Heb dit topic even helemaal teruggelezen en volgens mij zijn we wel heel snel afgedwaald naar de praktische invulling van de RVR. Discussies over welke communicatiemiddelen we gaan gebruiken en hoe we gaan samenwerken met de KNRM zijn zeer interessant, maar naar mijn idee nog een beetje voorbarig .Jullie gaan er dus allemaal al vanuit dat de RVR er komt? Volgens mij zijn er nog 2 grote drempels te nemen voor we tot de praktische invulling over kunnen gaan:
1. De algemene ledenvergadering van RN moet er nog mee instemmenALLE brigades hebben een stem in het centraliseren van de zeggenschap over de hulpverlening, ook zij die daar helemaal niks in doen. De geschiedenis leert ons dat de autonomie van de brigades binnen RN heel gevoelig ligt en dat er best een aantal brigades uit PRINCIPE tegen zullen stemmen ook al raakt het ze niet…. Als ik de brief van het bondsbestuur van november lees, staat daar volgens mij in dat BZK een gegarandeerde borging van de kwaliteit stelt als minimumvereiste voor een nieuw contract. Het bondsbestuur geeft vervolgens zelf aan dat zij dit alleen kunnen realiseren met meer centrale zeggenschap. Als het voorstel van het bondsbestuur het dus niet haalt in de ALV, gaat er volgens mij geen nieuw (landelijk) contract komen en dus geen RVR.
2. Er moet van BZK landelijk 1 inzetmodel komen met eenduidige kwaliteit.Maarten. noemde het al aan het begin van dit topic:
Ik vraag me alleen af of sommige regio's, met bijvoorbeeld een klein aantal brigades, wel voldoende invulling kunnen geven aan de RVR.
In de brief van het bondsbestuur geven zij aan dat BZK binnen een redelijke termijn toe wil naar een landelijke borging van de kwaliteit, prestatienormen etc. Het bondsbestuur geeft zichzelf hiervoor 4 jaar de tijd. Als kustbrigades kunnen jullie dus wel heel hard willen, maar de rest moet ook mee kunnen! Om als voorbeeld de aanrijtijd te nemen: die moet dus landelijk hetzelfde zijn. Dus als ze in Zandvoort 15 minuten beloven, moeten ze dat in Arnhem ook kunnen halen. In de brief spreekt het bestuur nadrukkelijk uit dat zij geen 25 nieuwe regionale constructies wil, maar 1 contract met BZK. En dat contract gaat er dus niet komen als je het alleen aan de kust kan waarmaken….
De 2 bovenstaande drempels zijn volgens mij nog versterkt door het volgende:
Het project RVR en de pilots waren in eerste instantie volledig gericht op de Rampenbestrijding. Het was bedoeld als het nieuwe model voor de Rampenvloot van RN voor een vernieuwde overeenkomst met BZK. Tijdens de pilots is door de Stuurgroep de reguliere hulpverlening erbij betrokken. Dit omdat zij vonden dat rampenbestrijding en reguliere waterhulpverlening niet los konden worden gezien. Voor de brigades die reeds actief zijn in de reguliere waterhulpverlening (bewakende brigades, kust en binnenwater) is dit een goede zaak: hun rol wordt beter vastgelegd, ook op de hogere niveaus worden nu afspraken gemaakt en waarschijnlijk komt er meer geld en professionele ondersteuning. Voor de brigades die dit echter nog niet deden, maar wel deelnamen in de ‘oude’ rampenvloot wordt de stap wel heel groot: zij gaan van een responstijd van 2x24 uur naar een 24/7 dienst. Voor de professionaliteit en kwaliteit is dit natuurlijk prima, ALS ze het tenminste gaan doen. Als deze brigades afhaken, verdwijnt de landelijke dekking en dus het bestaansrecht onder het project RVR. Het bondsbestuur zette eerst niet voor niets alleen in op de rampenbestrijding, wat waarschijnlijk beter haalbaar was geweest in het noorden, oosten en zuiden van het land…
Ik denk echt dat de RVR een enorme stap voorwaarts kan zijn voor een grote groep reddingsbrigades die graag willen professionaliseren, maar dat we als organisatie enorm moeten oppassen voor de kloof die er intern kan ontstaan. Als eerste moeten we als bewakende brigades de anderen dus zien te overtuigen van nut en noodzaak van de RVR om het door de vergadering heen te krijgen. Als tweede moeten we er samen voor zorgen dat de RVR ook echt een landelijke regionale voorziening wordt en dus alle regio’s eenzelfde prestatie en kwaliteit kunnen bieden. Als de ‘sterke’ brigades de zwakkeren niet gaan steunen (vooral in opleidingen), kan zomaar de hele RVR van tafel zijn. Dan zitten de kustbrigades over een paar jaar allemaal bij de KNRM en blijft er van de rest niks over……