Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 128824 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #130 Gepost op: 20 juli 2008, 23:06:07
Ik kan zo niet zien wat voor container het is maar ik vind het een dure oplossing om voor een brandje met een omvang van een grote prullenbak dat spul te gebruiken.

Dan die autobrand, er ligt meer schuim op straat als dat er water bij een normale autobrand gebruikt wordt, je kan er in zwemmen bij wijze van spreken.

Zonde van het geld in mijn ogen en effectief evenmin. Zoals al eerder beschreven moet het gek lopen wil je aan je 1500 liter water niet genoeg hebben ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 21 juli 2008, 08:59:39
Bij fatsoenlijk gebruik van schuim (CAFS) heb je bijlangena niet zoveel nodig als op de foto.... :-X


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #132 Gepost op: 21 juli 2008, 21:43:26
Tja als dit de referenties zijn die korpsen moeten overtuigen van het nut van One-Seven op de TS denk ik dat na deze generatie blusvoertuigen de volgende het niet meer zullen hebben. (net als destijds met Ifex)
Als je de verhalen mag geloven kun je elke binnenbrand, met name één die vol ontwikkeld is heel snel en met minimale hoeveelheden blusmiddel onder controle krijgen en effectief de temperatuur verlagen. Dat je daarna met water de temperatuur van de vaste stofffen tot in de kern moet nablussen lijkt mij logisch.
Helaas wenig tot geen succesverhalen over One-seven, ook niet vanuit Delft één van de eerste gebruikers, want zelfs daar zijn er voor- en tegenstanders van het blusmiddel.
Waar het denk ik wel geschikt voor is als blusmiddel is voor klasse B-branden, en voor het voorkomen van uibreiding door het preventief afdekken met schuim van bijvoorbeeld rieten daken.
Maar ja, dat is zo'm specifieke toepassing, is dat de investering waard?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #133 Gepost op: 24 juli 2008, 19:29:32
hehe,.. toch zegt korps Hillegom erg blij te zijn met het systeem.. (ook hillegom is een van de eerste gebruikers..ivm aanschaf nieuwe TS) ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #134 Gepost op: 25 juli 2008, 13:33:30
hehe,.. toch zegt korps Hillegom erg blij te zijn met het systeem.. (ook hillegom is een van de eerste gebruikers..ivm aanschaf nieuwe TS) ;)

Hoeveel branden hebben ze ermee geblust, is er geëvalueerd of het ook op een andere (effectievere) manier gedaan had kunnen worden, zijn de kosten bekend tussen een blusactie met CAFS en water, levert CAFS tijdwinst op, wat is het verschil in milieuschade tussen CAFS en water, enz...

Ik neem aan dat de gebruikers een opleiding krijgen hoe ze het op een juiste manier inzetten.

Maar ik neem aan dat dit allemaal mee genomen wordt bij bekijken of je tevreden bent over een (zelf) aangeschaft systeem...  ;) Stel dat je de gemeenteraad moet vertellen dat het een onzin investering geweest is...  ;) :D ;D

Wordt CAFS ook ingezet bij: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21265.0.html ?


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #135 Gepost op: 25 juli 2008, 23:01:45
Thja,.. moeilijk verhaal om de gemeente te vertellen.. ik weet dat het schuim in 2 uur is opgelost.. milieuschade ect. heb ik geen idee van.. O0 het voertuig is in december 2006 in gebruik genomen en sinds dien gebruiken ze dit voertuig voor containers ect.. bij die autobrand (pagina 14 bovenaan..) was eerst een ander voertuig opgeroepen maar deze is gekomen ivm het one seven systeem..

Bos en heide hebben we hier eigenlijk niet.. in 2 jaar tijd heb ik hier nog geen een melding van ontvangen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #136 Gepost op: 27 juli 2008, 13:35:49
Thja,.. moeilijk verhaal om de gemeente te vertellen.. ik weet dat het schuim in 2 uur is opgelost.. milieuschade ect. heb ik geen idee van...

Laten we hopen dat het niet zo werkt als hier....

http://www.iwo.org.uk/news/News.php?newsID=112

cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #137 Gepost op: 30 juli 2008, 21:42:14
Citaat
gebruiken ze dit voertuig voor containers ect
Dus sinds 2006 op de TS, maar nog geen postieve ervaring met binnenbranden, maarw el met containers. Nee dan ben ik ook overtuigd. Maar hoe staat het met de 3D blussing, wel eens Flashoverbestrijding geoefend met Hd straalpijpen. En met One Seven, hoe waren daar de ervaringen mee?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #138 Gepost op: 28 juli 2009, 20:11:36
Topic KICK  ;D

Zijn er al evaluatie rapporten / ervaringen met dit blusmiddel?  ???


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #139 Gepost op: 3 augustus 2009, 23:44:44
Dus sinds 2006 op de TS, maar nog geen postieve ervaring met binnenbranden, maarw el met containers. Nee dan ben ik ook overtuigd. Maar hoe staat het met de 3D blussing, wel eens Flashoverbestrijding geoefend met Hd straalpijpen. En met One Seven, hoe waren daar de ervaringen mee?

Om hier nog even op terug te komen ben ik wel benieuwd naar deze ervaringen. Lijkt mij dat je voor wat betreft het flashover aspect weinig met one-seven kan doen.

Hoe gaat men hier in de praktijk mee om?