Dood verklaren slachtoffer

Auteur Topic: Dood verklaren slachtoffer  (gelezen 42074 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #110 Gepost op: 16 april 2014, 17:04:40
Citaat van: thetwin84 link=msg=1258925 date=1397659301
Heb begrepen dat een arts de dood moet verklaren toch?
Als je dan toch TP bent...

Denk niet dat ambulance en andere hulpverleners veel boodschap hebben aan iemand die zomaar binnen komt lopen, zegt arts te zijn en vervolgens iemand dood verklaard.

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #111 Gepost op: 16 april 2014, 17:22:11
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1258939 date=1397660680
Denk niet dat ambulance en andere hulpverleners veel boodschap hebben aan iemand die zomaar binnen komt lopen, zegt arts te zijn en vervolgens iemand dood verklaard.

Ik zie bij Delta Arts staan...
Denk dat voor ambumedewerkers niet veel uitmaakt welke arts het doet toch?
Lijkt me dat er wel bepaalde manier duidelijk gemaakt kan worden door middel van een identificatie dat het een arts betreft...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 16 april 2014, 17:35:43
Citaat van: thetwin84 link=msg=1258925 date=1397659301
Heb begrepen dat een arts de dood moet verklaren toch?
Als je dan toch TP bent...
Het is niet even een kwestie van dood verklaren een kruisje slaan en weer door voor de dagelijkse boodschappen... Er moeten sowieso al wat formuliertjes ingevuld worden. En de gemiddelde arts heeft die niet op zak als hij even naar de buurtsuper wandelt. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #113 Gepost op: 16 april 2014, 17:45:05
Citaat van: Red link=msg=1258949 date=1397662543
Het is niet even een kwestie van dood verklaren een kruisje slaan en weer door voor de dagelijkse boodschappen... Er moeten sowieso al wat formuliertjes ingevuld worden. En de gemiddelde arts heeft die niet op zak als hij even naar de buurtsuper wandelt. ;)

Ga je me nu ook vertellen dat jij niet altijd een bonnenboekje en paar handboeien bij hebt ;-)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #114 Gepost op: 16 april 2014, 19:27:22
Dood vaststellen en een verklaring van overlijden afgeven zijn 2 verschillende dingen.
Vaststellen mag "iedereen", met GBV kom je al een heel eind, en AMBU hulpverleners kunnen dat zeker.
Verklaring van Overlijden moet afgegeven worden door een arts, ofwel een natuurlijk overlijden en dan moet de arts de voorgeschiedenis van de pt kennen (huisarts b.v.) of een Forensisch arts die een verklaring van overlijden kan afgeven en een obductie/autopsie kan laten verrichten.

Als Delta dus langsloopt op straat en 2 ambu's ziet staan voor een reanimatie is het zelfs verstandig om lekker door te lopen, daar 1 van de 2 bovenstaande artsen waarschijnlijk wordt gebeld om alles af te handelen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #115 Gepost op: 16 april 2014, 19:40:23
Citaat van: Golly link=msg=1258990 date=1397669242
Dood vaststellen en een verklaring van overlijden afgeven zijn 2 verschillende dingen.
Vaststellen mag "iedereen", met GBV kom je al een heel eind, en AMBU hulpverleners kunnen dat zeker.
Verklaring van Overlijden moet afgegeven worden door een arts, ofwel een natuurlijk overlijden en dan moet de arts de voorgeschiedenis van de pt kennen (huisarts b.v.) of een Forensisch arts die een verklaring van overlijden kan afgeven en een obductie/autopsie kan laten verrichten.

Als Delta dus langsloopt op straat en 2 ambu's ziet staan voor een reanimatie is het zelfs verstandig om lekker door te lopen, daar 1 van de 2 bovenstaande artsen waarschijnlijk wordt gebeld om alles af te handelen.

De meneer waarbij ik toen der tijd de reanimatie heb van gezien was midden op straat.
Echter kun je daar niet van uit gaan dat deze meneer ook daadwerkelijk uit Venlo kwam.
Nu weet ik niet of deze meneer het uit eindelijk gered heeft of niet.. (denk van niet overigens, omdat er geen klappen werden gegeven en alleen maar werd doorgegaan met reanimatie)

Wat nu als deze meneer nou niet uit Venlo was gekomen? en daar in de omgeving is wel dichtbij een huisartsenpost. Wordt er dan een Forenisch arts opgeroepen of toch gewoon een dienstdoende huisarts voor het vaststellen van overlijden en het verklaren ervan?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 16 april 2014, 19:41:35
Het zou je sieren je eerst eens te verdiepen in deze materie voordat je hier allerlei onzin gaat uitkramen.

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #117 Gepost op: 16 april 2014, 20:33:04
Citaat van: -Joost- link=msg=1258998 date=1397670095
Het zou je sieren je eerst eens te verdiepen in deze materie voordat je hier allerlei onzin gaat uitkramen.

Volgens mij "verdiep" ik me er nu toch in? En ik kraam geen onzin uit ik stel vragen...
En als je daar dan normaal antwoord op geeft dan is de vraag beantwoord...

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #118 Gepost op: 16 april 2014, 21:46:06
Citaat van: thetwin84 link=msg=1259024 date=1397673184
Volgens mij "verdiep" ik me er nu toch in? En ik kraam geen onzin uit ik stel vragen...
En als je daar dan normaal antwoord op geeft dan is de vraag beantwoord...

Het is de taak van de gemeente om er voor te zorgen dat de lichamen van overledenen op straat worden opgehaald en geschouwd.
Je kan als arts niet langslopen en even iemands overlijdenspapieren invullen. De suggestie dat je als passerend arts dat wel ff kan doen komt wat onzinnig over.
Arts  www.alphalog.nl

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #119 Gepost op: 16 april 2014, 22:00:54
Citaat van: Delta link=msg=1259049 date=1397677566
Het is de taak van de gemeente om er voor te zorgen dat de lichamen van overledenen op straat worden opgehaald en geschouwd.
Je kan als arts niet langslopen en even iemands overlijdenspapieren invullen. De suggestie dat je als passerend arts dat wel ff kan doen komt wat onzinnig over.

Nou die vraag is inderdaad ondertussen al beantwoord, want had wel een vermoeden dat dit niet iedere arts kon doen... maar wie wat en welk wist ik niet... dus denk leg het hier is neer... gewoon weg interesse van hoe zit dat nou in elkaar en dat heeft Golly al aardig uitgelegd, vandaar ook dat ik dan afvroeg van wat nou bij een overlijden op straat, nou daar geef jij nou aan dat dit door de gemeente gedaan word dus ben ik al weer een puntje verder...

Dus resumé:

Dus bij een natuurlijke dood wordt dit gedaan door een huisarts door dat deze het slachtoffer kent.
Forensisch arts als het om een onnatuurlijke dood gaat
En de gemeente voor de schouwing en het ophalen van het slachtoffer v/d straat...
En de uitvaarzorg Monuta / Dela voor de natuurlijke overlijden.