Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 127708 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #270 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:37:08
Even een vraag als leek. Is one-seven duur? Toch raar dat in tijden van bezuiniging steeds meer korpsen on-seven gebruiken terwijl de effectiviteit twijfelachtig is en water vele malen goedkoper... Of ben ik nu te kort door de bocht :D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #271 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:44:36
Ik durf even niet te zeggen hoe duur een vat schuim kost, ik weet wel dat de TS elke keer dat er One-Seven gebruikt is hervult moet worden.
Moet de watertank van een normale TS ook altijd gevuld zijn, maar dat zal minder kosten dan een aantal malen de One-Seven tank vullen.

Martijn Roggeveen

• (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
Reactie #272 Gepost op: 10 oktober 2012, 14:40:31
Ik zag laatst dit incident op mijn beeldscherm voorbijkomen.
Zijn er, met het zien van deze foto's, dingen die voor en/of tegen pleiten omtrent het gebruik van One-Seven?  :)
Zijn er experts (bijv @tower-ladder) die hier wat over kunnen zeggen? (effectiviteit e.d.)

http://noordernieuws.nl/2012/09/brandweer-leek-blust-forse-woningbrand/
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #273 Gepost op: 10 oktober 2012, 16:40:49
Lijkt me toch al een vrij fel ontwikkelde brand.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #274 Gepost op: 10 oktober 2012, 16:45:08
Vroeg witte kerst dit jaar ::)

One-Seven op de pannen, doet daar dus helemaal niets meer. Belangrijker, er wordt weer een mooie opening waar de brand zijn hitte en rook kwijt kan dicht gestopt. Kans dus dat de brand verder de woning in wordt gedrukt.
Waarom niet meteen een binnenaanval?

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #275 Gepost op: 12 oktober 2012, 23:51:24
Brand is zeker ontwikkeld maar er zijn ook uitstroomopeningen.

Binnenaanval met behulp van repressief ventileren door overdrukventilator. Wind in de rug, hitte en rook naar buiten jagen en de aanval inzetten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #276 Gepost op: 13 oktober 2012, 09:07:20
Brand is zeker ontwikkeld maar er zijn ook uitstroomopeningen.

Binnenaanval met behulp van repressief ventileren door overdrukventilator. Wind in de rug, hitte en rook naar buiten jagen en de aanval inzetten.
Inderdaad, als de ramen beneden nog heel zijn druk je met de ventilator de brand en rook vanzelf door de kapotte dakramen. En ga je met de luchtstroom van de ventilator in de rug naar de vuurhaard. Schone en relatief koelere werkomgeving. O0

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #277 Gepost op: 13 oktober 2012, 13:04:44
Citaat
Door de mengverhouding van one-seven zit er bijzonder weinig water in, waardoor je dus bijna geen stoomvorming krijgt.
Een straal One Seven gebruikt ca 170 liter water per minuut !! (info BMT) Dit verklaart het Tell Sell argument van de snelle knock Down. Men brengt 50% meer water in de brand ruimte tov van een HD straal 115 L-p.min. Daarbij wordt het water in kleine druppeltjes( schuim) in de ruimte gebracht, net als bij de 3D blustechniek.(Dus meest effectieve warmteopname door het blusmiddel).
Dus om appels met appels en peren met peren te vergelijken zou men een LD straalpijp moeten instellen op 175 l-p min, dan de kegel in ca 60 gr en zo een binnen aanval moeten doen.
Hé it´s amazing, snelle Knockdown, no more vlammen, en bijna geen stoom.......
Hierboven getoonde inzet past in het nieuwe kwadrantenmodel, offensieve buitenaanval en als de vlammen er af zijn naar binnen. Had ook met twee LD stralen gekund, korte pulsen water in de ruimte brengen van buiten af, als de uitslaande brand getemperd is, binnenaanval met ventilatie (uitstroomopeningen) en eventueel overdruk ventilator.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #278 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:10:36
Een straal One Seven gebruikt ca 170 liter water per minuut !! (info BMT) Dit verklaart het Tell Sell argument van de snelle knock Down. Men brengt 50% meer water in de brand ruimte tov van een HD straal 115 L-p.min. Daarbij wordt het water in kleine druppeltjes( schuim) in de ruimte gebracht, net als bij de 3D blustechniek.(Dus meest effectieve warmteopname door het blusmiddel).
Dus om appels met appels en peren met peren te vergelijken zou men een LD straalpijp moeten instellen op 175 l-p min, dan de kegel in ca 60 gr en zo een binnen aanval moeten doen.
Hé it´s amazing, snelle Knockdown, no more vlammen, en bijna geen stoom.......
Hierboven getoonde inzet past in het nieuwe kwadrantenmodel, offensieve buitenaanval en als de vlammen er af zijn naar binnen. Had ook met twee LD stralen gekund, korte pulsen water in de ruimte brengen van buiten af, als de uitslaande brand getemperd is, binnenaanval met ventilatie (uitstroomopeningen) en eventueel overdruk ventilator.

Mee eens.

Nu is een foto altijd een momentopname dus kan ons beeld anders of verkeerd zijn. Zijn er nog meer foto's beschikbaar over het brandverloop? Het zou mij niet verbazen als de kap er volledig afgegaan is. Een offensieve buitenaanval met een blussing door dakramen zorgt namelijk niet voor het stoppen van het opwarmen van de brand en het uitdampen van brandbare gassen. Door de blussing blokkeer je inderdaad de uitstroom en blijft alle hitte in het pand. Bij voldoende temperatuur, rookgassen en zuurstof wordt het dan eerder een flashover. Bij te weinig zuurstof en het openen van een raam of deur eerder kans op een backdraft.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

rozema12

• Senior gebruiker
Reactie #279 Gepost op: 14 oktober 2012, 11:18:03
Mee eens.

Nu is een foto altijd een momentopname dus kan ons beeld anders of verkeerd zijn. Zijn er nog meer foto's beschikbaar over het brandverloop? Het zou mij niet verbazen als de kap er volledig afgegaan is. Een offensieve buitenaanval met een blussing door dakramen zorgt namelijk niet voor het stoppen van het opwarmen van de brand en het uitdampen van brandbare gassen. Door de blussing blokkeer je inderdaad de uitstroom en blijft alle hitte in het pand. Bij voldoende temperatuur, rookgassen en zuurstof wordt het dan eerder een flashover. Bij te weinig zuurstof en het openen van een raam of deur eerder kans op een backdraft.

http://noordernieuws.nl/2012/09/brandweer-leek-blust-forse-woningbrand/

op deze site staan meerdere foto's. Ze geven een aardig beeld over de inzet/brandverloop