Volgens mij is:
http://www.civil.canterbury.ac.nz/fire/pdfreports/SDavis.pdf behoorlijk onderbouwd...
Fire Fighting Water:
A REVIEW OF FIRE FIGHTING WATER
REQUIREMENTS
A New Zealand Perspective
By: S K Davis
Supervised by
Dr Charley Fleischmann
Fire Engineering Research Report 2000/3
February 2000
This report was presented as a project report as part of the M.E. (Fire) degree at the
University of Canterbury
@ jacky x
Dank voor uw hulp.
U beseft hopelijk wel dat ik wantrouwend ben. Schuim is geen tovermiddel.
Dat Pyro Cool dat ik in Velsen aantrof, is je reinste volksverlakkerij of men wint de Nobel prijs voor de natuurkunde, dat wacht ik dan eerst af voor alle zekerheid.
Koelen is gebonden aan natuurkundige wetten die men prompt niet kan toepassen als ik daarom vraag.
In het beste geval is het zeep. Daarmee kan je nagloeiende houtbranden 'nat' maken door oppervlaktespanningverlaging van water. Dit gaat ten koste van aanzienlijke drukverliezen (ejectie) door een tussenmenger met een laag percentage middel,dus te koste van straallengte/volume en is daarmee dan ook praktisch waardeloos wat mij betreft.
Een schijnvertoning?
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
PS
Iemand deed het voorkomen dat het voor mij gezichtsverlies betekent als ik niet van de laatste 'mode' op brandweervoertuigen op de hoogte ben. Wie stelt bewijst. Toon aan dat dit een wetenschappelijk verantwoorde blusmethode behelst, die mij in de internationale literatuur is ontgaan.
Ik ben benieuwd, U ook?
@ Palmpie
Een partij vlammen in een container (geen herontstekingsbronnen of hogere brandstofpakketten aan de wanden en plafond) en slechts gemeld/gerapporteerd in een krant, is geen verantwoorde rapportage van effectiviteit en gebruiksveiligheid .
Als een aanvalsploeg een binnenaanval inzet en dan tegen een vlamoverslag aanloopt in een gebouw, zodanig dat allle gedoofde doch ontvlambare gassen in hun toegangsruimte komen i.p.v. in de buitenlucht; uit de gunstig op de wind staande container, wil ik ze (liiever niet) horen.
Volksverlakkerij met voorspelbare slachtoffers aan brandweerzijde; denk ik tenminste.
Laat iedereen, die het zeker en anders weet, wel zelf voorop gaan, dan kan ik er mee leven.
(Evolutionair ook wel goed voor de gemiddelde intelligentie.)
Met vriendelijk groet,
Fred Vos.
(Let op het volgende is niet bedoelt om om je persoonlijk aan te vallen!!!)
Maar als ik iets 'nieuws' tegen kom dan ga ik eerst achtergrond informatie verzamelen. Die achtergrond informatie beoordeel ik dan op betrouwbaarheid en volledigheid. Pas dan kan ik, misschien, wat gaan roepen over het 'nieuwe' wat ik ben tegen gekomen.
Je kende heel het One-Seven verhaal nog niet maar toch had je je mening al klaar. Hoe ben je zo snel tot die conclusie gekomen?
(ervaring, Fingerspitzengefühl, enz?)
Zie je ook nog wat positief in het systeem?