Stelling: een OVD zou een chauffeur/ assistent moeten hebben?

Auteur Topic: Stelling: een OVD zou een chauffeur/ assistent moeten hebben?  (gelezen 3299 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2007, 10:58:47
Ik denk dat het inderdaad handig kan zijn. De OvD kan onderweg rustig informatie aan de AC opvragen en aantekeningen maken. De chauffeur kan zich volledig op de rit concentreren omdat deze zich niet direct met de inzet bezig hoeft te houden.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2007, 11:53:38
Stelling is leuk........ maar het zou wel weer een functie creëren zijn.

vanaf wanneer zou hij een hulpje moeten hebben? middelbrand? 2 ts-en? kan maar dan hoeven ze op het nibra ook geen hbo opleiding meer te vragen.  Komt er dan op de kazerne een ovd slapen met chauffeur? nee dank u... of krijgt de ovd er die week een loge bij? wel makkelijk met boodschapen doen! en voor vrijwilligers? komt de ovd dan ook eerst naar de kazerne om van daaruit verder uit te rukken? ovd heeft over het algemeen een groter gebied dan het verzorgingsgebied van een vrijwillige post!

nee je een bevelvoerder een ovd een cvd volgens mij zijn dat al allemaal hulpjes van elkaar!!!!!!!!!!
en wat ze niet weten laten ze nog een ags of een extra peleton komen maar daarbij dan wel weer een peletonscommandant........ en niet te vergeten een plaatsvervangend peletonscommandant.

Nee volgens mij is mijn mening duidelijk: NEE zou geen hulp nodig hoeven te hebben........ (voor sommige ovd's zou het wel wenselijk zijn :-X :-X :-X)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2007, 01:38:30


Nee volgens mij is mijn mening duidelijk: NEE zou geen hulp nodig hoeven te hebben........ (voor sommige ovd's zou het wel wenselijk zijn :-X :-X :-X)



tja dat is jou mening, in onze regio komt de COH ter plaatse, een hulpcentralist in de COH en de andere met de OVD mee (derde reserve). Dit is gedaan omdat er vanuit de OVD behoefte aan is, door het wegvallen van de VC is hij op plaats incident niet altijd in staat om alle communicatie af te handelen en is de hulpcentralist welkom en kan tevens bij andere aanvragen/zaken assisteren.
Ze worden op dit moment pas opgeroepen bij midden of grote brand, ook wordt de bezetting op de meldkamer geassisteerd door hulpcentralisten die naar de meldkamer worden opgeroepen.

zo worden er geen functies gecreeerd, deze mensen zijn er al kennen het werk en werden/worden toch opgeroepen bij midden/grote brand.
Bij ons functioneerd dit al meer dan een jaar en is de bedoelling dat de hulpcentralisten binnenkort aanvullende opleiding krijgen.
Nemo me impune lacessit


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2007, 15:05:54
tja dat is jou mening, in onze regio komt de COH ter plaatse, een hulpcentralist in de COH en de andere met de OVD mee (derde reserve). Dit is gedaan omdat er vanuit de OVD behoefte aan is, door het wegvallen van de VC is hij op plaats incident niet altijd in staat om alle communicatie af te handelen en is de hulpcentralist welkom en kan tevens bij andere aanvragen/zaken assisteren.
Ze worden op dit moment pas opgeroepen bij midden of grote brand, ook wordt de bezetting op de meldkamer geassisteerd door hulpcentralisten die naar de meldkamer worden opgeroepen.

zo worden er geen functies gecreeerd, deze mensen zijn er al kennen het werk en werden/worden toch opgeroepen bij midden/grote brand.
Bij ons functioneerd dit al meer dan een jaar en is de bedoelling dat de hulpcentralisten binnenkort aanvullende opleiding krijgen.

Denk zelf ook dat het een meerwaarde zou hebben. Zeker tijdens het uitrukken naar het incident. Als je ziet wat voor handelingen men moet verrichten buiten om het rijden. Mobilofoon bedienen, navigatiesysteem instellen  opschalen, bellen noem maar op. Ik zou alleen niet weten hoe dit in de praktijk zou moeten werken tenzijj de ovd op de kazerne slaapt, maar of je hier mensen mee moet gelukkig maakt  ;D ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.