Strandwacht Hoek van Holland

Auteur Topic: Strandwacht Hoek van Holland  (gelezen 22686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 10 februari 2007, 17:17:32
Een goede ontwikkeling?? :)

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article1077067.ece

Nieuwe strandwacht traint straks al in het voorseizoen

HOEK VAN HOLLAND - Drie vaste uitkijkpunten moeten erbij komen voor de strandwacht in Hoek van Holland. Daarnaast krijgen de strandwachten een herkenbaar uniform. Ook komen de waarschuwingsvlaggen op meerdere plekken van het Hoekse strand. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de veranderingen die plaatsvinden nu de strandwacht onder de brandweer valt.
Tot voor kort viel deze nog onder dienst sport en recreatie van de gemeente Rotterdam. Al in 2005 riep toenmalig wethouder Nico Janssen dat de strandwacht bij de kerntaken van de brandweer hoort. Twee jaar later is het dan zover; de strandwacht valt onder de bevoegdheid van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Bovendien moet het product strandwacht beter. „Dat wil absoluut niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was,’’ zegt commandant Rob Lange van de vrijwillige brandweer Hoek van Holland met klem. „De strandwacht wordt professioneler.’’

Daarvoor wil Lange al in het voorseizoen starten met training van de jongens. Daar valt bijvoorbeeld ook een training gevaarlijke stoffen onder. „Wat doe je en wat niet als je die op het strand aantreft,’’ geeft brandweercommandant Lange een voorbeeld. „Een training omgang met agressief publiek hoort er ook bij.’’ Verder krijgt de strandwacht instructies over C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten.

Een team vrijwilligers moet samen met de twee coördinatoren, de strandwachten André van Zanden en Dirk van Oosten – bij elkaar goed voor zo’n 60 jaar ervaring –, de nieuwe reddingsbrigade Hoek van Holland vorm geven. „Vrijwilligheid is niet vrijblijvendheid,’’ waarschuwt Lange. De brandweer in Hoek van Holland draait immers ook op vrijwilligers en daar worden duidelijke afspraken gemaakt wanneer iemand wel en niet dienst heeft.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2007, 20:49:23
Een goede ontwikkeling?? :)

Ik denk het wel, al ben ik van mening dat Strandwacht HvH het goed voor elkaar had. Ze kwamen op mij in ieder geval erg professioneel over.

Wordt de strandwacht afdeling van brandweer Hoek van Holland ook lid van RedNed, dat iemand weet? Of begunstigd lid misschien?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2007, 23:52:50
Ik ben optimistisch dat er beweging is en terecht vind ik. Omdat ik van mening ben dat de voormalige strandwacht van Hoek van Holland de minst doelmatige strandwachtorganisatie in Nederland was.  

Opvallend is dat de brandweer het weer niet kan laten: 'Daar valt bijvoorbeeld ook een training gevaarlijke stoffen onder. „Wat doe je en wat niet als je die op het strand aantreft,’’ geeft brandweercommandant Lange een voorbeeld. '
Misschien ook nog een cursus kleine blusmiddellen???
Niet handig dat zoiets in de krant komt. Beter had geweerst, wij als brandweer kunnen veel leren op het gebied van oppervlakteredding en wij hebben veel te bieden waar het opleiden, oefenen en aansluiting op de veiligheidsregio aangaat.

Want dat is dus spectaculair nieuws dat de strandwachtorganisatie onder de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond valt.
Biedt ook aan anderen kansen, zoals Ouddorp, en sluit goed aan op de Regionale Reddingsbrigade Voorziening in oprichting.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2007, 12:35:43
Ik ben optimistisch dat er beweging is en terecht vind ik. Omdat ik van mening ben dat de voormalige strandwacht van Hoek van Holland de minst doelmatige strandwachtorganisatie in Nederland was.  

Opvallend is dat de brandweer het weer niet kan laten: 'Daar valt bijvoorbeeld ook een training gevaarlijke stoffen onder. „Wat doe je en wat niet als je die op het strand aantreft,’’ geeft brandweercommandant Lange een voorbeeld.
Misschien ook nog een cursus kleine blusmiddellen???
Niet handig dat zoiets in de krant komt. Beter had geweerst, wij als brandweer kunnen veel leren op het gebied van oppervlakteredding en wij hebben veel te bieden waar het opleiden, oefenen en aansluiting op de veiligheidsregio aangaat.

Want dat is dus spectaculair nieuws dat de strandwachtorganisatie onder de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond valt.
Biedt ook aan anderen kansen, zoals Ouddorp, en sluit goed aan op de Regionale Reddingsbrigade Voorziening in oprichting.

Ik snap je opmerking niet over die gevaarlijke stoffen.
Wij zijn ook bezig met de brandweer omtrent een protocol en wij hebben dat al meerdere malen geoefend.
Ik vind het een uitermate positieve ontwikkeling.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2007, 13:04:00
En niet te vergeten wie in te lichten als het nog op zee drijft.  ;)
Hopelijk bekommeren ze zich niet meer om vaatjes als om badgasten.  :P

Kees  8)

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2007, 13:23:46
Veel interessanter als alleen Hoek van Holland is voor mij het volgende.
Wat wil "de brandweer" nu eigenlijk? Wil men overal hetzelfde? Of doet iedere commandant maar waar ie zin in heeft?
Ik wordt een beetje moe van dat brandweer gedoe. Men komt gezien het laatste rapport niet eens toe aan het naleven van regels zoals die gelden voor de hen reeds toegewezen taken maar doet wel aan gebiedsuitbreiding op vlakken waar men veelal geen enkele ervaring heeft zoals het houden van planmatig toezicht op de stranden en gaat daar anderen vertellen hoe men het moet doen.
Wat is de volgende stap, overname van toezicht in de zwembaden? Nog duurdere brandweerorganisatie?
Het wordt mijns inziens hoog tijd voor een wetswijziging waarbij de reddingsbrigades een eigen officiële plaats krijgen in de hulpverleningsketen.

Kees  8)

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2007, 16:02:52
Veel interessanter als alleen Hoek van Holland is voor mij het volgende.
Wat wil "de brandweer" nu eigenlijk? Wil men overal hetzelfde? Of doet iedere commandant maar waar ie zin in heeft?
Ik wordt een beetje moe van dat brandweer gedoe. Men komt gezien het laatste rapport niet eens toe aan het naleven van regels zoals die gelden voor de hen reeds toegewezen taken maar doet wel aan gebiedsuitbreiding op vlakken waar men veelal geen enkele ervaring heeft zoals het houden van planmatig toezicht op de stranden en gaat daar anderen vertellen hoe men het moet doen.
Wat is de volgende stap, overname van toezicht in de zwembaden? Nog duurdere brandweerorganisatie?
Het wordt mijns inziens hoog tijd voor een wetswijziging waarbij de reddingsbrigades een eigen officiële plaats krijgen in de hulpverleningsketen.

Kees  8)
Ik denk niet dat je begrijpt wat er aan de hand is.
De brandweer wil niets, alleen word de strandbewaking ondergebracht onder de brandweer. Dat houdt niet in dat de brandweer in hun korte broek het strand gaat bewaken.
De know how van de brandweer wordt nu gebruikt bij de strandbewaking, en dat vind ik niet verkeerd.
Waarom alles zelf opnieuw uitvinden als je kan aansluiten bij een bestaande organisatie?

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2007, 20:01:10
Het lijkt me op zich een verbetering in plaats van een afdeling sport en spel binnen de gemeente,laten we de zaken onder brengen bij een dienst die er verstand van heeft. Dus zo heel vreemd klinkt dit niet.

9910001
9910001

SARwacht

• Forum gebruiker
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2007, 20:02:25
Waar heeft deze dienst verstand van, van waterongevallen............ ::)
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2007, 07:26:46
Waar heeft deze dienst verstand van, van waterongevallen............ ::)

Over de leidraad bestrijding waterongevallen  is een nieuw topic geopend: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16200.0.html  ;)