Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 126526 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #190 Gepost op: 10 oktober 2010, 15:06:14
De goeroe van One Seven die het in het hele land uitlegt en uit Delft afkomstig is.
De andere instructuer neem ik niets kwalijk, krijgt de presentatie ook alleen maar op een stick aangereikt.
Uit de verhalen die al de ronde doen zou zelfs Rijswijk al ontdekt hebben dat 1/7 niet alles is, en een aantal BVD´s gebruiken het niet meer.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #191 Gepost op: 10 oktober 2010, 15:18:24
Nog even een rekenvoorbeeld, maar dan over het stoom effect. One Seven zou maar heel weing water gebruiken. Bij 100 l Schuim zou maar 3 liter water zitten. En hiermee kun je binnenbrand onder controle brengen.
Maar als ik een HD straal gebruik met 120 l p/m, en ik geef een puls van 0,5 sec, gebruik ik 1 liter. Dus drie pulsen staan gelijk aan één stoot One Seven.
En of drie liter water de ruimte nu afkoelt verdeeld in schuimblaasjes of als gewone waterdruppels, het koelend effect is dan gelijk, maar ook de luchtvochtigheid en opstoming van de ruimte.
Of zie ik natuurkundig een wetmatigheid over het hoofd, heb best wel eens zitten  87iujh tijdens natuurkunde.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #192 Gepost op: 10 oktober 2010, 16:54:48
De goeroe van One Seven die het in het hele land uitlegt en uit Delft afkomstig is.
De andere instructuer neem ik niets kwalijk, krijgt de presentatie ook alleen maar op een stick aangereikt.
Uit de verhalen die al de ronde doen zou zelfs Rijswijk al ontdekt hebben dat 1/7 niet alles is, en een aantal BVD´s gebruiken het niet meer.

Oke duidelijk dan heb ik beeld erbij wie die betreffende instructeur is.
Die andere instructeur heeft overigens een drie daagse scholing gekregen en heeft niet alleen een presentatie op een stick gekregen.
Verhaal over Rijswijk is denk erg kort door de bocht. De juiste lezing is waarschijnlijk dat men het als een wondermiddel gepresenteerd heeft gekregen. Dit is natuurlijk niet zo. Ik vermoed dat men het juist daardoor beperkter is gaan gebruiken.
Ik heb even nagelopen wie het dan "niet meer zouden gebruiken". Het dat is er 1 hooguit 2. Dat die 1 of 2 bevelvoerders het niet meer gebruiken hoeft niet automatisch in te houden dan het aan het middel ligt. Het zijn ook mensen en wellicht dat hun een verkeerde gedachte erover hebben/hadden.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #193 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:00:25
CAFS/one seven zal inderdaad wel ergens zijn nut bewijzen maar of het het wondermiddel is dat betwijfel ik wel.
3D technieken kan je niet toepassen, je kan gewoon weg niet de rookgassen koelen, wat je wel doet is het plafond vol spuiten met schuim zodat daar al geen warmte meer van kan komen of zou kunnen komen. Maar de rookgassen zijn al warm en dienen dus gekoeld en dat kan je niet. Deur procedure zoals wij ze toepassen kan je niet omdat je de rook niet kan koelen.

Je kan met CAFS enkel en laagschuim tegen de deur en de muur zetten, en dan en stoot schuim naar binnen doen maar rookgassen koelen, nee.
Wanneer is het wel doeltreffend, wanneer je rechtstreeks uit komt bij de brand en met een directe blussing de brand kan blussen, dan komt er geen stoom vrij, onmiddellijk de rook naar buiten ventileren met PPV. Maar dat is een heel andere manier dan dat iedereen momenteel gewoon is. En dan moet je er in een tamelijk vroeg stadium bij zijn waar er nog niet teveel warme rookgassen aanwezig zijn.
Waar zal het wel goed voor zijn, buitenbrandjes, autobranden, ... de dingen waar jullie dus de TS4 naar toe zouden willen sturen, ze moeten geen waterwinning opbouwen maar dan moet je natuurlijk wel aankomen met de huidige TSsen maar dan maar met een bezetting van 4 ipv 6 en niet met een bestelwagentje  met een dergelijk systeem maar met weinig water.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #194 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:18:06
Citaat
autobranden,
Vreemd dat dit steeds wordt aangehaald. Ook in de presentatie werd dit genoemd. Als de auto goed brand is de temperatuur van de metalen erg hoog, meer dan 350 gr, en zal het schuim dus direkt weg branden. Ook hierbij kwam de raad om met een HD als back-up te werken, en na te blussen. Wat wel zal werken, is de naast de brandende auto geparkeerde auto´s tegen de hitte te beschermen door hem in te schuimen. De auto zelf dan te blussen met HD.
Blussen van tankwagens of aangestraalde tankwagens kan ook niet, omdat wannneer de tank al erg warm is ook hier het schuim direkt zal opbranden. Alleen als hij in een vroeg stadium wordt aangestraald en nog niet warm is kun je eeen tank beschermen met 1-7.
In andere gevallen, met LD water voldoende koelend vermogen leveren dmv handstralen of waterkanon.
Citaat
Wanneer is het wel doeltreffend, wanneer je rechtstreeks uit komt bij de brand en met een directe blussing de brand kan blussen, dan komt er geen stoom vrij, onmiddellijk de rook naar buiten ventileren met PPV
Oké dat denk ik ook, maar dan kan ik ook met de HD een 3D blussing doen, vlammen eraf, PPA doen en dan af blussen van de brandhaard.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #195 Gepost op: 11 oktober 2010, 00:00:49
http://www.youtube.com/watch?v=wUUJ2ktNGmk#

Overdruk ventilatie, hoogbouw brandbestrijding. Mooi resultaat. Denk dat 3D fog dit voor ogen heeft, en ik eigenlijk ook wel. Nachtmerrie scenario, zee wind die krachtig de vlammen juist terug de woning in blaast op 10/25 hoog. Krijg je een gasbrander in je veiligheidstrappenhuis.

Maar of deze oplossing werkt, voorlopig is er nog (bijna) niemand die er over nadenkt hoe je een woning of kantoor brand of deze hoogtes aan moet pakken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #196 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:00:41
Stond deze al in het topic?: http://www.firetactics.com/CAFS.htm  :)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #197 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:31:40
Nog even een rekenvoorbeeld, maar dan over het stoom effect. One Seven zou maar heel weing water gebruiken. Bij 100 l Schuim zou maar 3 liter water zitten.

Even de getallen per minuut.
Wanneer je je C-uitgang gebruikt en je maakt gebruik van klasse A schuim staat je One Seven pomp ingesteld op 0,3%. Je verbruikt dan 0,40 l/m SVM en 135 liter water p/m.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #198 Gepost op: 15 oktober 2010, 00:28:05
Afglopen week weer wat met het wondermiddel kunnen stoeien. Helaas onder gecontroleerde omstandigheden, en minimale vuurbelasting, (wat hout in een korf,) en weinig tot geen rookgassen door de ideale verbranding. Het oefengebouw werd goed geventileerd waardoor de brand voldoende zuurstof had en het hout schoon verbrandde.
Inderdaad waren deze branden met wat schoten One Seven snel onder controle. Nadat ik zelf als derde ploeg dezelfde oefening deed was het zicht binnen minimaal, door het verstomen van het water/schuim dat ondertussen rijkelijk in de ruimte lag. De luchtvochtigheid was zo hoog dat mijn collega de oefening moest afbreken vanwege een 1e gr verbranding. (toch wel handig die Flash-hoods onder je helm en masker) en de gevoelstemperatuur was ook erg warm.
Ook op mijn rug gelegen, staalpijp recht vooruit goed te controleren, straalpijp even opzij, en je ligt om.... :D
Grootste handicap, je moet de worplengte 7-10 m. halen om het schuim goed te laten uitwaaieren om voldoende koelend vermogen te leveren. Ook waren de branden niet voldoende ontwikkeld, te weinig brandstof en was de temperatuur aan het plafond nog lang niet zover dat er brandbare rookgassen aan het plafond waren. Dus het koelend vermogen van rookgassen niet kunnen beoordelen.
Vloeistofbrand geoefend, werkt prima, maar daar was ik al van overtuigd.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #199 Gepost op: 15 oktober 2010, 20:52:04