Wapenuitrusting KMar.

Auteur Topic: Wapenuitrusting KMar.  (gelezen 23307 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michelle1983

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2007, 21:50:39
Oké :) Weer wat geleerd. Dacht dat er anderen stonden toen.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2007, 21:52:59
Binnen de ME zijn er speciale eenheden, die getraind zijn voor het gebruik van de Heckler&Koch MP5 (Binnen Hollands Midden heet die geloof ik ook de H&K-eenheid)

De 'gewone' agent gaat dacht ik ook over op de Glock 17. Er zijn naar mijn weten diverse proeven met dit vuurwapen (o.a. in Rijnmond). Van de Walther P5 raken de onderdelen op en valt de productondersteuning steeds meer weg.

Aan de bewapening van de BSB mag je ook de minimi toevoegen.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Michelle1983

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2007, 23:07:47
Voor bepaalde onderdelen van de politie is de Glock 17 sinds 31 januari 2006 overigens al toegestaan. Dat zijn de aanhoudings- en ondersteuningseenheden. Reden is de behoefte aan een hogere patrooncapaciteit, de mogelijkheid tot bevestiging van richtmiddelen voor in het donker en (te) snelle slijtage van de Walther P5 door de zeer hoge trainingsfrequentie. Zie Staatscourant van 20 februari 2006, nr. 36 pagina 9. Het besluit van die dag heeft ook de lange wapenstok toegestaan voor hondengeleiders.

Ralf89

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2007, 09:16:48
Binnen de ME zijn er speciale eenheden, die getraind zijn voor het gebruik van de Heckler&Koch MP5 (Binnen Hollands Midden heet die geloof ik ook de H&K-eenheid)

De 'gewone' agent gaat dacht ik ook over op de Glock 17. Er zijn naar mijn weten diverse proeven met dit vuurwapen (o.a. in Rijnmond). Van de Walther P5 raken de onderdelen op en valt de productondersteuning steeds meer weg.

Aan de bewapening van de BSB mag je ook de minimi toevoegen.

[img]http://www.gun-world.net/fn/minimi/Minimi_02.jpg[img]
Ik dacht dat ze bij de politie meerdere wapens op het oog hadden en ze nog aan het testen en overleggen waren welke het gaat worden?

IMG tags verwijderd

Palmpie
mod

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2007, 10:12:28
Het klopt idd dat de politie op dit moment meerdere wapen op het oog heeft als nieuw vuurwapen.
zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,10721.0.html

Dat er in Nederland ME'ers zijn die gebruik maken van de MP5 was mij onbekend. Ik weet wel dat er binnen de
KMar (buiten de BSB en AT's) eenheden zijn die de MP5 gebruiken. Dit is de zogenaamde HRB oftewel Hoge Risico Beveiliging en deze werken voornamelijk op Schiphol. Meer hierover is ook te vinden op www.arrestatieteam.nl
Servo Per Amikeco

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2007, 17:05:16
Ik denk dat ik een foutje maak :-[ Ik zei dat de ME in Hollands-Midden een ME-eenheid met H&K mitrailleurs heeft, maar dat heb ik uit wat formulieren waar "groepscommandant H&K" op staat. Blijkbaar heb ik dat onthouden als een eenheid met H&K mitrailleurs, maar dat heb ik er dus zelf van gemaakt... :-X

Betekent overigens niet dat ME-eenheden zijn met de MP5 niet bestaan!

Sorry voor de verwarring ;)

Dat er in Nederland ME'ers zijn die gebruik maken van de MP5 was mij onbekend. Ik weet wel dat er binnen de
KMar (buiten de BSB en AT's) eenheden zijn die de MP5 gebruiken. Dit is de zogenaamde HRB oftewel Hoge Risico Beveiliging en deze werken voornamelijk op Schiphol. Meer hierover is ook te vinden op www.arrestatieteam.nl

Ook de BE (bijstandseenheid) van de KMar beschikt over de H&K MP5 (dit keer ben ik wel zeker van m'n zaak ;D).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Michelle1983

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2007, 17:23:22
Weet even de bron niet meer, maar heb vandaag ergens gelezen dat BraTra en Ondersteuningseenheden van de ME getraind zijn in het gebruik van de H&K MP5.

Waarop doel je overigens met de BE van de KMar? Als onderdeel van de BBE/DSI? Kan ik namelijk niet helemaal plaatsen en ben wel benieuwd ;) Volgens de brief van de minister daarover (Kamerstukken 29754, nr. 23) had je de volgende repressieve eenheden bij ernstig geweld/terrorisme: de Aanhoudings- en Ondersteuningseenheden (AOE’n) van de regiopolitiekorpsen, de AOE van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) van de Koninklijke Marechaussee (KMar), de drie Bijzondere Bijstandseenheden (BBE’n), te weten de BBE-Politie (BBE-P), de BBE-Krijgsmacht (BBE-K) en de BBE-Mariniers (BBE-M), en het tijdelijk werkverband de BBE-SIE. Met de invoering van de DSI is de BBE-K en de BBE-P ontbonden, de scherpschutters daarvan hebben hun plaats gekregen binnen de DSI.

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2007, 19:12:08
@ Maarten: Dat bedoelde ik ook. BE's van de KMar (BSB en AT) gebruiken sowieso de MP5, daarnaast maakt ook de HRB gebruik van dit wapen.
Servo Per Amikeco

Just'in

• Forum gebruiker
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2007, 19:42:58
Weet even de bron niet meer, maar heb vandaag ergens gelezen dat BraTra en Ondersteuningseenheden van de ME getraind zijn in het gebruik van de H&K MP5.

Waarop doel je overigens met de BE van de KMar? Als onderdeel van de BBE/DSI? Kan ik namelijk niet helemaal plaatsen en ben wel benieuwd ;) Volgens de brief van de minister daarover (Kamerstukken 29754, nr. 23) had je de volgende repressieve eenheden bij ernstig geweld/terrorisme: de Aanhoudings- en Ondersteuningseenheden (AOE’n) van de regiopolitiekorpsen, de AOE van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) van de Koninklijke Marechaussee (KMar), de drie Bijzondere Bijstandseenheden (BBE’n), te weten de BBE-Politie (BBE-P), de BBE-Krijgsmacht (BBE-K) en de BBE-Mariniers (BBE-M), en het tijdelijk werkverband de BBE-SIE. Met de invoering van de DSI is de BBE-K en de BBE-P ontbonden, de scherpschutters daarvan hebben hun plaats gekregen binnen de DSI.

"De drie speciaal gevormde pelotons beschikken in tegenstelling tot de ME ondermeer over rubberen kogels, pantservoertuigen en automatische geweren. Ook is hun lichaam veel beter beschermd."

Verder informatie over deze eenheid is o.a. te vinden op http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=626698/sc=4e283d met een zeer verhelderend filmpje.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."

Ron-Almere

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2007, 19:55:55
Politie:
-Pepperspray
-Transportboeien
-Korte wapenstok
-Lange wapenstok
-Walther P5
-Glock 17 (Arrestatieteams)
-Heckler & Koch MP5
-Beanbag shotgun
-Elektrische wapenstok
-Vuurwapen lange afstandsvuur (DSI)
-FN P90 machinepistool (DSI)
-CS traangas
-Surveillancehond  

Dit is wel een aardig compleet lijstje.  ;) Uiteraard is dit een lijst van de verschillende politie-eenheden. Van surveillance tot dienst speciale interventies.

In hoeverre de Kmar hier vanaf wijkt? Ik heb geen idee.  ???

Grtz,
UT

De enige afwijking is dat de KMar geen surveillance honden heeft.