Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 126509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 15 maart 2007, 10:30:29
Ok, let's go on-topic maar weer  ;) 8)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #111 Gepost op: 15 maart 2007, 16:44:47
@ Palmpie

De laatste zin van de NRC stukken geven mij wel (veeel stof) tot nadenken en (intellectuele) zorg.
"In other words, substantial amounts of money continue to be invested in building fire safety features without the benefit of scientifically informed expectations of the resulting safety performance.(...)"

Dit geconstateerde gebrek aan veilgheidsresultaten, 'value for money', is voor mij  de letterlijke prijs die de VS betalen voor hun 'consensus' traditie bij het vasttellen van de technische normen (NFPA) voor 'brandveilgheidssystemen'.

Eenmaal mocht ik voor de offshore een 'scenario based design' toepassen (IFEMS). Dat was een breuk met het strakke technische norm denken en was mogelijk na het rapport van Lord Cullen na het 'Piper Alpha Disaster'.
Deze onderzoeksrechter gaf met een rij deskundigen een aantal vooruitstrevende en creativiteit oproepende aanbevelingen. In ons Besluit Rampen Zware Ongevallen zitten er veel verwerkt op de Post Seveso II richtlijn.
Eén daarvan is het 'veilgheids (management) syteem dat de commdandant van de regionale brandweer moet adviseren/toetsen. Dat wordt nog spannend zonder het onderliggende gebruiksvergunningen stramien.

Met vriendelijke groet,

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #112 Gepost op: 15 maart 2007, 20:34:35
De  NFPA Heeft ook voor CAFS normen... (NFPA 11) Waar is de NEN (EN) norm voor dit soort zaken? Ook in NL moet een norm betaald worden (door het bedrijfsleven en overheid). Deelnemers aan een NEN norm moeten geld mee brengen om deel te nemen. Sommige normen worden ook niet afgemaakt vanwege geld gebrek... ;) :-X
Ik vind de NFPA normen vaak actueler dan de NL normen... ;) zie bijvoorbeeld de verschillen tussen VAS (/ NEN-EN 12845:2004) en NFPA 13  :-X :-X

Het 'mooie' van een norm is dat het een overéénstemming is tussen de partijen die er aan deelnemen. Als de brandweer het dus niet eens is dan kan ze ook dwars gaan liggen. De uitkomst zal natuurlijk wel een concensus zijn met een acceptabel veiligheidsniveau.

Als bijvoorbeeld (om weer ontopic te gaan ;)) er een norm voor CAFS moet komen dan zal de normcommissie uit een doorsnede moeten bestaan van gebruikers en fabrikanten om een goede norm te maken. Als alleen de brandweer aan tafel zit zal er een norm komen met een schuim die niet te maken is en als alleen de fabrikanten aan tafel zitten zal er misschien een schuim komen waar de gemeentes op leeg lopen... ;) (het inkjetcardrige systeem... ;))

Daarnaast heeft de brandweer ansich geen geld (, kennis en testlabs) om fundementeel wetenschappelijk onderzoek te doen naar blusmiddelen. Het geld zal weer bij hogere overheden vandaan moeten komen en de testen zullen waarschijnlijk in het buitenland ($$$) moeten plaatsvinden. Als de USA maar een paar miljoen besteed aan onderzoek dan schat ik in dan er in NL maar een paar 1000 euro besteed mag worden... :-X :-X

Het grote geld voor onderzoek zal pas komen na een ramp. Zie bijvoorbeeld de CHAF testen voor vuurwerk... Voor de live tests zijn ze uitgeweken naar Polen...  :) Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11098.msg385945.html#msg385945


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #113 Gepost op: 15 maart 2007, 21:10:38
@ Palmpie

Wat een breed spectrum aan problemen schetst u!
en niet één schijnprobleem kan ik ontdekken (Guiness book of records, onder discussiedeelnemers met fred vos?).

Serieus even;  scherp geformuleerd.

Ik maak het toch niet mee, dat men in Polen met schuim op vuurwerk blust?
Voor TNO is het op 'veilige afstand' maar die lieden vertrouwt men toch allang niet meer; mag ik hopen?
(Vraag het mijn  (oud) Inspectie collega Reulink.)

Dit is in redelijkheid toch teveel voor een 'echte vrijwilliger'?

Vanavond kreeg ik een 'Pick-up' truck toegezegd voor de Milieu actie met de jeugd hier in mijn dorp as. Zaterdag.
Als 'Ortvorsteher' (en 'politiker') geef ik daarmee een opvoedkundig voorbeeld voor de jeugd in relatie tot zwerfvuil langs de straten.
Het mentale zwerfvuil in Nederland kan ik niet vrijwillig en 'ehre ambtlich' verwijderen.
Dat lijkt mij een oneerbaar verzoek. U zal het vast niet zo bedoeld hebben, denk ik.

Maar... mag ik effe pauzeren of passen?
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #114 Gepost op: 17 maart 2007, 21:00:16
Auch unsere Deutsche freunden benützen CAFS.... (Entschuldigung für meine Deutsch)  ;D ;D ;D ;D ;D

http://www.cafs.de/  ;)

Ook nog een Duits onderzoeksrapport van de Forschungsstelle für Brandschutztechnik
an der Universität Karlsruhe (TH)

http://www.cafs.info/downloads/Schmitz_Bericht_Karlsruhe.PDF

(...)

6 Zusammenfassung

Das im Rahmen dieses Brand- und Löschversuches eingesetzte Druckluftschaum-
System (DLS) erweist sich als geeignetes Verfahren, um einen Zimmerbrand zu
löschen.
Hervorzuheben ist insbesondere die Tatsache, daß zwar in den Brandrückständen
C etwa 200L Wasser gebunden wurden, daß darüber hinaus aber praktisch kein
unverdampftes, durchtropfendes Löschwasser anfiel, das heißt, daß nicht nur der
sonst beim Löschen mit reinem Wasser auftretende Wasserschaden minimiert wird,
sondern daß dies auch für die Gefährdung der Umwelt durch austretendes Lösch-
Wasser gilt.
Die Handhabung der Feuerwehrschläuche ist durch das geringere Gewicht beim
DLS-System deutlich erleichtert, auch wenn die Gefahr des Knickens ausgeprägter
zu sein scheint.
In wie weit das DLS-System anderen Löschverfahren bezüglich der Effektivität
(Schnelligkeit bei vermindertem Wasserverbrauch) überlegen ist, muß weiteren
Untersuchungen vorbehalten bleiben.

(...)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #115 Gepost op: 18 maart 2007, 11:22:17
@ Palmpie

Het rapport heb ik geheel doorgenomen, omdat u zoveel moeite doet.
Het is van een hoog TNO gehalte. (De maatschappelijk en bestuurlijke 'Haarlemmerolie' om problemen glad te strijken en te ontrekken aan fundamentele beoordeling door politici en andere leken. Wiens dagelijks brood men eet....)

Dit instituut is verbonden aan een universiteit, maar daarmee is dit onderzoek zeker niet wetenschappelijk verantwoord uitgevoerd; integendeel! (Methodologosch klopt het van geen kanten; maar dat voert hier te ver om uit te leggen.)
Het betrof het werk van twee 'diplom' ingenieurs (niet hoger dan HTS) van wie dat ook niet verwacht mag worden.
In hun literatuur staat geen enkele referentie aan internationale normen voor het uitvoeren van brandtesten (ASTM bijvoorbeeld)

Het is geen vergelijking met puur water geweest!

Bovendien werd er wat 'onregelmatigheid' geconstateerd die dan afhankelijk werd gesteld van de 'vaardigheid' van de beroepsbrandweerman (hij kreeg de schuld zeg maar).
'Interessant' om mee te beginnen bij een brandonderzoek; als het te ingewikkeld of dreigend voor aansprakelijkheid wordt dan kennen we al de 'zondebok'.

Het betreft hier een 'toelating' als blusmiddel daarmee wordt niets meer gezegd als: het (technisch) gebruik is niet verboden. Daarmee is niets gezegd, ook niet bedoeld te zeggen, over de door mij voorziene tactische gevaren.

Het viel mij nog op dat de inleiding van de kamerbrand met een licht ontvlambare vloeistof gebeurde.
Het te voorspellen effect is dan een breed verdeelde 'oppervlakkige' (gassige)brand die ik graag met een AKRON pijp zou aanpakken.

Het ging in mijn kritiek dan ook niet of 'het' iets doet. Het is 99,7% water; dus waarom niet?
Het ging er om of in bepaalde veel voorkomende binnenbrandsituaties de bedieners onbedoeld de brand omzetten in een explosie/steekvlam die met een AKRON sproeistraal minder kan ontstaan.
Dit afhankelijk van de bekwaamheid straalvoerder (maar dat geldt altijd) en bovendien dat een dergelijke, 'niet Jomanda', straal een steekvlam/flamfront kan dempen voor (eigen) bescherming.

Als men zonodig met schuim denkt te moeten blussen dan kan dat; zonder deze nadelen.
Dit door af te zien van een druk/volume beperkende tussenmenger en 'passende' straalpijp!

Een enorme besparing in materieel- , materiaal- en oefenkosten en minder gevaar bij een binnenaanval voorspel ik u!
Maar dan zijn de snoepreisjes, naar Oostenrijk en inetrnationale congressen 'voornaam', en naar Zweden voor 'het lagere volk', ook weg?
Ja, dat dan weer wel.
Dus, wat zal het worden denkt u?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

PS
U begrijpt dat ik antwoorden verdere vragen die met 'ontwerp' van doen hebben hier niet zal publiceren.
Enerzijds is mij geleerd 'geen paarlen voor de (commerciele) zwijnen te werpen' en anderzijds is het niet verstandig te pogen een aap te leren klimmen; die weet dat zelf altijd veel beter namelijk.
Door de brandweergemeenschap op deze wijze te waarschuwen deed ik mijn (burger)plicht.
U wil ik, uit sympathie overweging, te woord staan, maar stel dat u en anderen hier ook maar iets aan heeft, waar bleven dan uw hooggeleerde 'proactieve' opvoeders in deze?
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #116 Gepost op: 3 april 2007, 23:29:33
Weer een filmpje   :)



Dit schuim hebben wij een aantal jaar terug aangekocht (eenmalig) en wordt gebruikt om onze brandblusser te vullen (zijn eigenlijk een soort schuimblussers). Werkt echt redelijk goed maar is vind ik toch, nogal duur (wat ze ons toen verteld hebben natuurlijk).

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #117 Gepost op: 3 april 2007, 23:37:18
Op onze nieuwe eerste uitruk autopomp zit een classe A schuim systeem van Robwen, met een instelling van 0,1 tot 3 % svm a-schuim.

Nu hebben we onlangs een dakbrand gehad (rieten dak) waar ook onze Nederlandse collega's van Budel terplaatse waren. Nu is er op de site van www.112brabant.nl een reportage over deze brand.
Hier zie je goed het verschil tussen water en classe A schuim. Links zijn de Nederlanders aan het blussen en rechts staan wij (de Belgen) te blussen.
Het was een uitslaande brand en aangezien onze aanrijtijd voor deze gemeente te lang is rukt ook Bw Budel mee uit naar spoedeisende meldingen.
Bw Lommel kwam een tiental min. na Bw Budel terplaatse aan.

ffemt19

Link naar de reportage:
http://www.112brabant.nl/index_main.php?cat=nieuws&sub=fotoreportages&foto_id=1604

Link naar de video beelden:
http://www.112brabant.nl/video.php?vid=8657



Alle beeldmateriaal is dus eigendom van de site www.112brabant.nl
Go home we got it !!!  We finish what others can't


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #118 Gepost op: 5 april 2007, 10:33:00
Er zijn een aantal berichten verwijderd.
Aangezien er toch niet met respect schijnt te kunnen worden omgegaan.
Zoals al vele malen eerder is aangegeven.
Gebruik om persoonlijke grieven te spuwen de PM (= persoonlijke mail) button van dit forum of indien mogelijk email.

Hetty


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #119 Gepost op: 20 juli 2007, 14:59:15
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/54254

Brandweer Westland gaat blussen met schuim

Westland - Brandweer Westland neemt vrijdag een nieuw blusvoertuig, met daarop een nieuw blussysteem in gebruik. Met het zogeheten one seven-systeem kunnen branden sneller en beter worden geblust. Dit komt door een nieuw soort schuim, dat effectiever rook en hitte bestrijdt dan water.

Hierdoor kan bijvoorbeeld een net geblust pand veiliger doorzocht worden en is er minder nevenschade (zoals waterschade bij binnenbranden). Ook bij autobranden is het schuim effectiever dan water.

Het voertuig wordt geplaatst bij de brandweerpost Naaldwijk, centraal in de gemeente.

Het schuim is milieuvriendelijk en ongevaarlijk voor mensen, dieren en planten. Na het blussen kan er op de plek van het incident of op het wateroppervlak schuim achterblijven. Dit schuim lost na twee tot drie uur vanzelf op.

De post Naaldwijk is de eerste post binnen Brandweer Westland die dit systeem in gebruik neemt. Ook FloraHolland beschikt over dit systeem. Het nieuwe voertuig wordt vandaag, in aanwezigheid van burgemeester Van der Tak en brandweer- commandant Visscher, officieel in gebruik genomen.