Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 126534 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #150 Gepost op: 20 juni 2010, 19:15:22
Autobranden blussen met 1-7 is niet werkbaar. Dit is in Delft ruim getest met het resultaat dat het met HD gebeurd.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #151 Gepost op: 20 juni 2010, 19:37:35
Autobranden blussen met 1-7 is niet werkbaar. Dit is in Delft ruim getest met het resultaat dat het met HD gebeurd.
Welke verhouding wordt dan gebruikt wanneer men toch schuim hanteert? 2-7 ? of 3-7?


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #152 Gepost op: 20 juni 2010, 20:30:46
Welke verhouding wordt dan gebruikt wanneer men toch schuim hanteert? 2-7 ? of 3-7?

Deze vraag is me niet helemal duidelijk. Zou je hem kunen verduidelijken?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #153 Gepost op: 20 juni 2010, 20:34:22
Deze vraag is me niet helemal duidelijk. Zou je hem kunen verduidelijken?
Ik heb er verder geen verstand van, maar ik dacht begrepen te hebben dat one-seven staat voor 1 deel schuim op 7 delen water?
Je geeft aan dat dit niet toereikend is. Mijn vraag is dus welke verhouding dan wel toereikend zou zijn :)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #154 Gepost op: 20 juni 2010, 20:36:57
Ik heb er verder geen verstand van, maar ik dacht begrepen te hebben dat one-seven staat voor 1 deel schuim op 7 delen water?
Je geeft aan dat dit niet toereikend is. Mijn vraag is dus welke verhouding dan wel toereikend zou zijn :)

Ik zei dat het niet werkbaar is, dat is wat anders als niet toereikend  ;)
Staat los van de mengverhoudingen...


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #155 Gepost op: 21 juni 2010, 16:04:16
Is One-Seven CAFS??? Die vraag moet je je eerst stellen.

Wij werken nu al enkele jaren met een laag percentage toevoeging van klasse A schuimmiddel bij zowat alle branden van klasse A. Dus ook autobranden tenzij het overduidelijk gaat over een brandstof (plas)brand.
Wij mengen klasse A svm toe met een percentage liggend tussen 0,1 en 3 procent, waarbij bij 0,1 % het water gewoon meer indringend gemaakt wordt (nablussen) en bij 3% het meer gaat lijken op het klassieke schuim zoals de meesten dit kennen en wordt toegepast voor het afschermen van niet brandende delen en snel neerslaan van eventuele vlammen. En dit kan zowel op HD als op LD.
Bij binnenbrandbestrijding en dan vooral 3D technieken werkt een mengverhouding tot 0,2 à 0,3 het best en krijg je een goede koeling van rookgassen en kan je eveneens penceling technieken toepassen om de vuurhaard onder controle te krijgen/houden.
En dit met goed resultaat.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #156 Gepost op: 21 juni 2010, 21:07:28
Is One-Seven CAFS??? Die vraag moet je je eerst stellen.

One seven = compressed air foam system = CAFS
Allemaal in de basis het zelfde principe.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #157 Gepost op: 5 juli 2010, 15:58:15
Even een praktische vraag. Bij een brand in een vat met frituurolie in een bedrijf (Wiltonstraat Zoetermeer) werd onlangs ook speciaal een TS met One Seven meegestuurd. Is One Seven geschikt om dat te blussen, en zo ja hoe moet je dat dan opbrengen, welke % moet er dan gebruikt worden? Als ik de foto's zie lijkt het wel of de One Seven haspel niet eens gebruikt is.
Foto regio 15, redelijk in begin van de brand.

Dit zou toch bij uitstek een klus moeten zijn waar het CAFS met zijn worplengte en enorm snelle knock down zijn waarde zou moeten bewijzen.
Eigenlijk vreemd dat bij zo'n snelle opschaling, drie TS'n en een HW en deze begin situatie er niet meer bedrijven gered zijn. Vooral omdat de derde TS, Rijswijk een beduidend langere aanrijtijd heeft, en deze foto ca. 20 minuten na het ontstaan van de brand genomen zou kunnen zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #158 Gepost op: 5 juli 2010, 16:02:24
Even een praktische vraag. Bij een brand in een vat met frituurolie in een bedrijf (Wiltonstraat Zoetermeer) werd onlangs ook speciaal een TS met One Seven meegestuurd. Is One Seven geschikt om dat te blussen, en zo ja hoe moet je dat dan opbrengen, welke % moet er dan gebruikt worden? Als ik de foto's zie lijkt het wel of de One Seven haspel niet eens gebruikt is.
Foto regio 15, redelijk in begin van de brand.
[img width=660 height=495]http://www.regio15.nl/images/stories/incidenten/20100701/w-img_0405.jpg
Dit zou toch bij uitstek een klus moeten zijn waar het CAFS met zijn worplengte en enorm snelle knock down zijn waarde zou moeten bewijzen.
Eigenlijk vreemd dat bij zo'n snelle opschaling, drie TS'n en een HW en deze begin situatie er niet meer bedrijven gered zijn. Vooral omdat de derde TS, Rijswijk een beduidend langere aanrijtijd heeft, en deze foto ca. 20 minuten na het ontstaan van de brand genomen zou kunnen zijn.

Ligt dat ook niet aan de bouwkundige staat van de brandscheidingen en indeling van het pand (en mogelijke valse plafonds)?


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #159 Gepost op: 5 juli 2010, 16:31:28
Van onbevestigde bronnen hoorde ik dat de brandwerende scheidingen tot het plafond liepen. Dat zou dus hetzelfde probleem zijn als bij de zeer grote brand in de Newtonstraat (10-12-'08).
Gezien de brandontwikkeling is het heel niet ondenkbaar dat deze branden hetzelfde verloop hadden.
Daar (brand Newtonstraat) werd ook om one-seven gevraagd, dat was echter om een rietgedekte boederij te beschermen.

(PS. tower-ladder: gelukje dat jouw TS nog niet vervangen wordt door een exemplaar met one-seven)
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!