Strandwacht Hoek van Holland

Auteur Topic: Strandwacht Hoek van Holland  (gelezen 22691 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #30 Gepost op: 31 maart 2007, 00:15:12
De branweer is in ieder geval een fraaie Land Cruiser rijker.

Onderstaand info van de RN site:
"In Rayon West is de Vrijwillige Eenheid Hoek van Holland van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond begunstigend lid geworden. Deze dienst krijgt de verantwoording voor de strandbewaking van de kuststrook van Hoek van Holland over van de dienst Recreatie Rotterdam.

We hebben overigens begrepen dat er ook plannen zijn om via initiatieven van commandant R. Lange te komen tot het oprichten van een reddingsbrigade in Hoek van Holland, hetgeen het bestuur natuurlijk van harte ondersteunt."
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2007, 10:18:53
Hoek van Holland heeft nauw contact met RedNed en is inderdaad begunstigend lid. Voor dit type leden geldt dat zij in principe de striping niet mogen voeren, tenzij ze daar toestemming voor krijgen. En die hebben ze gekregen.

Luc

Slordig dat de officiële publicatie door RedNed (29 maart op de site) komt nadat er toestemming is verleend voertuigen van RedNed striping te voorzien....Op de website van de VBB stond op 17 maart al een foto van het voertuig in RedNed striping.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2007, 14:15:36
Enige mijmeringen van een ouwe strandwacht vrijwilliger.
Aanzet tot mogelijk nieuwe mode in reddingsbrigadeland, stichtingen i.p.v. verenigingen? Is in ieder geval aantrekkelijker voor de gemeenten lijkt me. Alle goede bedoelingen ten spijt denk ik nog steeds niet dat een badmeester aan zee functie thuishoort bij de brandweer. Omdat ambulancebemanningen meerijden met een brandweervoertuig worden ze toch ook niet bij de brandweer gevoegd?
Wat zou het voor commotie geven als we de rollen eens omdraaiden en de brandweer onderdeel maakten van de strandwacht?
Waarom niet gewoon een stukje erkenning van de reddingbrigades door de hulpverleningsregio. M.b.t. de rampenhulpverlening is men er dacht ik al achter dat de burger in eerste instantie is aangewezen op burenhulp.
Het gevaar dreigt dat men vrijwilligersorganisaties de nek omdraait ten gunste van overheidsbemoeienis, waar na verloop van jaren de klad in komt zodat toekomstige vrijwilligers weer van voren af aan kunnen beginnen. Over het algemeen betekent overheidsbemoeienis alleen dat het voor de eindgebruiker duurder wordt.

Kees  8)

LucDietz

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 1 april 2007, 23:46:57
Beste Kees,

Volgens mij gaan we nog steeds de goede kant op. Reddingsbrigadevrijwilligers worden meer dan ooit gesteund en brigades zijn hard op weg naar een officiele status binnen veiligheidsregio's waarbij het nog niet duidelijk is of dit een onafhankelijke positie of één gelieerd aan CPA of brandweer.
In Hoek van Holland wil men uiteindelijk ook met vrijwilligers aan de slag. Voor de rampenbestrijding is er simpelweg geen alternatief voor onze 5000 vrijwillgers.
Een vereniging bindt voorts in de regel meer dan een stichting.

Luc
RedNed

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 3 april 2007, 00:17:07
Beste Luc,

Rampenhulpverlening heeft niets uit te staan met de badmeester aan zee taak, en is in de eerste plaats een zaak voor BiZa.
Dat er geen alternatief is voor hetgeen redned hierbij te bieden heeft onderschrijf ik absoluut niet maar dat is een andere discussie.
Gemeentebelang is alleen om zo voordelig mogelijk (financieel en qua beslommeringen en verantwoordelijkheden) de recreant het verlangde toezicht te bieden om het toeristisch produkt goed in de markt te houden. Binding ben ik het mee eens maar dat is niet de zorg van een gemeente.

Kees  8)

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 10 april 2007, 11:25:21
Overigens grappig dat men in Hoek van Holland ook vanuit de brandweer met een vrijwillige reddingsbrigade aan de slag wil.
Is men er misschien achter gekomen dat het zonder competente vrijwillige krachten middels aanvulling vanuit de jeugd niet lukt om de strandwacht ook in de toekomst draaiende te houden? Niet iedereen kan/wil een hele zomer vrijhouden of heeft voldoende kennis in huis om een functie als strandwacht te vervullen tenslotte en opleidingen kosten centjes.

Kees  8)

LucDietz

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 10 april 2007, 14:35:00
Beste Kees,

Rampenhulpverlening bij overstromingen is de taak van reddingsbrigades sinds decennia. Het geoefend houden van de vrijwilligers is verankerd middels lokale taken dus daar raken die twee elkaar.
Een alternatief voor reddingsbrigades op lokale schaal is wellicht een commercieel opgezette strandwacht, anders niet.
Klopt dat gemeenten de strandbewaking goed en financieel zo voordelig mogelijk willen organiseren en we zien dat er nog genoeg gemeenten zijn die dit belabberd oppakken.
Hoek van Holland is naar mijn idee integer opgepakt door een veiligheidsregio die belang hecht aan adequate hulpverlening op het strand en aangeklopt heeft bij ons en enkele brigades om dit te organiseren. Men onderzoekt serieus de mogelijkheden dit op termijn vanuit een zelfstandige brigade plaats te laten vinden.

Luc

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 10 april 2007, 15:48:05
Overigens grappig dat men in Hoek van Holland ook vanuit de brandweer met een vrijwillige reddingsbrigade aan de slag wil.

De mogelijkheid tot inzet van vrijwilligers was dacht ik één van de redenen voor overname van de strandwacht door de VRR. Kennelijk was dat bij dienst sport en recreatie niet mogelijk.

Wel apart trouwens, je krijg dan straks twee reddingsbrigades binnen één gemeente:
Reddingsbrigade Hoek van Holland, als onderdeel van brandweer HvH.
Roterdamse Reddingsbrigade (is geen onderdeel van de veiligheidsregio), verzorgt de strandwacht op de Maasvlakte.

Ik zou inzetten op één reddingsbrigade voor heel Rotterdam, als een vijfde hulpverleningsdienst (de RPA is al de vierde ;)). Er zijn meerde plassen (kralingsplas, rottemeren, bergse plassen, zevenhuizerplas) en veel evenmenten m.b.t. water (wereldhavendagen, red bull air race, volvo ocean race) waar de reddingsbrigade preventief en repressief zou kunnen optreden.
Dan zit je niet meer met verschillende brigades binnen één gemeente en je zit met een groter, daadkrachtiger reddingsbrigade.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

SARwacht

• Forum gebruiker
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 10 april 2007, 17:21:17
En daarna kunnen ze gelijk Rockanje, Hellevoetsluis en Ouddorp aanpakken.......... ::)

Worden die ook nog eens erkend door de Veiligheidsregio 8)

Ik weet niet of het er allemaal beter op wordt hoor.

Een ding weet ik wel, het kost zeker meer geld en de vrijwilligheid gaat er af.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp

narcisto

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 10 augustus 2009, 13:23:24
Misschien kunnen de strandwachten van Nesselande Zevenhuizerplas jullie een handje helpen O0