5 km de kust uit oppikken... Ligt natuurlijk helemaal wat voor melding en situatie het betreft. Maar daar moet uit te komen zijn :)

Citaat
Maar nogmaals zolang de RB eigen eilandjes zijn en geen communicatie (marifoon) willen met het KWC zullen ze dus ook niet als eerste worden ingezet

Laten we hier nou net mee bezig zijn met het RVR project en ik moet zeggen dat de 'eilandjes' hier al behoorlijk minder worden o.a. door de pilot.

Nog even een frisse wind in het communicatie verhaal: Als het KWC de reddingsbrigades nou zou aanroepen op de RMG-05's, die word in Haaglanden standaard uitgeluisterd door de kustposten/ CP's en ook gebruikt voor communicatie met de KNRM & strandpolitie & HB & CPA& AC(laatste kan ook over het 'districts kanaal') en als inmeldkanaal voor de KNRM...
  
Joost