Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 126522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #170 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:46:48
Ik weet dat je die one7 slangen nagenoeg oneinig kan verlengen er treed geen drukverlies op zoals met water.
Het is ook een groot voordeel dat je de one7-slang veel makkelijker kan transporteren ten opzichten van waterslang. (veel lichter)

Wat uiteindelijk beter is water of one7 dat laat ik maar over aan de geleerde 998765 Ik vind het fijn spul om mee te werken.

Totaal geen drukverlies? Echt niks, nul?

Kan dat natuurkundig gezien wel?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #171 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:50:24
Totaal geen drukverlies? Echt niks, nul?

Kan dat natuurkundig gezien wel?
Goed gelezen???

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: Tosa op Vandaag om 16:45:33
Ik weet dat je die one7 slangen nagenoeg oneindig kan verlengen er treed geen drukverlies op zoals met water.
Het is ook een groot voordeel dat je de one7-slang veel makkelijker kan transporteren ten opzichten van waterslang. (veel lichter)

Wat uiteindelijk beter is water of one7 dat laat ik maar over aan de geleerde  Ik vind het fijn spul om mee te werken.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #172 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:52:17
Het spul is mijn bericht is geen one-seven maar one-twenty....  0098

oeps moet ik zelf ook maar aan een brilletje? 998765
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #173 Gepost op: 27 augustus 2010, 21:20:16
Goed gelezen???

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat van: Tosa op Vandaag om 16:45:33
Ik weet dat je die one7 slangen nagenoeg oneindig kan verlengen er treed geen drukverlies op zoals met water.
Het is ook een groot voordeel dat je de one7-slang veel makkelijker kan transporteren ten opzichten van waterslang. (veel lichter)

Wat uiteindelijk beter is water of one7 dat laat ik maar over aan de geleerde  Ik vind het fijn spul om mee te werken.


Ja!
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #174 Gepost op: 27 augustus 2010, 22:58:59
Ben geen expert in One Seven en (nog) geen gebruiker. Weet wel dat de capaciteit van de luchtcompressor bepalend is voor de lengte van de te gebruiken slangen. Het systeem wordt onder druk gezet, en en voor de deur wordt de straal opengezet totdat de gewenste mengverhouding bereikt is. Dan kan men naar binnen en een inzet doen.
Als men nu de straal open zet moet de compressor voldoende capaciteit hebben om de gehele slang lengte weer snel onder druk te zetten. Met de eerste pompen kon men alleen de haspel gebruiken, nu kun je met zwaardere compressoren ook al hoogwerkers etc voedden. Maar een inzetdiepte van 1000 m? Vreemde eis om dat in een bestek te vragen.

One Seven heeft natuurlijk minder wrijvingsverleis in de slangen als 100% water. In een luchtsysteem heb je 10 bar druk aan het begin, en 10 bar druk aan het einde. Maar bij vloeistoffen heb je te maken met wrijvingsverlies wat leidt tot drukverlies. (1 bar per 100 m.) zou je kunnen denken dat bij One Seven dus 1/7 deel wrijvingsverlies optreedt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #175 Gepost op: 28 augustus 2010, 11:06:51
Voorop gesteld dat ik geen brandweerman ben.

Bijzonder interessant topic met een mooie "golfbeweging" in beweringen en meningen. Ik krijg een beetje de indruk dat brandblussend Nederland zelf steeds het wiel probeert uit te vinden geleid door de commercie. Jammer dat we de input van dhr Vos moeten missen. Inhoudelijk interessant en met een komische noot. Volgens mij word dit topic met name gevuld door OBM en lager, terwijl ik weet dat er ook de binnen de brandweer liefkozend genoemde "paklullen en zwarte koffertjes"aanwezig zijn Hoe zien zij de inzet van van alternatieve blusmiddelen?

Is er geen instantie die de brandweer ondersteunt en onderwerpen onderzoekt en daarbij toest dmv een vastgesteld normenkader? Gekoppeld aan praktijkpilots binnen een werkgroep zou je toch inzetcriteria moeten kunnen formuleren en evt opnemen in de lesstof voor BV en of manschappen en in het verplichte oefenplan?

Misschien is de baan zijnde brandweerman zo gek nog niet als het tevens ruimte bied voor wetenschappelijk onderzoek, leuk! 098uo
Freude am Fahren


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #176 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:23:12
Voorop gesteld dat ik geen brandweerman ben.

Bijzonder interessant topic met een mooie "golfbeweging" in beweringen en meningen. Ik krijg een beetje de indruk dat brandblussend Nederland zelf steeds het wiel probeert uit te vinden geleid door de commercie. Jammer dat we de input van dhr Vos moeten missen. Inhoudelijk interessant en met een komische noot. Volgens mij word dit topic met name gevuld door OBM en lager, terwijl ik weet dat er ook de binnen de brandweer liefkozend genoemde "paklullen en zwarte koffertjes"aanwezig zijn Hoe zien zij de inzet van van alternatieve blusmiddelen?

Is er geen instantie die de brandweer ondersteunt en onderwerpen onderzoekt en daarbij toest dmv een vastgesteld normenkader? Gekoppeld aan praktijkpilots binnen een werkgroep zou je toch inzetcriteria moeten kunnen formuleren en evt opnemen in de lesstof voor BV en of manschappen en in het verplichte oefenplan?

Misschien is de baan zijnde brandweerman zo gek nog niet als het tevens ruimte bied voor wetenschappelijk onderzoek, leuk! 098uo



Die "omhoog gevallen" gasten kunnen hooguit de theorie uitleggen en die verschild nogal eens met de realiteit............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #177 Gepost op: 7 oktober 2010, 00:16:54
Shave, daar kunnen we heel lang over discussieren. Kijk even in het topic Effectiviteit One-Seven. Vandaag uitleg gehad, voordeel zou moeten zijn dat 1-7 zo effectief de waterdruppeltjes in brengt in de brandruimte dat het bluswater optimaal gebruikt wordt.(je verspilt dus minder water wat geen koelend effect heeft).
Water verbruik is te vergelijken met een HD straal, maar doordat je het water dus heel effectief inzet zou je een gemiddelde brand sneller onder controle kunnen brengen.
Een test door brandweer Dordrecht heeft echter aangetoond dat het waterverbruik bij 1-7 en een HD met de nieuwe 3D blustechniek vergelijkbaar is.

Krijg je bij 1-7 wel kleine druppeltjes?  ??? Je voegt toch stoffen aan het water toe die de oppervlakte spanning van het water verlagen?  ???


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #178 Gepost op: 7 oktober 2010, 23:10:00
Het water vormt een schil om de luchtbelletjes heen. Daardoor heb je een grote opervlakte, en kan het water maxiamale warmte opnemen. Als ik goed heb opgelet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #179 Gepost op: 7 oktober 2010, 23:19:56
Shave, daar kunnen we heel lang over discussieren. Kijk even in het topic Effectiviteit One-Seven. Vandaag uitleg gehad, voordeel zou moeten zijn dat 1-7 zo effectief de waterdruppeltjes in brengt in de brandruimte dat het bluswater optimaal gebruikt wordt.(je verspilt dus minder water wat geen koelend effect heeft).
Water verbruik is te vergelijken met een HD straal, maar doordat je het water dus heel effectief inzet zou je een gemiddelde brand sneller onder controle kunnen brengen.
Een test door brandweer Dordrecht heeft echter aangetoond dat het waterverbruik bij 1-7 en een HD met de nieuwe 3D blustechniek vergelijkbaar is.

Wij hebben vandaag per toeval ook uitleg/verkooppraatje gehad van one-seven en daarnaast praktijk inzetje op een autobrand. Helaas geen binnenbrand want daar was ik nu uitermate benieuwd naar.

Volgens de vertegenwoordiger is er veel wetenschappelijk onderzoek gepleegd naar de toepassing van one-seven en de koelende werking van rookgassen. Ondanks de minder spreiding (afhankelijk van de afstand tussen straalpijp en vuurhaard, naarmate je verder van de straalpijp kijk zie je toch wel een vorm van verneveling plaatsvinden in vlokvorm) zou de koelende werking toch effectiever zijn ook doordat ook materialen niet meer kunnen uitgassen.

Niet helemaal het juiste topic maar hier nog een filmpje van een van de toepassingen:

Gimaex One Seven - Ethanol Fire 2