Traumahelikopter voor Zeeland ?

Auteur Topic: Traumahelikopter voor Zeeland ?  (gelezen 30806 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Gepost op: 6 februari 2007, 12:26:28
'Eigen Zeeuwse traumaheli'

HULST - De Zeeuwse PvdA wil de spoedhulp in Zeeland optimaliseren met de inzet van een eigen traumahelicopter en motorambulances. PvdA-lijsttrekker en gedeputeerde Maria le Roy kondigde daar gisteravond onderzoeken naar aan. Ze deed dat tijdens het zorgdebat van haar partij, in de aanloop naar de verkiezingen voor Provinciale Staten in maart. De belangstelling voor de bijeenkomst in Den Dullaert in Hulst was met ongeveer veertig belangstellenden matig.

De toekomst van de zorgverlening in Zeeuws-Vlaanderen was de kapstok waaraan de discussie was opgehangen. Le Roy liet in haar inleiding weten dat de zorg in Zeeland slimmer georganiseerd moet worden met een aanbod dat zo dicht mogelijk bij de mensen ligt. Ze schetste het beeld van de huisarts die op het platteland werkt in een gezondheidscentrum waar ook kleine behandelingen kunnen plaatsvinden. In dat centrum is ook een apotheek gevestigd. De PvdA is er verder voorstander van om de ziekenhuiszorg op drie locaties in Zeeland te behouden. Daarnaast wil de partij intensieve samenwerking tussen die drie ziekenhuizen stimuleren.

De optimalisering van de ambulancehulpverlening is in de visie van de sociaal-democraten noodzakelijk, 'want Zeeland heeft een hoog risicoprofiel en een slechte wegenstructuur'.

Nog voor de zomer moet de motorambulance volgens le Roy bij wijze van proef inzetbaar zijn. "Deze snelle hulpverleners kunnen zeker in het toeristenseizoen prima werk verrichten. Ze zijn inzetbaar op moeilijk bereikbare plaatsen zoals de stranden en zijn uitstekend uitgerust. Het enige dat ze niet kunnen, is patiënten meenemen." Zo'n motorfiets beschikt grotendeels over dezelfde apparatuur als een gewone ambulance. Hartbewakingsapparatuur is onder andere een onderdeel van de basisuitrusting, naast reguliere medicijnen en hulpmiddelen. De motorambulance toont vooral zijn nut in spoedeisende situaties en als er snel eerste hulp geboden moet worden. Een reguliere ambulance kan dan alsnog voor assistentie zorgen en eventueel het vervoer naar een ziekenhuis voor zijn rekening nemen. Verschillende regio's in ons land hebben al succesvolle ervaringen met de motorambulance.

Bron: BN / De Stem,  Harold de Puysseleijr

De motorambulance komt er in ieder geval, maar of de helicopter gaat komen ? Of zou het toch een verkiezingsstunt zijn ?  ;)




ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2007, 15:25:10
Een eigen traumahelikopter lijkt me volstrekt zinloos. De Lifeliner 2 kan snel genoeg ter plaatse zijn in Zeeland en ook de Belgische MUG-heli kan op het onderste eiland (topografie laat me even in de steek) ook snel genoeg ter plaatse zijn. Het gebied wordt gewoon gedekt... En de waddeneilanden hebben toch ook geen eigen Lifeliner? Nou is Zeeland wel iets groter, maar op deze waddeneilanden vliegen ook gewoon de bestaande Lifeliners (1 of 4)... Wat mij betreft is het niet nodig.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


SwimmY

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2007, 15:57:06
Een eigen traumahelikopter lijkt me volstrekt zinloos. De Lifeliner 2 kan snel genoeg ter plaatse zijn in Zeeland en ook de Belgische MUG-heli kan op het onderste eiland (topografie laat me even in de steek) ook snel genoeg ter plaatse zijn. Het gebied wordt gewoon gedekt... En de waddeneilanden hebben toch ook geen eigen Lifeliner? Nou is Zeeland wel iets groter, maar op deze waddeneilanden vliegen ook gewoon de bestaande Lifeliners (1 of 4)... Wat mij betreft is het niet nodig.

En bij welk ziekenhuis moet die dan komen? Want de traumaheli's zitten toch altijd bij grote en goede ziekenhuizen?...  ???  Of zeg ik dat nou fout?


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2007, 16:17:11
En bij welk ziekenhuis moet die dan komen? Want de traumaheli's zitten toch altijd bij grote en goede ziekenhuizen?...  ???  Of zeg ik dat nou fout?

Nou staat de Lifeliner 2 en Lifeliner 3 niet bij een ziekenhuis, maar op een luchthaven. Ook kan de Lifeliner gestationeerd worden op een helihaven, maar ik weet ook niet wat deze politica voor ogen had.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2007, 17:21:54
Een eigen traumahelikopter lijkt me volstrekt zinloos. De Lifeliner 2 kan snel genoeg ter plaatse zijn in Zeeland en ook de Belgische MUG-heli kan op het onderste eiland (topografie laat me even in de steek) ook snel genoeg ter plaatse zijn. Het gebied wordt gewoon gedekt... En de waddeneilanden hebben toch ook geen eigen Lifeliner? Nou is Zeeland wel iets groter, maar op deze waddeneilanden vliegen ook gewoon de bestaande Lifeliners (1 of 4)... Wat mij betreft is het niet nodig.
Nu staat er standaard overdag wel een SAR heli op vlieland.... ::)


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2007, 18:01:15
Nu staat er standaard overdag wel een SAR heli op vlieland.... ::)

Maar daar aan boord is geen arts en het gaat bij de Lifeliners in Nederland voornamelijk om het transporteren van het medische team.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


steetje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2007, 17:35:20
het zou toch kunnen een eigen helicopter in zeeland.
hij kan bijvoorbeeld in goes staan, of bij het vliegveld midden zeeland.


gr steetje


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2007, 17:53:17
Ja, tuurlijk zou het kunnen.
Maar als je de rest ook leest dan zie je dat het een wishfull-thinking krantenartikel is. Zolang de dekking met de LifeLiner2 en de MUG-heli verzorgd is zal er geen Zeeuwse trauma-heli komen.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2007, 22:27:39
precies!  ;)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2009, 20:29:30
Ministerie wil geen traumaheli

GOES - Het ministerie van Volksgezondheid (VWS) ziet geen noodzaak om in Zeeland een extra traumahelikopter in te zetten.

Het Admiraal de Ruyterzienhuis in oprichting krijgt daar dan ook geen geld voor. Interimdirecteur Pieter Vierhout wil graat zo'n helikopter om in de zomermaanden mensen sneller naar het ziekenhuis te kunnen brengen. Gisteren sprak Vierhout met mensen van het Erasmus MC in Rotterdam en de ANWB, de eigenaar van de helikopters in Nederland. Vierhout hoopt op de provincie, gemeenten en het bedrijfsleven om het benodigde geld - acht ton per jaar - bij elkaar te brengen.

Bron: PZC 11/11/09