Oh hoe communiceren jullie dan met Den Helder Rescue en de OSC als er een grote zoek aktie is?
En hoe zo sinds jaar en dag; zijn jullie dan het gehele jaar 24/7 oproepbaar binnen 15 minuten?
tja, alle kust brigades hier in de regio hebben al jaren een 24/7 alarmploeg en
overeenkomst met de regionale meldkamer, zijn voorzien van p2000 en van c2000. Bij grote zoekacties hangt het van de actie af bv:
a)melding zomermaanden zwemmer zoek bankengebied -> reddingsbrigade start op, politie, KNRM en eventueel buurbrigades bij opschaling. Communicatie verloopt via RB kanalen (natte kant) en tegenwoordig steeds vaker via RMG05 (droge kant). KRNM is de schakel met het KWC voor de basis informatie: inmelden, doorgeven wat voor actie het is. Daarbuiten vind er ook weinig comm plaats tussen KWC en KNRM. Vaak blijft de eerste boot van de RB OSC gezien de locatie dicht onder de kant en schuift de KNRM aan de buitenkant bij: dat heet praktisch werken
b) zoekactie catamaran of opvarende verder op zee -> KNRM start op, RB en anderen bij opschaling. RB's fungeren als sataliet van een KNRM boot: communicatie KWC via OSC/KNRM (zoekgebieden, andere KNRM eenheden etc etc). Communicatie binnen de zoekslag verloopt van OSC naar brigade boten via RB kanaal.
-> dit systeem fungeert naar volle tevredenheid en ik zie zelfs voordelen: gescheiden kanalen voor operationeel en afstemming KWC (als ik in een zoekslag vaar dan heb ik alleen belang bij de info van de OSC (waar gaan we naartoe, draaien, etc etc, alle andere zaken zijn voor mij dan niet interessant)
Als wij de KNRM nodig hebben of KNRM ons dan wordt de RAC gebeld en die laat de pieper af gaan, ik heb het idee dat de samenwerking ook redelijjk goed is waardoor zelfzucht, snelheidswedstrijden etc. hier niet echt bestaan.
En natuurlijk hebben wij ook wensen en ideeen voor verbetering (bv bij alarmering KNRM standaard de RAC mee alarmeren zodat deze direct op de p2000 knop kan drukken, waar nu vaak eerst de schipper naar de schuur gaat en dan pas ons alarmeert) etc etc. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe hoofdlijnen overeekomst met de veiligheidsregio om een aantal andere zaken verder in te kaderen en formeel te regelen niet alleen voor de kust maar ook voor onze binnengebieden in de regio: het kan namelijk altijd beter of efficienter!