Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades

Auteur Topic: Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades  (gelezen 18757 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 21 december 2009, 13:14:09
Yep same here Joost, denk dat ik daar de kerst wel voor nodig heb ( 150 pagina's), gelukkig zit er een redelijke samenvatting bij op de eerste pagina's. Na een snelle scan van de samenvatting denk ik dat dit het grootste discussie punt zal worden:
"Het bestuur van RN heeft dan ook besloten haar standpunt aan te scherpen en de brigades
voor te leggen om de sturing ten aanzien van reguliere en rampenprestaties bij Reddingsbrigade
Nederland te leggen. Zij heeft daarover op 3 november jl. een brief verzonden en zal,
conform de vereisten van de huidige verenigingsstructuur, daarover uiterlijk op de Algemene
Vergadering in mei 2010 een besluit nemen. Het is denkbaar dat brigades ook al eerder met het
voorstel instemmen. Met deze stap is de weg vrij voor snelle borging van integrale landelijke
kwaliteitsnormen voor reguliere en rampentaken van de reddingsbrigades, in samenhang en
samenwerking met de KNRM en de veiligheidsregio’s."...
Maar goed eerst het hele rapport maar is tot me nemen ;-)
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #11 Gepost op: 22 december 2009, 22:47:25
Voorlopig ben ik  gematigd positief.

Er gebeurt tenminste wat en het wordt zeker nog spannend in 2010.

Weet iemand overgens wat WASAR (pagina 25) betekent?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 22 december 2009, 23:00:56
Weet iemand overgens wat WASAR (pagina 25) betekent?
Water Search and Rescue ...maar niet echt vaak gebruikte afkorting
[img]/img]


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2009, 17:44:47
Na een snelle scan van de samenvatting denk ik dat dit het grootste discussie punt zal worden:
"Het bestuur van RN heeft dan ook besloten haar standpunt aan te scherpen en de brigades
voor te leggen om de sturing ten aanzien van reguliere en rampenprestaties bij Reddingsbrigade
Nederland te leggen. Zij heeft daarover op 3 november jl. een brief verzonden en zal,
conform de vereisten van de huidige verenigingsstructuur, daarover uiterlijk op de Algemene
Vergadering in mei 2010 een besluit nemen. Het is denkbaar dat brigades ook al eerder met het
voorstel instemmen. Met deze stap is de weg vrij voor snelle borging van integrale landelijke
kwaliteitsnormen voor reguliere en rampentaken van de reddingsbrigades, in samenhang en
samenwerking met de KNRM en de veiligheidsregio’s."...

En als ik dat combineer met het volgende nieuwsbericht van reddingsbrigade.nl lijken ze er nog haast mee te hebben ook:

Consultatiebijeenkomst voor bestuursleden
De bestuursleden van brigades zijn schriftelijk uitgenodigd voor een consultatie bijeenkomst met het bondsbestuur op woensdag 13 of woensdag 20 januari. Tijdens deze bijeenkomst wil het bondsbestuur graag informatie uitwisselen en de mening peilen over de huidige en toekomstige ontwikkelingen rond diverse thema's.

http://www.reddingsbrigade.nl/home/916
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 22:07:32
Wat me vooral opvalt bij het bestuursstandpunt (of eigenlijk in het hele stuk), is de beoogde intensieve samenwerking met de KNRM. Dat lijkt me een hele goede ontwikkeling. Ik denk dat dat wel meer kwaliteit en efficientie kan opleveren, wat de uiteindelijke dienstverlening alleen maar ten goede komt.

Sowieso vind ik het hele stuk er professioneel uitzien en ik denk dat het project RVR een hele goede stap is om de hulpverleningstaak verder te professionaliseren.

Ik vraag me alleen af of sommige regio's, met bijvoorbeeld een klein aantal brigades, wel voldoende invulling kunnen geven aan de RVR.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2009, 23:14:59
Volgens de brief van de directeur van RN zou de KNRM in december een besluit nemen over het gaan uitvoeren van strandhulptaken. In het KNRM jaarverslag over 2008 stond al dat een belangrijke beleidsbeslissing over het al dan niet uit gaan voeren van strandbewaking moest worden genomen.

Als de KNRM het voorbeeld van haar grote broer, de RNLI volgt, dan houdt dat in dat zij betaalde strandwachten ingebed in de KNRM structuur aan gemeenten gaat aanbieden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2009, 23:43:02
Even een reactie, na lange tijd niet meer veel met het water en reddingsbrigades bezig te zijn geweest.

De KNRM is zich natuurlijk de afgelopen 2 jaar rot geschrokken van de positieve aandacht die de reddingsbrigades steeds meer krijgen. Niet alleen qua samenwerking binnen veiligheidsregio's, maar ook vanuit Den Haag (steeds meer oranje en blauw op het strand), maar vooral ook in de media.
En reddingboten die ver buiten het zicht van de kust opereren zijn niet zo zichtbaar voor de publieke, maar ook lokale/regionale politiek. En waar moet het geld vandaan komen?

Dus natuurlijk krabbelt de KNRM zich op het achterhoofd of ze misschien niet eens wat anders moeten gaan denken. En dan zijn de pijlen snel gericht op (voor hun) "best practices" zoals de "overnames" in Dordrecht en de randmeren, maar ook de "goede" samenwerking in Noord-Holland Noord.
Ik heb zelf het rapport nog niet helemaal gelezen (vorige week gekregen bij een bezoekje aan RB NL), maar al snel gezien dat de samenwerking vooral stoelt op wat de leidinggevenden van de betrokken veiligheidsregio's willen. Maar wat willen de reddingsbrigades zelf?

Ik geloof in een zelfstandige positie van de reddingsbrigades in nauwe samenwerking met de veiligheidsregio's, en in afstemming met de KNRM. Maar laat iedereen vooral zijn eigen taken blijven uitvoeren.

En wat de rampentaak betreft hink ik op 2 gedachten: óf een opschalingssytematiek (door)ontwikkelen (maar dat red je nooit in elke regio) óf een speciale eenheid a la het USAR formeren uit bestaande brigades die de deskundigheid en ervaring hebben opgedaan, kunnen opdoen en behouden. Net als het USAR kan een dergelijke eenheid ook ter beschikking worden gesteld voor waterrampen in het buitenland waar dan ook weer de nodige ervaring opgedaan kan worden.

Want leuk te lezen hoe de pilot's zijn verlopen, maar het uiteindelijke doel is verbetering van de rampentaak, toch? En daarin zijn we volgens mij geen bal opgeschoten...


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 25 december 2009, 01:10:16
Hier heb ik weinig aan toe te voegen Simon, wat een wijze woorden voor de kerstavond  8)
Je raakt denk ik de kern van de zaak, de komende weken (tijdens o.a. twee regio bijeenkomsten) zal duidelijk worden wat de landelijke lijn zal worden en misschien nog belangrijker wat dit voor lokale verenigingen zal betekenen. Voor brigades is het van belang om lokaal en regionaal zich te bezinnen op wat men wil...ik heb het idee dat in mijn regio de afgelopen maanden goede stappen zijn gezet die liggen in de lijn van wat jij beschrijft, de vraag is hoe de landelijke trend hierbij aan zal sluiten en of wij als regio brigades met deze lijn mee willen of onze eigen regionale koers zullen varen. Belangrijke weken op komst dus!

Voor alle anderen het advies om het RVR rapport eens door te lezen, al zul je gezien de omvang van het rapport hier wel een middagje voor uit moeten trekken, iets voor tijdens de kerstvakantie?  ???
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #18 Gepost op: 25 december 2009, 09:51:23
Beste SimonST

Het verhaal van de KNRM klopt niet helemaal wat jij zegt. Er zijn een aantal verhalen de wereld hierover ingeslingerd die berusten op geruchten.
In de laatste SKR vergadering is een uitleg gegeven over dit onderwerp, ik verwacht dat op korte termijn de betrokkenen hierover naar buiten komen.

Wij zijn door ondermeer dit stuk enorm geholpen, met betrekking tot de onderhandelingen met de onze gemeente.
Ik ben ook bezig om me door het stuk heen te worstelen. Ik denk dat we niet meer in hokjes geest moeten denken maar gezamelijk moeten optrekken. Als dit betekend dat wij dit onder de vlag van de KNRM moeten gaan doen, het zij zo.

Moeten wij dit zelfstandig doen, of onder de vlag van de brandweer, maakt mij niet uit. Als wij goede trainingen, cursussen, structurele oefeningen en goed gefasaliteerd worden vindt ik alles best. 8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #19 Gepost op: 25 december 2009, 11:51:47
Zie hier het mogelijk toekomst beeld van de reddingbrigades die volledig opgaan in de KNRM:

http://www.rnli.org.uk/what_we_do/sea_and_beach_safety/rnli_lifeguards

De Britten werken zo al jaren.
Ideaal natuurlijk gezien vanuit de hulpverlening; geen apparte eilandjes met eigen werktijden en regels maar gewoon een landelijke organisatie die structureel op alle posten hetzelfde functioneert.
Uiteindelijk kun je dan beter/meer mensen redden en daar gaat het toch allemaal om en niet onder welke vlag dit gebeurd.
 ;)