Ik ben een groot voorstander van 1 toedienings systeem en mijn voorkeur is: een ballon met zak die het slachtoffer zelf vast houdt, als dat gaat, en als er beademd moet worden dan met die zelfde ballon plus zak met 2 man beademen.
Daarnaast heb ik nog een probleem met het non-rebreathing masker en dat is inderdaad dat 15 l en de bijbehorende zak niet genoeg zijn als je een beetje snel en diep ademt tenminste.
En dan moet je extra lucht via flapjes binnenzuigen. Ik heb het zelf maar eens getetst en mijn conclusie is dat als je weinig lucht krijgt en aangedaan bent je veel wil ademen en dat, op het moment dat je de zak leegtrekt het even angstig is om te ervaren dat je extra hard moet werken om nog meer lucht te krijgen.
De Ballon gebruiken voor een bewusteloos slachtoffer die wel ademd is niet echt handig..
De ideale situatie zou zijn :Ademde patient bij bewustzijn = Demand of MTV100 alternatief is Non-rebreather masker met 15 liter per minuut, waarbij je kan opschalen naar 25 liter per minuut..
Ademde patient bewusteloos = Non-rebreather masker 15 tot 25 liter per minuut..
Niet ademende patient 2 hulpverleners dus beademen = MTV100 als alternatief Disposable ballon incl. reservoir met 15 liter per minuut..
Niet ademende patient 1 hulpverlener = Beademingsmasker met aanvullende zuurstof
Voor alle handelingen geld natuurlijk wel bekwaamheid..
In test en trainings situatie kan iemand met een redelijk ademhalingsvolume wel een non-rebreather masker vacuum trekken.. Echter ik ken geen enkele praktijk situatie waar dat ook daadwerkelijk gebeurd.
Stel je kan dus niet door schakelen naar 25 liter per minuut, hellaas kunnen dat alle in de kraan geintergreerde reduceer systemen nog niet.., dan heb je als uiterste alternatief 1 ventieltje weghalen of de seal iets minder strak maken.. Dan krijgt iemand dus maar tijdelijk 80% zuurstof binnen.
Voor kom de valkuil, dat als je pulse-oximeter aansluit en denkt, bij 99% ik kan de zuurstof percentage wel naar beneden halen.. , Alle trauma-patienten, drenkelingen, hebben recht op 100% zuurstof.... Een saturatie meter hoort "inprincipe" niet thuis de hulpverleningstas van een reddingsbrigade..