Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 126521 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #160 Gepost op: 5 juli 2010, 16:56:15
Even een praktische vraag. Bij een brand in een vat met frituurolie in een bedrijf (Wiltonstraat Zoetermeer) werd onlangs ook speciaal een TS met One Seven meegestuurd. Is One Seven geschikt om dat te blussen, en zo ja hoe moet je dat dan opbrengen, welke % moet er dan gebruikt worden? Als ik de foto's zie lijkt het wel of de One Seven haspel niet eens gebruikt is.
Foto regio 15, redelijk in begin van de brand.

Dit zou toch bij uitstek een klus moeten zijn waar het CAFS met zijn worplengte en enorm snelle knock down zijn waarde zou moeten bewijzen.
Eigenlijk vreemd dat bij zo'n snelle opschaling, drie TS'n en een HW en deze begin situatie er niet meer bedrijven gered zijn. Vooral omdat de derde TS, Rijswijk een beduidend langere aanrijtijd heeft, en deze foto ca. 20 minuten na het ontstaan van de brand genomen zou kunnen zijn.

Ik zou jou toch niet hoeven vertellen, dat als je een vat met 1000ltr brandend frituurvet hebt, je met One-seven niets meer begint? Temeer omdat het vuur en de olie dan zo heet is dat het schuim dan gewoon verbrandt. je haalt er voor een kort moment de vlammen er misschien van af, maar de olie zal gewoon weer herontsteken.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #161 Gepost op: 5 juli 2010, 21:42:02
ik denk dat het vat geen oppervlakte van 1000 meter had, maar misschien gewoon 2-3 m2. DUs alleen de bovenste laag brand, maar als je olie over het gehele vloeistof zo is opgewarmd dat het uit zich zelf is ontstoken zou je inderdaad moeite kunnen hebben doordat de olie heet blijft. Maar je kunt behoorlijk wat schuim neerleggen, en onder tussen de bak/vat oid kunnen afkoelen door tegen de buitenkant water te spuiten. En iedere BHV leert dat door zuurstof weg te halen je zo'n frituurpan brand kunt doven. Dus als je met One Seven een schuimlaag kunt aanbrengen ben je de zuurstof kwijt en zou de brand doven. Als One Seven geen luchtdichte laag kan maken doordat het snel weg brand hoe kun je dan wel een vloeistof plas brand blussen met dit middel?
Brandwerende scheidingen tot plafond, is herkenbaar op de foto's. Gaten maken in dak heeft alleen nut als je de juiste middelen gebruikt (Cuttersedge rescue saw) die door de dakbedekkig en leidingen heen zaagt. Dan kun je onderliggende laag ventileren en kunnen de rookgassen weg. Kijk op Youtube hoe de yanks dat doen, maar ja die hebben er meer ervaring mee dan wij.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #162 Gepost op: 7 juli 2010, 22:07:16
De betreffende TS, met One Seven systeem, die in deze situatie tp is gestuurd beschikt over een type pomp OS3100E, 1x slanghaspel type NW32 lengte 40 meter, de zogenaamde C-uitgang.
Daarnaast beschikt hij over een 1 x 75mm persuitlaat, de B-uitgang.
Er zijn twee svm-tanks aanwezig van ieder 55 liter voor klasse A en klasse B schuim.
Mengverhoudingen liggen gemiddeld tussen de 0,3 en 0,6 l/m, naar behoefte in te stellen.

Enkele kengetallen op basis beschikbaarheid svm 55 liter per schuimsoort en onbeperkte waterlevering, wat in deze situatie het geval was:

C-uitgang 0,3%:
135 l/m, inzettijd 137 min, verbruik water 18.500 liter, levert 143.850 liter schuim.

B-uitgang 0,3%:
270 l/m, inzettijd 51 min, verbruik water 13.800 liter, levert 110.000 liter schuim.

C-uitgang 0,6%:
135 l/m, inzettijd 67 min, verbruik water 9.000 liter, levert 70.000 liter schuim.

B-uitgang 0,6%:
270 l/m, inzettijd 41 min, verbruik water 11.000 liter, levert 88.000 liter schuim.

In de praktijk is gebleken dat een ontwikkelde vloeistofbrand (kerosine) van 100 m2 effectief te blussen/onderhouden is met een B-uitgang 0,6% 270 l/m (88.000 liter schuim).

Los hiervan is in deze specifieke situatie een binnen de industriële brandbestrijding te gebruiken  tactiek het nok-down slaan met poeder (geen 12 blussers van 12kg maar slagkracht van een P250) en vervolgens herontsteking voorkomen door middel van afschuimen/onderhouden een van de mogelijke technieken. Als daarbij de buitenzijde van de ketel/het vat gekoeld wordt met water, realiseert men een effectieve blussing.

Moet je natuurlijk als regio niet besluiten om je P250 wagens weg te doen, omdat ze toch nooit gebruikt worden  

De temperatuur van de ketel is in deze niet bepalend geweest dat de bluspoging van deze ketel niet is gelukt. De brand had zich, toen de 1-7 TS arriveerde, al uitgebreid naar de afzuigkap en het plafondgedeelte daar omheen. De bevelvoerder van de 1-7 TS heeft ingeschat dat het niet meer verantwoord was om naar binnen te gaan (prima toepassing van O-RSTV model). Een bluspoging met 1-7 op de ketel, afstand vanaf buitendeur ongeveer 20 meter, heeft door deze afstand onvoldoende effect gehad. (Overigens kwam tijdens deze bluspoging het plafond naar beneden).

Maar dat zegt niets over de bluscapaciteit van deze betreffende TS uitgerust met 1-7. In mijn eerder toelichting kun je zien dat de schuimcapaciteit van deze TS aanzienlijk is en dat daarmee, mits er voldoende benaderd kan worden, een ketel van 1000 liter (makkelijk) mee te blussen is.  

Indien men de ketel op een afstand had kunnen benaderen waarbij de 1-7 straal tegen een wand van de ketel ingezet had kunnen worden was de ketel volgelopen met schuim (B 0,6%) en had hem zodanig afgedekt en geblust. Er is dan ruim voldoende capaciteit over om deze schuimlaag te onder houden.
In combinatie met buitenkant koelen met water is dit dan een effectieve bestrijding. Zoals al eerder aangegeven is knockdown slaan met poeder de meest snelle en effectieve manier. Daarna afschuimen, onderhouden en koelen.

De 1-7 TS heeft overigens na de poging gewoon deelgenomen aan de verdere brandbestrijding met gebruik van water, want dat kan i ook gewoon nog


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #163 Gepost op: 7 juli 2010, 22:34:20
Citaat
Temeer omdat het vuur en de olie dan zo heet is dat het schuim dan gewoon verbrandt. je haalt er voor een kort moment de vlammen er misschien van af, maar de olie zal gewoon weer herontsteken
Als deze redenatie juist was geweest had ik me toch erg zorgen gemaakt over de bluscapaciteit/effectiviteit van One Seven in relatie tot klasse B branden. Gelukkig zijn er toch mensen met verstand van zaken aanwezig op dit forum.
Citaat
De temperatuur van de ketel is in deze niet bepalend geweest dat de bluspoging van deze ketel niet is gelukt. De brand had zich, toen de 1-7 TS arriveerde, al uitgebreid naar de afzuigkap en het plafondgedeelte daar omheen.
Déja Vu, zoals de fransen dat noemen. Zelf ook een brand in een industriele friruurpan(kroepoek) weten te blussen. Eerst met kleine blusmiddelen, en toen dat niet ging met een Hose master op de HD aangesloten de pan en lopende band door de olie mooi kunnen blussen. Wel toen een lesje geleerd dat het vuur zeer snel in het afzuigsysteem zit. Toen we buiten kwamen werden we dan ook verrast door dikke zwarte rookwolken van het dak, terwijl wij dachten we het brandje even snel uit gemaakt hadden.....


Deze wijze les later goed kunnen gebrukken bij een soortgelijk incident bij een hamburgerkeizer, waar ook een kleine binnen brand de afzuiginstallatie in brand had gezet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #164 Gepost op: 13 augustus 2010, 15:17:38
Brandweer Delft twijfelt over koelend vermogen van One Seven. Als één van de eerste gebruikers van One Seven in Nederland komen er nu geluiden uit Delft dat One-Seven niet in staat is (of in vergelijking met Water en 3D blustechniek minder) om rookgassen bij een volledig ontwikkelde binnenbrand te koelen. Vooral wanneer de brandhaard zelf niet bereikt kan worden met de straal One Seven is het niet mogelijk om de rookgassen effectief te koelen door tegen het plafond te spuiten.
Dit is naar voren gekomen bij een praktijk inzet waar men deze ervaring opdeed. Men wil nu voortaan bij binnenbranden naast de One Seven straal ook een HD direkt mee naar binnen nemen. ???
Intressante ontwikkeling  8)

En is de werkwijze al weer evalueerd?  :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #165 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:26:55
Op brw.hobbyforum gelezen, weer iemand die de natuurkundige wetten denkt te kunnen veranderen.
Citaat
Het blussen met one-seven vergt een andere techniek dan met HD. Binnenbranden blussen en rookgassen koelen is geen probleem alleen is het wel noodzakelijk dat je dit gaat oefenen in een oefencontainer. Wij hebben een training gehad en konden daarmee zien wat HD en one-seven deed bij dezelfde soort binnenbranden. door het gebruik van one-seven ben je in staat om sneller en veiliger een brand achter een duur te benaderen, dit komt omdat one-seven de rookgassen enorm koeld en er geen stoomvorming onstaat bij het blussen. hierdoor blijft er zicht, geen opwarming van de ruimte waarin je bevindt en door de afkoeling van de rookgassen geeft het jouw meer tijd dan met HD om een deur/ruimte te benaderen. Het koelen van rookgassen is ook effectiever omdat de rookgassen enorm worden gekoeld waarmee de tijd tussen de rollovers veel langer is dan met HD.

Trainig gehad, door de leverancier van One Seven verzorgd neem ik aan :-X
Rookgassen worden enorm gekoeld, ja als je de brandhaard inschuimt stopt het met uitgassen, en duurt het even voordat de brand weeer oplaait (daarom altijd met HD er achteraan om in de kern te koelen) Maar als je de brandhaard niet kunt bereiken, en de roll-overs lopen langs het plafond kun je schuim spuiten wat je wilt maar je krijgt de vlammen van de brandgsaasen niet weg.
De lucht in het waterschuimsysteem kan natuurkundig gezien nooit het zelfde koelende effect geven als water. Een micro mistsysteem zoals Cobra oid geeft een hele goede verneveling van de waterdruppels, en dus een groot koelend vermogen, maar heeft als nadeel de geringe worplengte. Maar bij het Cobra systeem is dat onbelangrijk omdat je van buiten af via een gat de brandruimte vol pompt.
Tja en zo wordt iedereen weer op het verkeerde been gezet..... :-\
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #166 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:12:48
Moet je dit middel over 1000 m kunnen transporteren?  ??? ??? Weet iemand de reden voor deze eis?  ???

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx

LJN: BM9936,Voorzieningenrechter Rechtbank Leeuwarden , 104383 / KG ZA 10-131   Print uitspraak
Datum uitspraak:   30-06-2010
Datum publicatie:   01-07-2010
Rechtsgebied:   Handelszaak
Soort procedure:   Kort geding
Inhoudsindicatie:   Aanbestreding. De inschrijving van eiseres is niet-besteksconform en dus ongeldig. Zij wordt daarom niet-ontvankelijk verklaard in haar vorderingen. De mimimumeis waaraan voldaan moest worden is volgens de voorzieningenrechter op een zodanig duidelijke, precieze en ondubbelzinnige wijze in het bestek geformuleerd dat eiseres als een behoorlijk geïnformeerde en normaal oplettende inschrijver de juiste draagwijdte daarvan had kunnen en moeten begrijpen. Daar komt bij dat het op de weg van eiseres had gelegen om bij twijfel of onduidelijkheid over de uitleg van deze minimumeis hierover een vraag te stellen aan de aanbestedende dienst, hetgeen zij heeft nagelaten.

(...)

Minimumeisen DLS: DLS 1. Algemeen
Nummer      Minimumeisen
[…]
TEA-DLS.03  De DLS techniek dient eigenschappen te bezitten, zodanig dat het blusmiddel ook over grotere afstanden min. 1000 mtr. te transporteren is en daarna nog effectief is in te zetten.

(...)

NB2.
De hiervoor genoemde transportlengte en worplengtes zijn bepaald met een droog concentraat. (1 deel water/schuim en 20 delen lucht). U begrijpt dat de luchtdruk hierbij de grootste factor is voor het realiseren van een grote transportlengte en een grote worplengte. Het Ziegler DLS systeem werkt met een uitgaande luchtdruk van 10 bar. dit in tegenstelling tot een aantal andere systemen die met 8 bar werken. Het vergelijken van worplengte en transportlengte kan door het concreet vergelijken vanuit de natuurkundige benadering. Het is logisch aan te nemen dat de worplengte en de transportlengte groter zijn bij een hogere uitgaande systeemdruk (10 bar i.p.v. 8 bar).


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #167 Gepost op: 27 augustus 2010, 16:45:33
Ik weet dat je die one7 slangen nagenoeg oneinig kan verlengen er treed geen drukverlies op zoals met water.
Het is ook een groot voordeel dat je de one7-slang veel makkelijker kan transporteren ten opzichten van waterslang. (veel lichter)

Wat uiteindelijk beter is water of one7 dat laat ik maar over aan de geleerde 998765 Ik vind het fijn spul om mee te werken.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #168 Gepost op: 27 augustus 2010, 16:46:52
Moet je dit middel over 1000 m kunnen transporteren?  ??? ??? Weet iemand de reden voor deze eis?  ???

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx

LJN: BM9936,Voorzieningenrechter Rechtbank Leeuwarden , 104383 / KG ZA 10-131   Print uitspraak
Datum uitspraak:   30-06-2010
Datum publicatie:   01-07-2010
Rechtsgebied:   Handelszaak
Soort procedure:   Kort geding
Inhoudsindicatie:   Aanbestreding. De inschrijving van eiseres is niet-besteksconform en dus ongeldig. Zij wordt daarom niet-ontvankelijk verklaard in haar vorderingen. De mimimumeis waaraan voldaan moest worden is volgens de voorzieningenrechter op een zodanig duidelijke, precieze en ondubbelzinnige wijze in het bestek geformuleerd dat eiseres als een behoorlijk geïnformeerde en normaal oplettende inschrijver de juiste draagwijdte daarvan had kunnen en moeten begrijpen. Daar komt bij dat het op de weg van eiseres had gelegen om bij twijfel of onduidelijkheid over de uitleg van deze minimumeis hierover een vraag te stellen aan de aanbestedende dienst, hetgeen zij heeft nagelaten.

(...)

Minimumeisen DLS: DLS 1. Algemeen
Nummer      Minimumeisen
[…]
TEA-DLS.03  De DLS techniek dient eigenschappen te bezitten, zodanig dat het blusmiddel ook over grotere afstanden min. 1000 mtr. te transporteren is en daarna nog effectief is in te zetten.

(...)

NB2.
De hiervoor genoemde transportlengte en worplengtes zijn bepaald met een droog concentraat. (1 deel water/schuim en 20 delen lucht). U begrijpt dat de luchtdruk hierbij de grootste factor is voor het realiseren van een grote transportlengte en een grote worplengte. Het Ziegler DLS systeem werkt met een uitgaande luchtdruk van 10 bar. dit in tegenstelling tot een aantal andere systemen die met 8 bar werken. Het vergelijken van worplengte en transportlengte kan door het concreet vergelijken vanuit de natuurkundige benadering. Het is logisch aan te nemen dat de worplengte en de transportlengte groter zijn bij een hogere uitgaande systeemdruk (10 bar i.p.v. 8 bar).

Je kan niet in aanjaagverband werken met one7.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #169 Gepost op: 27 augustus 2010, 16:48:29
Je kan niet in aanjaagverband werken met one7.

Het spul is mijn bericht is geen one-seven maar one-twenty....  0098