Dood verklaren slachtoffer

Auteur Topic: Dood verklaren slachtoffer  (gelezen 41659 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2007, 21:57:56
Ja, een belangrijk verschil, na het vaststellen van de dood ga je immers anders met het lichaam om dan wat je zou doen wanneer je denkt dat iemand nog leeft. Hier hoeft dus geen arts aan te pas te komen. Denk aan verpleeg-/verzorgings- en ziekenhuizen waar het verzorgend personeel de arts belt met de mededeling dat mw X is overleden en haar alvast netjes neerleggen (alhoewel dit laatste dan weer juridisch discutabel want de arts moet nog bepalen of het een natuurlijke of niet-natuurlijke dood betreft).

Pas na de overlijdensverklaring mag het lichaam meegenomen worden en begraven dan wel gecremeerd worden. De verklaring is dus een juridisch/administratieve handeling.

HulpverleningsWeb

• Forum gebruiker
    • HulpverleningsWeb
Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2007, 22:27:53
Jeroen kan je nou niet eens even je comentaar voor je houden? Wij proberen gewoon een gesprek/discussie te voeren en dan kom jij weer eens met je slimme woordjes die al gezegd zijn. Spuit 11!

Terug naar het onderwerp: Het enigste wat ik weet is dat toen in Purmerend zowel de Lifeliner als Ambulance door gingen naar het incident. Ambulanciers stappen kijken. Zitten wat dingen te doen met het slachtoffers zeggen vervolgens dat hij overleden is en gaan weer weg. Maar toen de politie ter plaatse was was er al meteen een deken over het slachtoffer heen gelegd. Vandaar niet ik denk dat toch het ambulancepersoneel ter plaatse moeten komen om toch de dood te constateren ofzo. Misschien dat iemand anders precies kan vertellen hoe het zit.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2007, 22:29:28
Jeroen kan je nou niet eens even je comentaar voor je houden? Wij proberen gewoon een gesprek/discussie te voeren en dan kom jij weer eens met je slimme woordjes die al gezegd zijn. Spuit 11!

Terug naar het onderwerp: Het enigste wat ik weet is dat toen in Purmerend zowel de Lifeliner als Ambulance door gingen naar het incident. Ambulanciers stappen kijken. Zitten wat dingen te doen met het slachtoffers zeggen vervolgens dat hij overleden is en gaan weer weg. Maar toen de politie ter plaatse was was er al meteen een deken over het slachtoffer heen gelegd. Vandaar niet ik denk dat toch het ambulancepersoneel ter plaatse moeten komen om toch de dood te constateren ofzo. Misschien dat iemand anders precies kan vertellen hoe het zit.

Behalve lomp, ben je ook nog eens onjuist: er ís een gigantisch verschil in de dood vaststellen en dood verklaren, namelijk dat wat ehbo-ers doen en dat wat artsen doen.
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2007, 22:40:05
@ hulpverleningsweb

Er is al duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen de dood constateren en de dood verklaren. ;)

Bij verkeersongelukken/ geweldsdelicten waar een ambu ter plaatse komt , moet je er vanuit gaan dat deze komt om spoedeisende medische zorg te gaan verlenen.

bij een slachtoffer dat is overleden zal het slachtoffer niet verplaatst worden i.v.m. bijv. sporenonderzoek.
Het slachtoffer is on- natuurlijk gestorven en daar zal dan altijd sectie op verricht worden ( wellicht zullen er uitzonderingen zijn.... :))

Iemand dood verklaren houdt in dat je als arts weet waar aan de patiënt gestorven is
je weet al zijn personalia etc......die heb je nodig voor het invullen ;) en nog meer gegevens.
Dat kan gewoon weg niet op straat ;)

HulpverleningsWeb

• Forum gebruiker
    • HulpverleningsWeb
Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2007, 23:00:48
Ja oke. Dat snap ik. Maar waarom moet dan als nog een Ambulance ter plaatse komen als de dood door de politie al is geconstateerd?

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2007, 23:07:46
Ja oke. Dat snap ik. Maar waarom moet dan als nog een Ambulance ter plaatse komen als de dood door de politie al is geconstateerd?
Ieder zijn vak hè ;).....ligt m.i. ook aan de melding....als de melding bijv. steekparty is....wie zegt dat het slachtoffer al dood is?
politie gaat rijden, ambu gaat rijden... ;)

in die contekst moet je het denk ik zien.....je gaat ook geen appels bij de bakker halen ;)

HulpverleningsWeb

• Forum gebruiker
    • HulpverleningsWeb
Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2007, 23:11:15
Nee oke. Maar in Purmerend was er 1 van een flat afgesprongen was toen de Politie ter plaatse kwam al reeds overleden. Waarschijnlijk opslag dood. Maar ze laten dan als nog de LL en een Ambulance vanuit Zaanstad ter plaatse komen. Het heeft dan volgens mij toch iets te maken dat het Ambulance personeel het slachtoffers ook dood met verklaren of constateren.

Maar in iedergeval bedankt voor de uitleg SEH!

Karim

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2007, 23:34:57
Wij als level 1 para's mogen 'n zogenaamd ROLE (Recognition of Life Extinct) formulier invullen waarmee we eigenlijk aangeven dat we de dood hebben geconstateerd.

State registered para's (level 3) mogen officieel iemand dood verklaren, daar hoeft dus geen arts meer voor te komen hier.

HulpverleningsWeb

• Forum gebruiker
    • HulpverleningsWeb
Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2007, 23:41:30
Dat geldt ook voor op straat?

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2007, 23:50:22
Dat geldt ook voor op straat?

Karim werkt in Engeland  ;) Misschien wist je dit al, misschien niet  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !