Wij geven van te voren aan dat wij eventuele begeleidende familieleden niet naar huis kunnen brengen. Als er tijd voor is laten we voor vertrek iemand bellen, zodat een retourtje gewaarborgd is. Is geen familie (of anderen) te vinden voor de retourrit, dan is het advies om de geldbuidel mee te nemen.
Ik kan niet beoordelen hoe het in de aangegeven casus gegaan is, maar in principe vind ik het een taak van het ambulancepersoneel om daar aandacht aan te besteden.
Het is en blijft wel de verantwoording van de familie (begeleider) zelf om een rit terug te regelen. Ambulance - of politievoertuigen, zijn niet bestemd voor taxiritten. Daar is het openbaar vervoer of taxivervoer voor.
Indien een patiënt na onderzoek weer naar huis kan, kan het SEH personeel wel behulpzaam zijn bij het bestellen van een taxi indien er niemand is om de patiënt op te halen.. En volgens mij gebeurd dat ook wel.
Het is wel off-topic, maar:
@ Palmpje. Heb je er wel eens bij stil gestaan aan wat voor een werkdruk personeel van een bejaarden c.q. verzorgingstehuis bloot staat? Krachtens allerlei wetten is het moeilijk om iemand op zijn kamer “vast te binden”. Het gevolg: verwarde of dementerende bejaarden hebben de mogelijkheid om het gebouw te verlaten, desnoods via een nooduitgang die altijd te openen moet zijn. Het is niet goed te praten, maar doordat verzorgenden ogen en handen te kort hebben ontsnapt er wel eens iemand aan de aandacht.
En dan is er iemand die de verpleging effe fijntjes uitlegt dat er ook andere medische toezicht instanties ingeschakeld kan worden en dat jullie geen opvang zijn voor burgers die zij laten ontsnappen. Alsof zij daar op zitten te wachten. Een wat meer begripvolle houding is meer op zijn plaats.
Deze dwalende personen horen ook niet in een bejaardentehuis, maar door ingewikkelde procedures is een overplaatsing vaak moeilijk te realiseren.