Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades

Auteur Topic: Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades  (gelezen 18750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #60 Gepost op: 6 januari 2010, 23:29:11
Ik denk ook dat de RVR een welkome en noodzakelijke ontwikkeling is.
De uitdaging is vervolgens om de betreffende brigades gemotiveerd te krijgen, en te houden.

En voor de bond om middels uitgebreide ondersteuning te zorgen dat het ook op de werkvloer zichtbaar en bruikbaar is. Naast een coordinator RVR bijvoorbeeld ook een upgrade van de spullen bij de rampenvletten, regionale opleidingen voor O&G signalen, C2000, EHBO +, vaarbewijs en marifoon, regionaal beheer van operationele gegevens, regionale registratie van de hulpverleningen, een regionale warme RI&E en ondersteuning bij de organisatie van oefeningen en evenementen.

Daarbij moet er ook nog serieuze betrokkenheid van de veiligheidsregio zijn.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #61 Gepost op: 7 januari 2010, 09:26:34
Ik ben voorstander om aan de veiligheidsregio's vaast te houden. Zeker als de rampentaak dichter op de reguliere taak wordt gebracht door het rampenmateriaal ook regulier te gebruiken. Dat er regio's samen 1 reddingsgroep zullen vormen kan ik me voorstellen omdat niet alle regio's even ruim bedeeld zijn met brigade's (ook met water twouwens)

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #62 Gepost op: 8 januari 2010, 15:00:27
Uiteindelijk is volgens mij een regionale reddingsbrigade voorziening noodzakelijk om als brigades te blijven bestaan.

De hamvraag voor mij is: wat is het goede moment en tempo om de RVR in te voeren.

Wat zijn de kansen en bedreigingen bij de bond, BZK, de KNRM en de veiligheidsregio's?

En hoe groot is de motivatie intern bij de brigades om mee te gaan met RVR?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #63 Gepost op: 9 januari 2010, 07:32:47
Koen,

snap je scepsisme. maar moet je het ijzer niet smeden als het heet is. Zeker nu met de barre verwachtingen van vandaag en de sneeuw-inzet van 4WD hulpverleningsvoertuigen van de Zandvoortse Reddingsbrigade afgelopen woensdag avond. Dit zijn juist de momenten waar je als reddingsbrigade je brede inzet kan laten zien. Nu moet je wel zorg dragen voor borging van dit soort inzetten.

RR (ik piep, bel of roep wel)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 9 januari 2010, 09:30:00
Ik weet niet of het scepsis is van Koen, ik denk eerder dat hij vragen stelt in een poging tot inventarisatie te komen van de on- en mogelijkheden van een RVR op landelijk niveau.

Het zijn de vragen die bij mij ook al opdoemden.

De uitdaging is vervolgens om de betreffende brigades gemotiveerd te krijgen, en te houden.  Geld, middelen PR en bestuurlijk ondersteuning.

Uiteindelijk is volgens mij een regionale reddingsbrigade voorziening noodzakelijk om als brigades te blijven bestaan. Ja dat is zo, want iedereen die niet bij de VR zit, verliest een flink stuk erkenning en dat maakt hulpverlening niet makkelijker (vertel mij wat).

De hamvraag voor mij is: wat is het goede moment en tempo om de RVR in te voeren. Nu. Want overal worden convenanten afgesloten en hier bv is ergens in maart de ondertekening ervan en als je er dan niet instaat, is de kans kleiner dat er later nog een aavulling komt.

Wat zijn de kansen en bedreigingen bij de bond, BZK, de KNRM en de veiligheidsregio's? De KNRM en de reddingsbrigades hebben raakvlakken binnen de VR. De KNRM zal over het algemeen niet zitten de wachten op concurrentie van de RB, Strand, prima. Maar niet verder dan dat en de repatriëring van SO bij de stranden buiten de werktijden van RB om zal ze graag met een kustvoertuig van de KNRM zien gebeuren.

De bedreigingen bij de bond komt in hoofdzaak van de besturen van de lokale RB. Die zien een stukje van de macht als zant door hun vingers glippen. Het gevaar van BZK is dat zij dit zien en duidelijk ondervangen door de eis te stellen daarin orde op zaken te stellen. Geen zin om te onderhandelen met een kruiwagen vol kikkers die er elk moment uit- en in kunnen springen.

De VR is eigenlijk geen bedreiging, maar bestaat uit een aantal diensten die betrokken worden bij de verdeling van het werk. Iedereen daarin heeft belang bij het opeisen van een zo groot mogelijk deel van de koek. Meer koek, meer geld meer macht. Alleen wat je zelf niet kan afdekken laat je los en gun je een ander.

De bedreiging van de KNRM lijkt mij duidelijk. Ik denk dat zij het zo zien en hier hebben ze dat al voor elkaar, de reddingsbrigades vinden zij moeten onder de KNRM vallen: zij sturen ze indien nodig bij een inzet wel aan en zullen namens de RB in de veiligheids regio plaatsnemen. Deze horen dan later wel wat er van hen verwacht wordt en wat daar tegenover staat.

En hoe groot is de motivatie intern bij de brigades om mee te gaan met RVR?  Groot, want iedere redder ziet uit naar mogelijkheden om zijn werk beter te kunnen doen. Alleen kijkt hij met argus ogen wat hij moet daarvoor moet prijsgeven. De redder van de RB is geen brandweerman. Veel mondiger en gewend in een klein team zelf uit te maken hoe te handelen.  Zo zitten ook de besturen in elkaar.

Vrijheid en onafhankelijkheid is een groot goed en wordt niet in één klap zonder slag of stoot ingeleverd. En daar is weer tijd voor nodig, die er eigenlijk niet is.


Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #65 Gepost op: 20 januari 2010, 16:59:47
Nieuwsbrief RN 20-1-2010
Eerste rayons positief over Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR)

Tijdens de eerste consultatiebijeenkomst over de Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) op 13 januari jl. hebben de aanwezige leden van de rayons Noord en Oost unaniem ingestemd met de voorstellen van het bestuur over de Regionale Voorziening Reddingsbrigades en een mandaat aan het bestuur voor het landelijk vaststellen van prestatienormen en kwaliteitseisen.

Bestuur en directie hebben de plannen toegelicht en diverse vragen beantwoord, met name over de concrete betekenis van de RVR voor een brigade. Ook de urgentie om als reddingsbrigades juist nu een sterk geheel te vormen om als vereniging, zowel landelijk als lokaal, in de huidige zelfstandige vorm te kunnen blijven functioneren kwam aan de orde. De brigades onderkenden het belang van de verbinding tussen de verschillende sectoren in de bond (opleiden, hulpverlening en sport) vanuit de gemeenschappelijke missie. Ze zien wel de specifieke aspecten van die sectoren graag zichtbaarder terug in de ontwikkeling van de organisatie. Dat past ook precies in de plannen van de bond.

Tijdens de bijeenkomst is ook gesproken over de stand van zaken binnen de opleidingen. Het bestuur erkende ruiterlijk in de afgelopen periode bij de planvorming, implementatie en communicatie steken te hebben laten vallen en daar nu van geleerd te hebben. Zo krijgen de rayons bij nieuwe plannen de mogelijkheid om over de implementatie te adviseren. Overigens wordt ook geconstateerd dat communicatie via de daarvoor bestemde centrale brigade-adressen niet altijd (of tijdig) aankomt bij de mensen voor wie de informatie echt bedoeld is, waardoor er uiteenlopende beelden van de actualiteit kunnen blijven bestaan. Zowel de bond als brigades moeten hun best doen om daar een oplossing voor te bedenken. Dat begint van de kant van de bond met zo tijdig mogelijk te communiceren. Tevens worden betrokkenen geadviseerd zich rechtstreeks te abonneren op de digitale nieuwsbrief van de bond (dat kan o.a. via onze website).

Tenslotte is ook een blik op het Meerjarenbeleidsplan 2010-2015 geworpen. Dat betrof een schets op hoofdlijnen en een voorstel voor prioritering van de keuzes die in de AV van mei 2009 zijn gemaakt. Het vernieuwen van het contract over de rampenvloot met BZK (inclusief invoering RVR) en het op orde brengen van de opleidingen krijgen de hoogste prioriteit. Ook met deze plannen werd door de aanwezigen ingestemd.

Vanavond is in Amstelveen de tweede consultatieronde met de rayons Centrum en Noord-West. Het bestuur hoopt opnieuw op een grote opkomst en een goed overleg met de brigades. Vandaag tekent het bestuur van de Castricumse Reddingsbrigade De Strandlopers (CRB) met het oog op de RVR als eerste een intentieverklaring met de bond over het mandaat om landelijk de prestatienormen en kwaliteitseisen vast te kunnen stellen en de aanvullende ondersteuning die de brigade daar concreet voor terugkrijgt. Zodra ook de ledenvergadering van de CRB heeft ingestemd, wordt de intentieverklaring omgezet in een convenant. Het bestuur hoopt dat snel veel brigades zullen volgen om als één sterke landelijke organisatie, met behoud van lokale zeggenschap over je vereniging, de Reddingsbrigade verder te ontwikkelen en eventuele bedreigingen gezamenlijk het hoofd te kunnen bieden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #66 Gepost op: 20 januari 2010, 22:46:48
Het was een prettige en zeker ook verhelderende bijeenkomst.

Groeten,
Mark


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #67 Gepost op: 26 januari 2010, 15:18:41
Koen,

snap je scepsisme. maar moet je het ijzer niet smeden als het heet is. Zeker nu met de barre verwachtingen van vandaag en de sneeuw-inzet van 4WD hulpverleningsvoertuigen van de Zandvoortse Reddingsbrigade afgelopen woensdag avond. Dit zijn juist de momenten waar je als reddingsbrigade je brede inzet kan laten zien. Nu moet je wel zorg dragen voor borging van dit soort inzetten.

RR (ik piep, bel of roep wel)

Officieel moet je het ijzer wél smeden als het heet is ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #68 Gepost op: 26 januari 2010, 15:48:45
Officieel moet je het ijzer wél smeden als het heet is ;)

Dat staat er ook, als je het anders leest....

Ik las eerst hetzelfde, maar het staat er als een retorische vraag: 'moet je het ijzer niet smeden als het heet is?'

Volgens mij bedoelt Koen inderdaad dat nu het moment is om door te pakken, toch?


Ik ga 3 februari naar Eindhoven voor de rayonbijeenkomst, ben benieuwd...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #69 Gepost op: 27 januari 2010, 10:38:37
Ah jammer, je hebt gelijk.
Ik ben ook benieuwd. ik denk wel dat het tijd is om door te pakken.
denk dat de regionale voorziening een belangrijke stap richting verdere professionalisering is.
verwacht wel dat we de sport en de hv tak moeten scheiden