Ik weet niet of het scepsis is van Koen, ik denk eerder dat hij vragen stelt in een poging tot inventarisatie te komen van de on- en mogelijkheden van een RVR op landelijk niveau.
Het zijn de vragen die bij mij ook al opdoemden.
De uitdaging is vervolgens om de betreffende brigades gemotiveerd te krijgen, en te houden. Geld, middelen PR en bestuurlijk ondersteuning.
Uiteindelijk is volgens mij een regionale reddingsbrigade voorziening noodzakelijk om als brigades te blijven bestaan. Ja dat is zo, want iedereen die niet bij de VR zit, verliest een flink stuk erkenning en dat maakt hulpverlening niet makkelijker (vertel mij wat).
De hamvraag voor mij is: wat is het goede moment en tempo om de RVR in te voeren. Nu. Want overal worden convenanten afgesloten en hier bv is ergens in maart de ondertekening ervan en als je er dan niet instaat, is de kans kleiner dat er later nog een aavulling komt.
Wat zijn de kansen en bedreigingen bij de bond, BZK, de KNRM en de veiligheidsregio's? De KNRM en de reddingsbrigades hebben raakvlakken binnen de VR. De KNRM zal over het algemeen niet zitten de wachten op concurrentie van de RB, Strand, prima. Maar niet verder dan dat en de repatriëring van SO bij de stranden buiten de werktijden van RB om zal ze graag met een kustvoertuig van de KNRM zien gebeuren.
De bedreigingen bij de bond komt in hoofdzaak van de besturen van de lokale RB. Die zien een stukje van de macht als zant door hun vingers glippen. Het gevaar van BZK is dat zij dit zien en duidelijk ondervangen door de eis te stellen daarin orde op zaken te stellen. Geen zin om te onderhandelen met een kruiwagen vol kikkers die er elk moment uit- en in kunnen springen.
De VR is eigenlijk geen bedreiging, maar bestaat uit een aantal diensten die betrokken worden bij de verdeling van het werk. Iedereen daarin heeft belang bij het opeisen van een zo groot mogelijk deel van de koek. Meer koek, meer geld meer macht. Alleen wat je zelf niet kan afdekken laat je los en gun je een ander.
De bedreiging van de KNRM lijkt mij duidelijk. Ik denk dat zij het zo zien en hier hebben ze dat al voor elkaar, de reddingsbrigades vinden zij moeten onder de KNRM vallen: zij sturen ze indien nodig bij een inzet wel aan en zullen namens de RB in de veiligheids regio plaatsnemen. Deze horen dan later wel wat er van hen verwacht wordt en wat daar tegenover staat.
En hoe groot is de motivatie intern bij de brigades om mee te gaan met RVR? Groot, want iedere redder ziet uit naar mogelijkheden om zijn werk beter te kunnen doen. Alleen kijkt hij met argus ogen wat hij moet daarvoor moet prijsgeven. De redder van de RB is geen brandweerman. Veel mondiger en gewend in een klein team zelf uit te maken hoe te handelen. Zo zitten ook de besturen in elkaar.
Vrijheid en onafhankelijkheid is een groot goed en wordt niet in één klap zonder slag of stoot ingeleverd. En daar is weer tijd voor nodig, die er eigenlijk niet is.
Henk