Vraag omtrent parkeergarage

Auteur Topic: Vraag omtrent parkeergarage  (gelezen 12063 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

paul_hartog

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2007, 15:03:09
De vraag is alleen hoe ver je komt met enkel 'n kenteken. Want 't blijft gewoon 't woord van de beveiliger tegen dat van de zogenaamde overtreder, en die zijn voor de wet gelijk.

Als je 't op de film o.i.d. zou hebben was 't anders, maar met enkel jou woord zal de politie niet veel kunnen doen.
Wie zegt bijvoordbeeld dat die persoon niet gewoon wel betaald heeft maar dat de beveiliger 'm persoonlijk kent en niet mag, en daarom zegt dat die man weg reed zonder te betalen...
Kortom, 't blijft jou woord tegen 't zijne, en daar zal je als gewone burger niet ver mee komen.

Ik neem aan dat ze je als beveiliger toch wel serieus nemen en dat ze er vanuit gaan dat als je iets meld dat je dat ook eerlijk doet en niet zomaar uit je nek loopt te lullen ???
en als die persoon gewoon betaalt heeft waarom zou die dat bumperklevend achter een auto aanrijden om zo onder de slagboom door te kunnen. ::)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2007, 15:08:02
Als er dus geen getuigen zijn, geen filmbeelden etc. probeer het dan maar eens hard te maken  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2007, 18:08:08
En Max, een stopteken kan en mag alleen worden gegeven door een (buitengewoon)opsporingsambtenaar of een aangewezen verkeersregelaar. Dus is geen raar antwoord.

Verder vraag ik me af op welke grond je iemand wilt aanhouden waneer het een civielrechtelijk feit betreft.

zolang de garage eigendom van een burger of bedrijf is mogen zij mensen aanwijzen die daar de orde handhaven (bijv beveiliging) dat het openbare weg is doet niets af aan mijn eigendomsrechten op die plek. dat men RVV1990 van toepassing stelt ligt NAAST hun goedenrechtelijke rechten wat dus betekend dat zij nog steeds zeggenschap hebben hierover.

Het niet betalen voor iets waar je wel gebuik van hebt gemaakt is overigens ook in te delen bij vernieling:
Citaat van: artikel 350 lid 1 WvSr
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

je maakt (tijdelijk) een gedeelte van de parkeergarage wederrechtelijk onbruikbaar door niet te betalen
Politie Aspirant niveau 4

Ron-Almere

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2007, 19:51:28
zolang de garage eigendom van een burger of bedrijf is mogen zij mensen aanwijzen die daar de orde handhaven (bijv beveiliging) dat het openbare weg is doet niets af aan mijn eigendomsrechten op die plek. dat men RVV1990 van toepassing stelt ligt NAAST hun goedenrechtelijke rechten wat dus betekend dat zij nog steeds zeggenschap hebben hierover.

Het RVV is van toepassing op zo'n beetje iedere parkeergarage. Mist deze niet alleen toegangkelijk is voor personeel of bewoners.
In alle andere gevallen valt het onder de openbareweg en is het RVV vantoepassing, en daarin worden bewakers niet als aangewezen verkeersregelaars genoemd. M.a.w. het zijn burgers zonder bijzondere bevoegdheden. Dus leuk dat ze een stopteken geven maar ze hebben totaal geen enkele wettelijke grond.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2007, 21:10:15
Het RVV is van toepassing op zo'n beetje iedere parkeergarage. Mist deze niet alleen toegangkelijk is voor personeel of bewoners.
In alle andere gevallen valt het onder de openbareweg en is het RVV vantoepassing, en daarin worden bewakers niet als aangewezen verkeersregelaars genoemd. M.a.w. het zijn burgers zonder bijzondere bevoegdheden. Dus leuk dat ze een stopteken geven maar ze hebben totaal geen enkele wettelijke grond.

het is nog wel privéterrein buiten dat de RVV van toepassing is ;)

Ron-Almere

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2007, 21:21:15
het is nog wel privéterrein buiten dat de RVV van toepassing is ;)

Het al dan niet in particulier beheer zijnde, heeft niets met de status van een garage te maken.
Waar het om gaat is of het voor een ieder toegankelijk is. Maar zo zijn er een hoop parkeergarages bij bv. winkelcentra die particulier zijn, maar wel voor een ieder toegankelijk zijn. Oftewel, is het een garage waar je, als je aan komt rijden, gewoon een kaartje kan trekken en kan doorrijden en na afloop betalen, dan valt deze wel onder dat begrip.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2007, 21:26:07
garagebeheerders hebben daar ook de bevoegdheid aanwijzingen te geven :) dus als zij daarvoor een beveiliger aanwijzen moet dat ook enige grond van rechtsgeldigheid hebben lijkt me ;)

Ron-Almere

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2007, 21:31:47
garagebeheerders hebben daar ook de bevoegdheid aanwijzingen te geven :) dus als zij daarvoor een beveiliger aanwijzen moet dat ook enige grond van rechtsgeldigheid hebben lijkt me ;)

Nogmaals, zolang het de openbareweg betreft, dus dat een ieder in die garage kan rijden doormiddel van een kaartje te kopen en door de slagboom heen te rijden, heeft een parkeerwacht geen enkele bevoegdheid tot het geven van enige aanwijzing. Dit is alleen voorbehouden aan aangewezen verkeerregelaars of opsporingsambtenaren of buitengewoonopsporingsambtenaren .

Leest de tekst van artikel 82 van het RVV 1990 er opna zou ik zeggen. Daar staat duidelijk in wie verkeerstekens mag geven.

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2007, 21:43:26
Nogmaals, zolang het de openbareweg betreft, dus dat een ieder in die garage kan rijden doormiddel van een kaartje te kopen en door de slagboom heen te rijden, heeft een parkeerwacht geen enkele bevoegdheid tot het geven van enige aanwijzing. Dit is alleen voorbehouden aan aangewezen verkeerregelaars of opsporingsambtenaren of buitengewoonopsporingsambtenaren .

Leest de tekst van artikel 82 van het RVV 1990 er opna zou ik zeggen. Daar staat duidelijk in wie verkeerstekens mag geven.

dan even een sprongetje:
bij de raffinaderijen in rotterdam (dacht shell) rijd beveiliging met blauw-blauw en mogen ze stoptekens geven, toch geld ook daar de RVV op het terrein dit zou dus ook niet mogen.

Ron-Almere

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2007, 21:52:24
dan even een sprongetje:
bij de raffinaderijen in rotterdam (dacht shell) rijd beveiliging met blauw-blauw en mogen ze stoptekens geven, toch geld ook daar de RVV op het terrein dit zou dus ook niet mogen.

Ja daar heb je helemaal gelijk in, alleen staat daar bij de poort ook het terreinregelement met daarin een verwijzing naar het RVV. En het is geen openbareweg. Want je mag pas het terrein op als je een pasje hebt gehaald bij de bewaking. Net als bij het terrein van Corus, DSM,Esso, BP. ;)