Ambulance op pad om catheter te verwisselen

Auteur Topic: Ambulance op pad om catheter te verwisselen  (gelezen 4924 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 15 februari 2007, 09:09:33
Patiënten minder snel naar het ziekenhuis
13 FEB 2007

Wie in Noord-Limburg acute medische hulp aan huis nodig heeft die niet door de thuisverpleging kan worden verleend, hoeft niet meer automatisch naar het ziekenhuis. Verpleegkundigen van de regionale ambulancedienst gaan voortaan patiënten thuis helpen.

Het gaat om voorbehouden handelingen zoals het prikken en controleren van een infuus of het verwisselen van een katheter. Thuiszorgmedewerkers liepen vaak tegen het probleem aan dat ze niet bevoegd of bekwaam waren om dit soort handelingen bij hun patiënten te verrichten. Daardoor moest de patiënt vaker naar het ziekenhuis.

Langer thuis
Onnodig en vervelend voor de patiënt en ook niet efficiënt voor de hulpverleners, zo vinden de Regionale Ambulancevoorziening Limburg-Noord (RAVLN) en het Venrayse Thuiszorg Noord-Limburg. Beide instellingen willen ervoor zorgen dat de patiënt sneller en ook langer thuis kan worden geholpen.

Twee keer
‘Tot voor kort moest de patiënt voor het verwisselen van een katheter twee keer in de ambulance: naar het ziekenhuis en weer terug. Als je die handeling bij hem thuis kunt doen, hoeft dat niet meer. Als de ambulanceverpleegkundige de patiënt heeft geholpen, neemt de wijkverpleegkundige de reguliere zorg weer over,’ zegt directeur Lucien Engelen van de RAVLN.

Aansluiten
De inzet van verpleegkundig ambulancepersoneel bij patiënten thuis beperkt zich nu nog tot Noord-Limburg. Wanneer het experiment slaagt, verwacht Engelen dat ook thuiszorginstellingen in Midden-Limburg zich bij het initiatief zullen aansluiten.

Bron: De Gelderlander
Auteur: Redactie Nursing

Gast48368

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2007, 09:41:41
Een hele vooruitgang wat dat betreft........

Maar ik ken een ander "schrijnend"voorbeeld, typische bureaucratie: Een kindje is chronisch ziek: de moeder zou de medicatie makkelijk zelf kunnen geven aan het kind (thuis) maar thuis wordt de medicatie niet vergoed, wel als het kind in het ziekenhuis ligt  :-X

Dus moet het kind verplicht vaak in het ziekenhuis liggen......da's toch krom??  :-X :-\

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2007, 10:23:56
Gevalletje jammerlijke bureaucratie.
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2007, 10:32:54
Gevalletje jammerlijke bureaucratie.
maar dat vind ik ook m.b.t. het artikel wat Harold geplaatst heeft.
M.i. wordt het doel van een ambulance dan toch verkeerd gebruikt.
(niet inzetbaar etc .)

terwijl een huisarts (mits hij zijn vaardigeheden onder houdt) of een wijkverpleegkundige/ praktijkondersteuner dit ook thuis kan doen bij de cliënt
 ;)

cave:...ik neem aan dat hier in bedoeld met catheter de blaascatheter. :)

of misschien een mooie optie voor een nieuw beroep: in de thuiszorg/ huisartsen praktijk situatie

harold

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2007, 10:47:57
Mijn eigen reactie: goed idee, dat dergelijke handelingen thuis kunnen worden afgehandeld. Ze gebruiken echter wel de verkeerde hulpverleners daarvoor. Het lijkt me meer iets voor een technische thuiszorg-team. Ik vind niet dat een ambulancedienst met dergelijke klusjes moet worden belast. Al zal de dienst er ongetwijfeld geld mee vangen, wat ook wel interessant is natuurlijk. Ik veronderstel en hoop dat dergelijke klusjes enkel in de lege uren worden gedaan, zolang er geen A1 0f A2 ritten zijn, want ik kan me niet voorstellen dat een ambulance niet inzetbaar is omdat het team een blaascatheter aan het steken is.

Enig idee hoe dat zit?

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2007, 11:07:02
Helemaal met je eens Harold.
Voor de patiënt is dit wel zo prettig ;)

Misschien is dit een optie om de zorglijnen weer eens onder de loep te nemen
wie doet wat? en wat is efficiënt?

(misschien een leuke voor de zorgverzekeraars) 8)

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2007, 11:10:44
Ik vind dit een belachelijk iets.... :)

Omdat de thuiszorg vaak niet bevoegd is moet Ambulancepersoneel het maar doen????

Echt belachelijk dit  :-X zorg dan dat de thuiszorg dit wel mag, scholing etc.  :-\

1of4

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2007, 11:57:47
Als het ritjes naar zieken husi scheelt waarom niet.
En je komt als SO het ambupersoneel ook eens buiten een kritieke situatie tegen.
Bedrijfs technisch gezien goed voor de PR! ;D

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2007, 20:32:55
ik ben op zich ook enthousiast, enerzijds scheelt het ritten naar het ziekenhuis waarvan ik al vaak zoiets had van dat kan ik ook zelf, minder tillen want over het algemeen hebben we het hier niet over mobiele patiënten, echter moeten we uitkijken niet te ver te gaan...ik werd namelijk laatst gevraagd door de meldkamer om een meneer naar beneden te helpen, de man had een maand geleden een TIA gehad en was nog duizlig daardoor vond de thuiszorg de man valgevaarlijk en was er een vraag neergelegd bij de ambulance om meneer naar beneden te krijgen, sorry hoor maar dat ging mij echt te ver........
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2007, 20:40:32
Dit soort actieviteiten zou leuk zijn voor een nurse practioner,
die zelfstandig de patiënten bezoekt ::)