Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades

Auteur Topic: Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades  (gelezen 18754 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #70 Gepost op: 27 januari 2010, 18:15:32
verwacht wel dat we de sport en de hv tak moeten scheiden

Hoe zie je dat precies voor je? Hoe zou jij dat uitwerken?
En vooral: in welke tak plaats je dan het opleiden?

Want of je het nu als sport doet (lifesaving) of als hulpverlener (strandwacht), we beginnen allemaal met ZwemABC, brevetje 1, 2, 3 etc.

99% van de mensen die bij ons actief is in de hulpverlening, komt uit eigen opleiding helemaal vanaf ZwemABC (ben zelf bv al lid sinds m'n 4e).
Heel veel jeugdleden bij ons blijven hangen, omdat ze zien waar ze naar toe werken: in hun opleiding mogen ze steeds proeven van het echte werk.
Als we dat niet meer hebben, ben ik bang dat we nooit nooit genoeg vrijwilligers kunnen werven?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #71 Gepost op: 27 januari 2010, 20:00:03
Ik denk ook dat er kolommen met taken moeten worden gevormd bijv; hulpverlening (incl. praktijk opleiding), sport, zwemopleiding. Zodat iedere 'kolom' zijn eigen expertise en coordinatie kan behouden, zonder alleen naar de HV taken te gaan kijken. dat hoeft niet meteen te betekenen dat jeugdleden niet meer kunnen doorstromen e.d.

Integendeel, als je regionaal aan de gang gaat wordt uitwisseling van mensen ook een stuk simpeler. Dus bijvoorbeeld: je bent lid van een brigade die alleen zwemopleidingen doet, en dus niet onder de 'hv kolom' valt. Dan kan je als je wilt gaan bewaken bij een buurbrigade. Maar je kan hiermee ook mooi tekorten en overschotten aan instucteurs, bewakende leden e.d. beter oplossen. Dit gebeurd hier al op kleine schaal en bevalt goed O0

Joost


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #72 Gepost op: 27 januari 2010, 21:53:35
Rolf, je schreef: "Nu moet je wel zorg dragen voor borging van dit soort inzetten."

Dat borgen is inderdaad belangrijk en hoognodig, maar blijkt wel een bereklus te zijn.

Temeer er amper wat is aan kaders, zowel vakinhoudelijk als aan wet en regelgeving is er nog erg weinig vastgelegd.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #73 Gepost op: 30 januari 2010, 17:33:38
Rolf, je schreef: "Nu moet je wel zorg dragen voor borging van dit soort inzetten."

Dat borgen is inderdaad belangrijk en hoognodig, maar blijkt wel een bereklus te zijn.

Temeer er amper wat is aan kaders, zowel vakinhoudelijk als aan wet en regelgeving is er nog erg weinig vastgelegd.

Idd Koen,

want kan je kaders leggen voor excessen? Of ga je je mensen maximaal opleiden dat zij ook onder andere excessen het hoofd kunnen bieden. Want als we het een en ander terug koppelen richting bijvoorbeeld de processen binnen de rampenbestrijding zijn grofweg alle processen overgedragen aan de instanties. Wij kunnen hierin alleen ondersteunen of zijn we bereid om de verantwoordelijkheid over te nemen en dus een echte taak te krijgen binnen de rampenbestrijding en dus de ondersteuning naar de primaire collega's vast te leggen.

Ja ja en zijn alle verenigingen hier wel mee eens? 8)

RR (noem 5 verschillen tussen reddingsbrigade en vereniging?)
Elke hulpverlening start met communicatie.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #74 Gepost op: 31 januari 2010, 13:39:54
Daar komt nog dat ik me van mijn studie aan de TU Delft herinner dat de hoogleraren veiligheidskunde er vooral op hamerden dat je hulpverleners moet trainen in bepaalde denkpatronen. In een rampensituatie is niets standaard en heb je altijd te maken met omstandigheden die je nooit had kunnen voorspellen. Daarom is het inderdaad bijna niet mogelijk om maximaal op te leiden voor alle mogelijke excessen, maar moet je een soort 'type' persoon kweken, dat in dit soort situaties hoogstwaarschijnlijk de juiste dingen doet. Er wordt nu vaak teveel geprobeerd alles dicht te timmeren in protocollen, waardoor er in niet-standaard situaties verkeerd of soms zelfs niet gehandeld wordt....

Uit een ander onderzoek van een studiegenoot van me is ook gebleken dat al die scenario's en draaiboeken leuk zijn bedacht bij de huidige instanties, maar dat het in de praktijk vooral draait om het 'informele netwerk'. Als er snel gehandeld moet worden, worden de diensten gebeld of opgeroepen die bekend zijn en waarvan men weet dat men er van op aan kan. En niet de diensten die volgens het protocol geroepen hadden moeten worden.....

Als je als reddingsbrigade dus zorgt dat je bekend bent bij de mensen die er over gaan, en zij er ook nog van overtuigd zijn dat je uit het juist hout gesneden bent, dan ben je al heel ver!! ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #75 Gepost op: 31 januari 2010, 16:22:43
Daar komt nog dat ik me van mijn studie aan de TU Delft herinner dat de hoogleraren veiligheidskunde er vooral op hamerden dat je hulpverleners moet trainen in bepaalde denkpatronen. In een rampensituatie is niets standaard en heb je altijd te maken met omstandigheden die je nooit had kunnen voorspellen. Daarom is het inderdaad bijna niet mogelijk om maximaal op te leiden voor alle mogelijke excessen, maar moet je een soort 'type' persoon kweken, dat in dit soort situaties hoogstwaarschijnlijk de juiste dingen doet. Er wordt nu vaak teveel geprobeerd alles dicht te timmeren in protocollen, waardoor er in niet-standaard situaties verkeerd of soms zelfs niet gehandeld wordt....

Joost, soms denk ik dat we mijlenver uit elkaars vaarwater moeten blijven, maar met bovenstaande citaat hoef ik alleen nog af te sluiten met "Amen"

Uit een ander onderzoek van een studiegenoot van me is ook gebleken dat al die scenario's en draaiboeken leuk zijn bedacht bij de huidige instanties, maar dat het in de praktijk vooral draait om het 'informele netwerk'. Als er snel gehandeld moet worden, worden de diensten gebeld of opgeroepen die bekend zijn en waarvan men weet dat men er van op aan kan. En niet de diensten die volgens het protocol geroepen hadden moeten worden.....

Als je als reddingsbrigade dus zorgt dat je bekend bent bij de mensen die er over gaan, en zij er ook nog van overtuigd zijn dat je uit het juist hout gesneden bent, dan ben je al heel ver!! ;)

Wederom Joost, meld je als reddingsbrigade maar elke dag in bij de centralisten. Laat maar weten dat je er bent. Er komt een dag dat die centralist je echt wel een keer herinnert en je oproept.

RR (die ook wel eens met de verkeerde doelstelling paged)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #76 Gepost op: 16 februari 2010, 13:10:43
www.knrm.nl
Man uit zee gehaald en gereanimeerd bij ter Heijde
Hoek van Holland, dinsdag 15 februari 2010
Dinsdag 15 februari 2010 om 10.30 uur werd de Hoekse KNRM bemanning gealarmeerd voor een "zwemmer in problemen" ter hoogte van ter Heijde. Uiteraard was ook KNRM reddingstation ter Heijde gealarmeerd. Even voor 11.00 uur had de reddingboot George Dijkstra van ter Heijde het inmiddels bewusteloze slachtoffer gevonden en aan boord gehaald.
Aan boord van de KNRM reddingboot George Dijkstra is men gelijk begonnen met reanimeren van de drenkeling. Op het strand werd dit overgenomen door ambulance personeel die de man met spoed naar het ziekenhuis heeft gebracht.

En waar was de reddingbrigade nu? ;)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #77 Gepost op: 16 februari 2010, 14:52:19
En waar is de KNRM als er weer tientallen badgasten tevoren worden gewaarschuwd zodat ze niet gered hoeven te worden Doruz?  ;)

Kees  8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #78 Gepost op: 16 februari 2010, 15:07:01
Doruz wel is bij de Reddingsbrigade Monster geweest? ::)

Overigens kwam deze alarmering vanaf het KWC... en staat de rb Monster momenteel (nog) niet inzetbaar buiten diensttijd. Dat wil niet meteen zeggen dat er dan niet word ingezet... ik kan me nog een incident herinnderen waarbij ik geen KNRM gezien heb alleen verschillende RB voertuigen uit Westland, dus was de KNRM niet nodig, dus waarom zouden we ze dan oproepen... andersom precies hetzelfde geval O0  

Joost (En het woord reddingsbrigade kom je tegenwoordig amper tegen in de KNRM berichten ::))


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #79 Gepost op: 16 februari 2010, 15:26:23
En waar is de KNRM als er weer tientallen badgasten tevoren worden gewaarschuwd zodat ze niet gered hoeven te worden Doruz?  ;)
Kees  8)

1-1 Kees  ;D ;) O0