Zuurstofkoffer

Auteur Topic: Zuurstofkoffer  (gelezen 21375 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Gepost op: 5 februari 2007, 17:57:39
Voor aanschaf van een zuurstofkoffer t.b.v. de interne duikgroep en t.b.v. eerste hulp bij verdrinking ben ik op zoek naar informatie van collega brigades.
Willen jullie eens kijken of ik artikelen mis en misschien hebben sommige tips qua aanschaf(sprijs).

Ik dacht zelf aan een inventaris voor het koffer bestaande uit:
  • een 2 liter O2 fles met bull nose aansluiting
  • reduceer flowregelaar met bull nose aansluiting
  • een bubbleslang van 1 mtr.
  • een non-rebreathingmasker volwassenen
  • een non-rebreathingmasker kinderen
  • een ambuballon incl een zuurstofreserve zak
  • anesthesiemaskers 5, 4 en 2
  • mayotubes 2, 3, 4 en 5
  • een afzuigpomp (Res Q Vac) met opvangbeker
  • 2 jankhauers
  • 2 uitzuigcatheter 14Ch
En dit alles in een Peli koffer. Alleen, welke maat?

Heb ik zo het plaatje compleet of mis ik nog crusiale zaken voor pre-hospitale zuurstoftoediening?
Welke brigades hebben een soortgelijk zuurstofkoffer in gebruik en wat waren de kosten hiervan / waar hebben jullie het aangeschaft?

Groet,

Luke

HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2007, 19:17:53
Voor aanschaf van een zuurstofkoffer t.b.v. de interne duikgroep en t.b.v. eerste hulp bij verdrinking ben ik op zoek naar informatie van collega brigades.
Willen jullie eens kijken of ik artikelen mis en misschien hebben sommige tips qua aanschaf(sprijs).

• mayotubes 2, 3, 4 en 5
  • 2 jankhauers
  • 2 uitzuigcatheter 14Ch

Heb ik zo het plaatje compleet of mis ik nog crusiale zaken voor pre-hospitale zuurstoftoediening?
Welke brigades hebben een soortgelijk zuurstofkoffer in gebruik en wat waren de kosten hiervan / waar hebben jullie het aangeschaft?

Groet,

Luke

Hoi Luke,

Overweeg de aanschaf van een MTV.

Een ambuballon op de freeflow en een twee literfles daar haal je net geen half uur 100% zuustof uit. Met een MTV/vragend systeem op de diss  aansluiting zou je bijna drie keer zo lang kunnen doen. De vraag is of je binnen een half uur de ambu bereikt met een nieuwe voorraad.

Let op dat de fles veilig is. een 2 liter O2 fles met bull nose aansluiting is dat niet! Neem liever een fles met een geïntgreerde beschermde kraan/reduceer, zoals bv de mobiciel. Dat voorkomt raket achtige ongelukken, verkrijgbaar bij Medidis Almere. huurprijs 0,48 euro per dag. De fles die wij hebben kan maximaal 15 l per minuut leveren, dat kan op de freeflow te weinig ziijn. Die van medidis haalt wel 25 l/m

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2007, 19:23:12
Luke,

een mooie compleet lijstje. Alleen zet ik er wel mijn vraagtekens bij. Wat is je intentie van de desbetreffende koffer? In je onderschrift staat dat je leerling-gasboer bent, maar ik denk niet dat iedereen dat is bij jou in de omgeving. Dus kan je hem beter beperken zodat een ieder hem kan gebruiken, dus
  • een 2 ltr O2 fles met ingebouwde flowmeter (is veiliger met wisselen)
  • een non-rebreathing mask volwassene
  • een non-rebreathing mask kind
  • pocketmask met O2 aansluiting
  • quadel diverse maten
  • AED

Zoiets, met dank aan de IJRB.

De IJRB heeft hiervoor gekozen. Zelf ben ik ook bezig om een dergelijke koffer samen te stellen. Voordeel is ook dat alles netjes, zandvrij en waterdicht ogeborgen blijft. De gehele koffer kan eventueel ook worden meegenomen in een boot de zee op.

RR (begin aan de basis)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2007, 19:47:35
Natuurlijk was RR mij weer voor met een plaatje. Wij hebben de AED, de Zuurstofkoffer en EHBO materialen allemaal appart in pelicases.

De kraan en reduceer zijn zo beschermd bij stoten.

Henk

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2007, 21:32:17
Wij hebben de AED, de Zuurstofkoffer en EHBO materialen allemaal appart in pelicases.
Als we alles in aparte koffers doen dan moet er een aanhangwagentje achter de auto....werkt niet zo makkelijk op het strand 8)
[img]/img]

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2007, 22:28:37

• mayotubes 2, 3, 4 en 5
  • 2 jankhauers
  • 2 uitzuigcatheter 14Ch

Groet,

Luke

• een 2 liter O2 fles met bull nose aansluiting Huurcilinder 2liter fles met geintegreerde kraan Mobisil plus , Hoekloos of Farmado
  • een bubbleslang van 1 mtr.[/li]
    • een non-rebreathingmasker volwassenen, deze worden geleverd met slang
    • een non-rebreathingmasker kinderen deze worden geleverd met slang
    • een ambuballon incl een zuurstofreserve zak Disposable Beademingsballon is compleet met alles er op en er aan, je kan er 20 aanschaffen voor een prijs van een reusable.
    • anesthesiemaskers 5, 4 en 2De reden ontgaat me geheel
    • mayotubes 2, 3, 4 en 5 Kan wel, echter een goede kaaklift is al effectief genoeg
    • een afzuigpomp (Res Q Vac) met opvangbekerLeardall V-VAC, Effectiever kan grote volume en spijsbrokken in een keer opzuigen
    • 2 jankhauers, waarom ?
    • 2 uitzuigcatheter 14Ch, aan de V-VAC heb je voldoende

Een goede koffer, de explore case is een effectieve koffer en iets goedkoper dan de PELI-Case
    Als je een huurcontract neemt van de cilinder van 5 jaar, heb je weinig andere kosten..
    verbruiksmiddelen zijn dan
    Non-rebreathermaskers, disposable ballon (merk LSP), V-Vac reserve onderdelen.

Verder ik zou er een gewone beademingsmasker met zuurstof aansluiting in stoppen..

Als je wat meer geld wil uitgeven.. Kan je denken aan een middendrukslang, en een demand systeem of een MTV100.

Mijn tips.
    Houd zuurstof eerste hulp eenvoudig.. Een drenkeling heeft altijd recht op 100% zuurstof, zorg dat mensen die niet gewend zijn met zuurstof te werken het ook zo eenvoudig maakt.. Dus geen losse reduceren meer of als je dat echt wilt, gebruik dan PIN-INDEX.. onthoud dat een reduceer elkaar gekeurd moet worden en dat ook geld kost.. Eigendoms cilinders zijn niet meer toegestaan..

Suction is alleen de mond en keelholte, de V-VAC kan dat prima aan en als je wilt kan je er ook extra catheters op aansluiten,

Beademing met Ballon en masker is een twee persoons vaardigheid (in zuurstof eerste hulp, bron : ERC en DAN EUROPE) en waarbij  de een persoon zorgt voor een kaaklift en goede seal en de andere persoon de beademingen uitvoert en de borstcompressies.

Als je ballonbeademing en suction wilt gaan doen zorg dan dat iedereen die de set moet gebruiken ook een adequate opleiding heeft gehad. Om dat je praat over duikers zou ik zeer de zuurstof eerste hulp trainingen van DAN EUROPE aanbevelen.

Henk, 15 liter per minuut bij een non-rebreather masker kan in zeer uitzonderlijke gevallen te weinig zijn, echter stel dat je al zo'n uitzonderingsgeval treft zijn er wel andere handigheidjes om dat op te lossen..
    En een Demand systeem of MTV werkt natuurlijk altijd in dat soort zaken..

De aanschafprijs is een belangrijk argument.. Maar laat je niet verleiden om oude bullnose systemen te gebruiken. Een mobisil of het systeem van medidis levert veel minder risico's op..

Zrg voor een adequate training gericht op je gebruik van zuurstof..  Verder moet je jezelf daarbij bedenken, dat werken in een ziekenhuis echt anders is dan op een boot of het strand en dat je daarom andere technieken toepast dan in een gecontrolleerde omgeving als een operatie kamer..

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2007, 23:15:21
Henk, 15 liter per minuut bij een non-rebreather masker kan in zeer uitzonderlijke gevallen te weinig zijn, echter stel dat je al zo'n uitzonderingsgeval treft zijn er wel andere handigheidjes om dat op te lossen..
En een Demand systeem of MTV werkt natuurlijk altijd in dat soort zaken..

Rescue,

De 15 liter per minut bij een non-rebreather masker kan inderdaad te weinig zijn. Maar het aansluiten van een middendruk op een mon-rebreather????? :o :o :o

Moet je toch eens voordoen.
Gr. Matthijs

ja ja ik moet beter lezen..... op de MTV of Demand

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2007, 23:53:29
Rescue,

De 15 liter per minut bij een non-rebreather masker kan inderdaad te weinig zijn. Maar het aansluiten van een middendruk op een mon-rebreather????? :o :o :o

Moet je toch eens voordoen.
Gr. Matthijs

ja ja ik moet beter lezen..... op de MTV of Demand

Ik denk dat jij zo'n uitzonderlijk geval bent.... :D  ;D  ;)

acht keer drie liter...  ::)

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2007, 09:54:27
Hoeveel Casussen zijn jullie in de praktijk tegen gekomen, dat een echt slachtoffer een non-rebreather masker met 15 liter per minuut echt vacuum trekt..
Theoretisch kan het, echter dit zijn ook echt zeer enorme uitzonderings gevallen..

De reden waarom DAN Europe dit leert zit in het didactische aspect, keep het simpel en dat providers maar 1 handeling wil leren..

Jullie hebben goed opgelet tijdens de cursus, een non-rebreather masker sluit je niet aan op demand systeem of middendruk slang of op MTV100..  (bij mijn weten schreef ik dat ook niet).

Maar misschien kan iemand anders vertellen uit zijn praktijk ervaring vertellen over patienten die meer dan 15 liter per minuut .  Zover ik weet kan de Medidis ingebouwde kraan en reduceer kan op de freeflow aansluiting ook maar tot maximaal 15 liter per minuut..

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2007, 20:29:41
Rescue,

Wij zijn nog nooit een casus in de praktijk tegengekomen ;)

Waarschijnlijk zal ik het wel nodig hebben als het ooit een keer zal gebeuren.

Matthijs
(heeft een longvolume van 6,3ltr)