Hoe komt dhr thuis?

Auteur Topic: Hoe komt dhr thuis?  (gelezen 6066 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Gepost op: 8 februari 2007, 17:06:22
Hai,
ik had een vraagje, was erg benieuwd wat jullie in zo'n geval zouden doen.

Ik fietste laatst naar huis, toen ik drie meiden, een jongen en een oude man zag. De meiden hielden de man met moeite overeind terwijl de jongen behoorlijk opgefokt aan het telefoneren was. Ik voelde me verplicht even te vragen of ik iets kon doen.

Het bleek dat de man met zijn echtgenote met de ambulance (a1 rit) mee was gegaan naar het ziekenhuis. De vrouw moest daar blijven en de man had geen geld bij zich om naar huis te gaan met taxi/bus. De man was erg moeilijk ter been, en viel hierdoor steeds om. Hij had al ongeveer 1 kilometer gelopen en moest er nog minstens 2. De jongeren hadden hem naar de bushalte gebracht en hem geld voor de bus gegeven, maar de buschauffeur wou hem niet meenemen. Ook de politie ('wij zijn geen taxibedrijf') en de ambulancedienst ('als dhr niet gewond is...')kon niks voor hun doen.

Ik heb met hun afgesproken dat ik met de man met de bus naar zijn huis zou gaan (dan zou de buschauffeur hem wel mee moeten nemen). We moesten naar de volgende bushalte lopen, maar om de 5 meter moest de man ergens tegenaan leunen om niet om te vallen. We liepen langs een drukke weg, en niemand stopte. Pas toen we bij de bushalte aangekomen waren, was er een jongeman die stopte en vroeg of alles oké was. UIteindelijk heeft hij de man meegenomen in de auto en zou hem thuisbrengen.

Ik was behoorlijk verontwaardigd omdat niemand iets voor dhr wou/kon doen. (Moeten wij als burgers onderling zorgen dat iedereen thuis kan komen?)

Ik was wel benieuwd of ik op een andere manier had moeten of kunnen handelen.

Kaktus

1of4

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2007, 17:26:22
Hoe hard ook maar naar mijn mening is dhr zelf verantwoordelijk om thuis te komen.

Ziekenhuis, ambulance, politie en of brandweer is niet verantwoordelijk voor het thuis brengen van dhr. Daar hebben we openbaar vervoer voor.

Hij kan hulp vragen aan familie en of kennisen danwel buren, dhr zal vast iemand kennen.

Ik vraag me in deze af waarom de bus dhr niet mee wilde nemen als hij wel geld had (gekregen van de jongeren)?
Een buschauffeur moet een heeeel goede reden hebben een passagier te weigeren.

Verder heb je denk ik gedaan wat je kon doen.

Karim

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2007, 19:57:32
Hoe hard ook maar naar mijn mening is dhr zelf verantwoordelijk om thuis te komen.

Ziekenhuis, ambulance, politie en of brandweer is niet verantwoordelijk voor het thuis brengen van dhr. Daar hebben we openbaar vervoer voor.

Het klinkt inderdaad crue, maar alleen slecht ter been is geen reden voor 'n ambulance rit, die moet beschikbaar blijven waar de zaken waar ie voor bedoeld is.

Een andere optie is misschien kennissen/vrienden bellen om je op te laten halen, en heb je die niet dan de taxi/bus.

En als ie geen geld bij zich had dan laat ie de taxi toch eerst even langs 'n pinautomaat rijden, even 'n tientje pinnen en daar de chauffeur van betalen moet voor de meeste mensen toch wel te doen zijn.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2007, 21:02:21
Het klinkt inderdaad crue, maar alleen slecht ter been is geen reden voor 'n ambulance rit, die moet beschikbaar blijven waar de zaken waar ie voor bedoeld is.

Een andere optie is misschien kennissen/vrienden bellen om je op te laten halen, en heb je die niet dan de taxi/bus.

En als ie geen geld bij zich had dan laat ie de taxi toch eerst even langs 'n pinautomaat rijden, even 'n tientje pinnen en daar de chauffeur van betalen moet voor de meeste mensen toch wel te doen zijn.

moet je wel pinpas meenemen, een oudere man die met zn vrouw meegaat naar t ziekenhuis op stel en sprong...
das een redelijke kans dat hij geen pinpas mee had.

overigens: respect voor die jongeren om de man belangeloos geld te geven om thuis te komen!  8)
Politie Aspirant niveau 4

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2007, 19:17:18

De man zelf was het ook eens met je mening. Hij vond het erg vervelend dat hij hulp nodig had en vond zichzelf erg lastig. Hij gaf aan dat hij het wel voor elkaar kreeg om lopend thuis te komen, maar zakte na een paar meter al weer op de grond.

Ik vraag me in deze af waarom de bus dhr niet mee wilde nemen als hij wel geld had (gekregen van de jongeren)?
Een buschauffeur moet een heeeel goede reden hebben een passagier te weigeren.

De buschauffeur wou dhr niet meenemen omdat hij steeds inelkaar zakte toen hij de bus in geholpen werd. Hij was bang dat dhr onderweg niet goed zou worden of niet alleen uit de bus zou kunnen komen en daar wou hij niet mee opgescheept worden.

Wij hadden de man gevraagd, maar hij had helemaal niks bij zich en wist ook geen enkel telefoonnummer uit z'n hoofd.

Dat de ambu niet zou komen vind ik niet verwonderlijk.
Ik was vooral benieuwd of dit niet binnen het takenpakket van de politie hoorde.(Eén van de kerntaken is toch: dienstverlening en service?)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2007, 19:20:36
Je moet het ook van de andere kant bekijken. Als een noodhulpauto word ingezet om (telkens) mensen naar huis te brengen, en hij is nodig voor bijv. een reanimatie ... Dan heb je een probleem.

Voor dit soort zaken rijden hier in Nederland van die wagens met blauwe kentekenplaten rond (of zelfs de seniorentaxi, waar je voor 2 euro een heel eind weg komt).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2007, 19:29:01
Je moet het ook van de andere kant bekijken. Als een noodhulpauto word ingezet om (telkens) mensen naar huis te brengen, en hij is nodig voor bijv. een reanimatie ... Dan heb je een probleem.

Volgens mij hebben jullie helemaal gelijk. Had het nog niet van die kant bekeken.  :-[  
Ik ging er van uit dat dit een uniek geval was en dat de politie wel genoeg tijd zou hebben.  
Volgende keer bel ik wel een taxi, hoe die betaald wordt zoeken ze dan samen maar uit.

Thanx.

1of4

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2007, 19:40:30
Er zullen wel altijd "gevallen" tussen wal en schip vallen.

Maar van wat ik zo begrijp denk ik dat de beste mensen (de so's) eigenlijk al in een verzorgings tehuis (of minimaal aanleun woning o.i.d.) hadden moeten wonen.

Hoe het ook zei.

Ik was behoorlijk verontwaardigd omdat niemand iets voor dhr wou/kon doen.

Tenzij je jezelf, de jongeren, de man met de auto niemand noemt denk ik dat er wel degelijk iemand iets deed.

(Moeten wij als burgers onderling zorgen dat iedereen thuis kan komen?)

Neen, daar is openbaar vervoer, familie, kennisen, etc voor bedoeld.
En als dat alles faalt komen we mensen zoals de jongeren, jijzelf en de man in de auto tegen.

Hou me ten goede ik keur het niet goed dat mensen zo tussen wal en schip stranden maar je bent en blijft wel zelf verantwoordelijk. Feit dat dhr zelf al aangeeft dat ie niet lastig wil zijn zal ook de reden zijn dat dhr en zijn vrouw (nog) niet in een verzorgings\bejaarden tehuis wonen.

Ik ben zelf ook wel eens een man in een electrische rol stoel  tegen gekomen hier in de stad.
(je kent ze wel die drie wielige gevaren op de weg)
Accu leeg, midden op de openbare weg.
Auto's reden om hem heen.
Ik heb de man helemaal naar het verzorgings \ bejaarden tehuis terug geduwt (en dat is erg zwaar in een electrische rolstoel).
Ik heb de man de receptie in geduwd en de receptioniste verteld wat er was gebeurt.
Eerst zucht de dame "Alweer?" en vroeg toen dood leuk.. "Wilt u hem ook even naar zijn kamer duwen...?"

>:(

Ik heb dat mens even heel verbaasd aan gekeken en haar verteld dat ik het
a. schofterig vind dat zij hun clienten zo naar buiten laten gaan
  (helemaal als de receptioniste mij zuchtend informeerd "Alweer?", hou hem dan in het oog en zorg dat er iemand mee gaat)
b. zij daar werkt en ikke niet

Nou "ze zou wel iemand van de verpleging zien te regelen" en of ik meneer daarzo (handgebaar in de ruimte) maar wilde parkeren.

Ik heb een woede aanval in de kiem gesmoord en de man gevraagd of het in orde was zo.. Ik ben toen maar knarstandend weggelopen.

Het geeft denk ik meer weer hoe wij in NL omgaan met onze "oudjes" en daar kunnen hulpdiensten niet altijd wat aan doen.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2007, 19:42:58
Volgens mij hebben jullie helemaal gelijk. Had het nog niet van die kant bekeken.  :-[  
Ik ging er van uit dat dit een uniek geval was en dat de politie wel genoeg tijd zou hebben.  
Volgende keer bel ik wel een taxi, hoe die betaald wordt zoeken ze dan samen maar uit.

Thanx.

Het word weer een ander verhaal als de politie bij de zaak betrokken is (en dan zal een agent ook vaak niet te beroerd zijn om iemand thuis af te zetten)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

1of4

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2007, 19:54:02
Het word weer een ander verhaal als de politie bij de zaak betrokken is (en dan zal een agent ook vaak niet te beroerd zijn om iemand thuis af te zetten)

Gaan ze "slingeren" ;D