Dood verklaren slachtoffer

Auteur Topic: Dood verklaren slachtoffer  (gelezen 41672 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 22 juni 2007, 11:26:23
Hoi,

De dood verklaren doet de dokter......waar die overigens een aardig centje aan verdient, maar dat ter zijde  ;); de dood constateren kan iedereen. Een leek zou dit (terecht) veel minder snel doen dan een ambulanceverpleegkundige.

Het wel of niet opstarten van een reanimatie scenario laat ik afhangen van een aantal factoren:

1) Leeftijd (kinderen dienen altijd te worden gereanimeerd)
2) Delay tussen ontstaan stilstand en beginnen BLS
3) Ritmeinterpretatie
4) Ontstaan stilstand (traumatische reanimaties hebben zowat nihil kans van slagen)

en vervolgens:

5) Voorgeschiedenis
6) Wensen van de familie.

Uiteraard, bij aanwijziheid van lijkstijfheid of lijkvlekken is een reanimatiepoging zinloos, en misschien ook wel mensonterend.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

mizzi

• Gast
Reactie #81 Gepost op: 22 juni 2007, 14:49:40
pleegje,

er is wel degelijk verschil tussen de klinisch en pre-klinische setting.
Ik ben 12 werkzaam geweest in de klinisch setting waarin wij als verpleegkundige de artsen idd de dood laten constateren.
Ben nu al weer enige tijd ambulance verpleegkundige en indeze setting constateren wij zelf dat iemand dood is.
Wel is het zo dat er altijd een huisarts ter plaatse komt omdat die de verdere zorg op zich neemt en de verklaring gaat invullen.
Maar deze arts gaat (mijn ervaringen) niet nogmaals de dood constateren.
Stel dat wij een reanimatie zijn gestaakt en hij komt dan binnen en zou aangeven dat de so niet dood is zouden we verder moeten gaan met reanimeren. Lijkt me niet toch!!!

Wij constateren dus wel degelijk of iemand wel of niet is overleden.
En hebben daar ook protocollen voor omdat te mogen.
Deze zijn dan wel weer door allerlei vakgroepen geschreven en dus indirect weer onder auspice van een arts.
En we vallen natuurlijk onder een MMA maar wij constateren ter plekke of iemand nog leeft of niet. O0

Met vriendelijke groet,

Mizzi

Ik ben het in deze helemaal een met vesavilus (ofzo iets) ;) ;)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #82 Gepost op: 22 juni 2007, 16:08:19
Vesalius, naar de beroemde (?) Andreas Vesalius die het opensnijden van lijken als beroepshobby had ;)

Arts  www.alphalog.nl

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 22 juni 2007, 16:15:18
Vesalius, naar de beroemde (?) Andreas Vesalius die het opensnijden van lijken als beroepshobby had ;)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Vesalius_Fabrica_portrait.jpg/250px-Vesalius_Fabrica_portrait.jpg

Wat weet je mijn nick mooi te omschrijven  ;D

Ik noem hem altijd maar liever één van de grondleggers van de moderne anatomie. Beroemd is hij denk ik bijna alleen onder medici (en ook daar zullen er genoeg zijn die hem niet kennen ::))

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 22 juni 2007, 16:21:28
"Echter tijdens zijn werkzaamheden als praktiserend medicus trof uiteindelijk hem het noodlot. Toen hij had geconstateerd dat een van zijn patiënten, een Spaans edelman, was overleden, kreeg hij toestemming om sectie te verrichten. Maar bij opening van het lichaan kwam Vesalius tot de schokkende conclusie dat het hart nog klopte.  :o
Hij werd door de familie aangeklaagd voor moord op de edelman, maar verkreeg vrijstelling van de doodstraf van de koning. Het verhaal gaat dat hij als straf op pelgrimstocht naar Jeruzalem moest. (Dit is echter een omstreden verklaring voor de pelgrimstocht.) Maar nadat hij in Palestina was geweest, voer zijn schip op het Griekse eiland Zacynthus, vermoedelijk door schipbreuk, waar hij overleed en begraven werd. Zijn graf werd nooit gevonden, wat leidde tot de wildste speculaties."

www.wikipedia.nl

Ik hoop dat het met jou beter afloopt. ;)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #85 Gepost op: 22 juni 2007, 16:25:10
Gebeurde vaker toentertijd... Ten tijde van pestepidemieen namen artsen het al helemaal niet zo nauw met de dood. Normaal moest men twee dagen geen teken van leven gegeven hebben om dood te zijn, maar toen was het 'even kijken' en onder de grond ermee... Pest is besmettelijk. Zo zijn er vele mensen schijndood-semi levend begraven. Ook werden verse graven opengegooid om leeg te roven: lichamen waren schaars...
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 28 juni 2007, 19:11:42
???

Volgens mij heb je wel ergens een klok horen luiden maarre...

Wat jij nu zegt is dat als jouw baas bepaalt dat je alleen een rode broek aan mag en je dit niet doet. Je naast dat je ontslagen kan worden, de officier je ook kan vervolgen  ;)

Leg me dat nu eens uit...

Dat hangt af van de reden waarom je perse een rode broek moet dragen. Als een andere kleur een belangrijk veiligheidsrisico vormt voor de omgeving, dan kan dat.

De commando in een neonrode gevechtsuitrusting op geheime missie in vijandelijk gebied, mag denk ik wat vragen van de krijgsraad verwachten

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #87 Gepost op: 28 juni 2007, 19:22:18
Mja... maar van zo'n "misdrijf" is hier geen sprake...
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #88 Gepost op: 30 juni 2007, 15:07:59
Mja... maar van zo'n "misdrijf" is hier geen sprake...

Dit was dan ook een absurd voorbeeld, maar wat te denken van de veiligheidswacht die buiten staat te roken, terwijl zijn maat in een hoogspanningsruimte aan het schoonmaakwerk aan het doen is. Hij was overigens stomverbaasd dat ik hem voor vijf centen meegaf toen ik daar toevallig langs kwam ?
Hij mag dat vermoedelijk ook bij de officier gaan uitleggen als op dat moment iets met zijn collega gebeurd zou zijn.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #89 Gepost op: 30 juni 2007, 15:46:56
Ik snap je voorbeelden, maar daar gaat het nu helemaal niet om...  ::)
Arts  www.alphalog.nl