Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades

Auteur Topic: Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades  (gelezen 18751 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 3 januari 2010, 16:53:12
Mogelijk is er iets misgegaan, maar het kan ook zijn dat dit nieuw beleid is zoals al in de krant aangekondigd:

Wij gaan in zee met de KNRM, die zeven dagen per week, 24 uur per dag, de kwaliteit search en rescue van mens en dier kan garanderen", aldus
burgemeester Frans-Willem van Gils. Rijkswaterstaat zal verantwoordelijk zijn voor bergingsactiviteiten, die weer
particuliere bedrijven kan inzetten. Van Gils is van mening dat de KNRM voldoende capaciteit in huis heeft.
"En de hulp van reddingsbrigades kan altijd worden ingeroepen."


Als je goed leest dan wordt hier aangekondigd dat de reddingsbrigades niet langer numero uno zijn voor de hulpverlening in midden Nederland. Misschien verstandig te zorgen dat je gelieerde wordt...

En dat zijn niet alleen de woorden van een (loco loco) burgemeestertje, maar de uitkomst van een breedgedragen overleg van bestuurders rond de binnenwateren van Nederland. (reddingsbrigades zitten niet alleen aan de kust...)


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 3 januari 2010, 16:54:22
Even los van het topic:
Aankomende zomer zal in nhn een pilot gaan draaien met de brigades en de kustwacht.
Er zal dan middels de marifoon gewerkt gaan worden.
De kustwacht weet middels de richtlijnen RVR NHN dat de reddingsbrigades van 10.00 - 18.00 op het strand aanwezig zijn


Precies zoals ik het bedoel, lezen ze mee ofzo...  ;D  ;)

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #52 Gepost op: 3 januari 2010, 17:34:31
Even los van het topic:
Aankomende zomer zal in nhn een pilot gaan draaien met de brigades en de kustwacht.
Er zal dan middels de marifoon gewerkt gaan worden.
De kustwacht weet middels de richtlijnen RVR NHN dat de reddingsbrigades van 10.00 - 18.00 op het strand aanwezig zijn

Kijk hier komt dan toch eindelijks iets structureels aan! O0

Maar van af wanneer gaat die periode van 1000-1800 in en geld dit dan voor alle brigades in de regio?
En hoe gaat de alarmering vanaf de Kustwacht lopen? (pagers,telefoon of marifoon)
En zijn alle bemanningen marifoon opgeleid?
 ::) ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #53 Gepost op: 3 januari 2010, 17:37:29
Mogelijk is er iets misgegaan, maar het kan ook zijn dat dit nieuw beleid is zoals al in de krant aangekondigd:
Wij gaan in zee met de KNRM, die zeven dagen per week, 24 uur per dag, de kwaliteit search en rescue van mens en dier kan garanderen", aldus
burgemeester Frans-Willem van Gils. Rijkswaterstaat zal verantwoordelijk zijn voor bergingsactiviteiten, die weer
particuliere bedrijven kan inzetten. Van Gils is van mening dat de KNRM voldoende capaciteit in huis heeft.
"En de hulp van reddingsbrigades kan altijd worden ingeroepen."

Als je goed leest dan wordt hier aangekondigd dat de reddingsbrigades niet langer numero uno zijn voor de hulpverlening in midden Nederland. Misschien verstandig te zorgen dat je gelieerde wordt...
En dat zijn niet alleen de woorden van een (loco loco) burgemeestertje, maar de uitkomst van een breedgedragen overleg van bestuurders rond de binnenwateren van Nederland. (reddingsbrigades zitten niet alleen aan de kust...)
Henk

Gelukkig alarmeert de burgermeester niet zelf, dus dat zal nogal los lopen ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #54 Gepost op: 3 januari 2010, 22:40:31
Kijk hier komt dan toch eindelijks iets structureels aan! O0

Maar van af wanneer gaat die periode van 1000-1800 in en geld dit dan voor alle brigades in de regio?
En hoe gaat de alarmering vanaf de Kustwacht lopen? (pagers,telefoon of marifoon)
En zijn alle bemanningen marifoon opgeleid?
 ::) ::)

Voor zover bekend is, is men daar nu mee bezig om dit verder uit te werken. Ik verwacht dat dit gewoon via de pagers gaat.
Binnen onze brigade lopen toch al aardig mensen met marifoonpapieren.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #55 Gepost op: 5 januari 2010, 12:42:57
Heb dit topic even helemaal teruggelezen en volgens mij zijn we wel heel snel afgedwaald naar de praktische invulling van de RVR. Discussies over welke communicatiemiddelen we gaan gebruiken en hoe we gaan samenwerken met de KNRM zijn zeer interessant, maar naar mijn idee nog een beetje voorbarig .Jullie gaan er dus allemaal al vanuit dat de RVR er komt? Volgens mij zijn er nog 2 grote drempels te nemen voor we tot de praktische invulling over kunnen gaan:

1.   De algemene ledenvergadering van RN moet er nog mee instemmen
ALLE brigades hebben een stem in het centraliseren van de zeggenschap over de hulpverlening, ook zij die daar helemaal niks in doen. De geschiedenis leert ons dat de autonomie van de brigades binnen RN heel gevoelig ligt en dat er best een aantal brigades uit PRINCIPE tegen zullen stemmen ook al raakt het ze niet…. Als ik de brief van het bondsbestuur van november lees, staat daar volgens mij in dat BZK een gegarandeerde borging van de kwaliteit stelt als minimumvereiste voor een nieuw contract. Het bondsbestuur geeft vervolgens zelf aan dat zij dit alleen kunnen realiseren met meer centrale zeggenschap. Als het voorstel van het bondsbestuur het dus niet haalt in de ALV, gaat er volgens mij geen nieuw (landelijk) contract komen en dus geen RVR.

2.   Er moet van BZK landelijk 1 inzetmodel komen met eenduidige kwaliteit.
Maarten. noemde het al aan het begin van dit topic:
Ik vraag me alleen af of sommige regio's, met bijvoorbeeld een klein aantal brigades, wel voldoende invulling kunnen geven aan de RVR.
In de brief van het bondsbestuur geven zij aan dat BZK binnen een redelijke termijn toe wil naar een landelijke borging van de kwaliteit, prestatienormen etc. Het bondsbestuur geeft zichzelf hiervoor 4 jaar de tijd. Als kustbrigades kunnen jullie dus wel heel hard willen, maar de rest moet ook mee kunnen! Om als voorbeeld de aanrijtijd te nemen: die moet dus landelijk hetzelfde zijn. Dus als ze in Zandvoort 15 minuten beloven, moeten ze dat in Arnhem ook kunnen halen. In de brief spreekt het bestuur nadrukkelijk uit dat zij geen 25 nieuwe regionale constructies wil, maar 1 contract met BZK. En dat contract gaat er dus niet komen als je het alleen aan de kust kan waarmaken….

De 2 bovenstaande drempels zijn volgens mij nog versterkt door het volgende:

Het project RVR en de pilots waren in eerste instantie volledig gericht op de Rampenbestrijding. Het was bedoeld als het nieuwe model voor de Rampenvloot van RN voor een vernieuwde overeenkomst met BZK. Tijdens de pilots is door de Stuurgroep de reguliere hulpverlening erbij betrokken. Dit omdat zij vonden dat rampenbestrijding en reguliere waterhulpverlening niet los konden worden gezien. Voor de brigades die reeds actief zijn in de reguliere waterhulpverlening (bewakende brigades, kust en binnenwater) is dit een goede zaak: hun rol wordt beter vastgelegd, ook op de hogere niveaus worden nu afspraken gemaakt en waarschijnlijk komt er meer geld en professionele ondersteuning. Voor de brigades die dit echter nog niet deden, maar wel deelnamen in de ‘oude’ rampenvloot wordt de stap wel heel groot: zij gaan van een responstijd van 2x24 uur naar een 24/7 dienst. Voor de professionaliteit en kwaliteit is dit natuurlijk prima, ALS ze het tenminste gaan doen. Als deze brigades afhaken, verdwijnt de landelijke dekking en dus het bestaansrecht onder het project RVR. Het bondsbestuur zette eerst niet voor niets alleen in op de rampenbestrijding, wat waarschijnlijk beter haalbaar was geweest in het noorden, oosten en zuiden van het land…

Ik denk echt dat de RVR een enorme stap voorwaarts kan zijn voor een grote groep reddingsbrigades die graag willen professionaliseren, maar dat we als organisatie enorm moeten oppassen voor de kloof die er intern kan ontstaan. Als eerste moeten we als bewakende brigades de anderen dus zien te overtuigen van nut en noodzaak van de RVR om het door de vergadering heen te krijgen. Als tweede moeten we er samen voor zorgen dat de RVR ook echt een landelijke regionale voorziening wordt en dus alle regio’s eenzelfde prestatie en kwaliteit kunnen bieden. Als de ‘sterke’ brigades de zwakkeren niet gaan steunen (vooral in opleidingen), kan zomaar de hele RVR van tafel zijn. Dan zitten de kustbrigades over een paar jaar allemaal bij de KNRM en blijft er van de rest niks over……
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #56 Gepost op: 5 januari 2010, 12:55:42
Niets voor niets zal het motto moeten zijn. Als je als reddingbrigade een inspanningsverplichting aangaat moet daar wel een voorwaarden scheppend beleid tegen over staan. Geld en middelen bijvoorbeeld. Niet "gaan jullie dit eerst maar eens organiseren en dan gaan we kijken wat daar voor subsidiëring aan gehangen kan gaan worden". Ja, een soort worst dus. Je zou ook als dit niet lukt de door mij reeds eerder aangekaarte scheiding kunnen aanbrengen tussen de brigades die bewaken en de "leer bij ons reddend zwemmen" brigades. Landelijke dekking krijg je toch nooit.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 5 januari 2010, 13:08:40
Ik denk dat er wel iets gaat komen als een rvr, als de ledenvergadering niet instemd dan zal er door biza naar een oplossing gezocht worden. Onderbrengen bij de veiligheidsregio is dan de oplossing en we noemen het geen RVR maar anders. Hiermee zet bond zichzelf als hulpverlener buiten spel en zullen de bewakende brigades deze taak toch in gaan vullen.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #58 Gepost op: 5 januari 2010, 14:13:03
Begrijp me niet verkeerd, ik vind wel dat het er moet komen, maar ben er bang voor dat juist de niet-bewakende brigades er het nut niet van inzien en het tegenhouden. Het is een taak van het bestuur en de andere brigades om ze te overtuigen. Anders wordt het ook wel opgelost (KNRM, BZK, Brandweer), maar is 'de Reddingsbrigade' inderdaad haar positie als hulpverlener kwijt.

Een scheiding lijkt mij (net als het bestuur trouwens) geen goede zaak: je vergroot daarmee de afstand tot je eigen opleidingsinstituut én verwijdert je van je belangrijkste bron van vrijwilligers. En wat doe je dan met brigades die in beide onderdelen groot zijn, waarbij vaak zwemmen en varen helemaal verweven is: in Den Bosch bijvoorbeeld hebben we een grote afdeling zwemmen (zowel ZwemABC als zwemmend redden), maar ook een 24 uurs alarmploeg, strandbewaking en veel incidentele bewakingen. De meeste vrijwilligers zijn in beide onderdelen actief en van veel activiteiten is niet duidelijk of het nu zwemmend of varend redden. We hebben nu een min of meer natuurlijk constante doorstroom van KNBRD-A en B naar de bewakingsactiviteiten. Onze sterkte is die eenheid (1 reddingsbrigade met als doel 'het bestrijden van de verdrinkingsdood' -> van zwemles tot reddingsboot) en een scheiding zou 2 zwakkere deelclubs opleveren.

Daarom mijn oproep om éérst, voordat we starten met het invullen van de inhoud, de rest van het land erbij te betrekken en de andere brigades ervan te overtuigen dat dit een noodzakelijke stap is!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #59 Gepost op: 5 januari 2010, 15:34:14
Als reddingsbrigades serieus genomen willen worden, dan zullen er Regionale voorzieningen moeten komen, die onder centrale aansturing en beheer van redned moeten zijn.  Ik zou zeer voor een dergelijke structuur zijn..  De huidige structuur als calamiteiten organisatie voldoet onvoldoende..

En dat hoeft geen invloed te hebben op de bestaande verenigingsstructuren.. Dan kan per regio gekozen worden of een aangesloten reddingsbrigade participeert in een RVR of niet en welke vorm,..  Een kan mijn inziens RVR kan je zelfs bredere trekken dan REDNED alleen.. REDNED, KNRM en eventueel andere clubs kunnen allemaal participeren in een dergeliijke dienstverlening..

Een RVR inrichten conform de indeling alle veiligheidsregio's  lijkt me zonde van het geld.. Een rvr ijsselmeergebied en een rvr-kustgebied noord-holland, en rvr-zeeland, rvr-zuidholland, en een rvr-grote rivieren, en een RVR waddenzee ben je al een heel eind..
Een RVR kan worden gealarmeerd door landelijke meldkamers, zoals LMAZ, KWC, etc...