Boek . Aanvullende module brandweerchauffeur, hoofdstuk 2 blz. 42.
In gevallen waarbij een brandweerchauffeur betrokken raakt bij een ongeval, zullen het Openbaar Ministerie en de rechter de inhoud van de richtlijn meewegen wanneer het handelen van een brandweerchauffeur aan hun oordeel wordt onderworpen.
tja het blijft een statement, ik blijf ook roepen hoofdstuk 1, inleiding, blz.34 van de brancherichtlijn voor de brandweer,
''is de richtlijn verplicht? nee, de richtlijn is niet verplicht''
enige artikelen terug op dit forum heeft een juriste de ''zwaarte'' van de brancherichtlijn voor de brandweer al eens verklaard.
zolang er nog tegenstrijdigheden in de diverse wetten,regelgeving en richtlijnen staan blijft het voor mijnheer de rechter een moeilijk gevecht.
zolang een rechter nog oordeeld dat een ambulance chauffeur opzettelijk te hard heeft gereden (tja het was prio 1, maar toch maar aan de snelheid houden)
zolang er in de brancherichtlijn voor de brandweer staat dat tijdens een prio2 uitruk met alleen blauw licht mag worden gereden en veel mensen beweren dat dit niet mag.
zolang in het pve (program van eisen van de politie) staat dat oranje verlichting 360 graden rondom zichtbaar moet zijn en in het incident management staat dat alleen voor of achterkant (afhankelijk hoe het voertuig staat) aan mag staan......
hebben we hier tenminste nog wat te discussieeren