Roepnummers van reddingsbrigades

Auteur Topic: Roepnummers van reddingsbrigades  (gelezen 30734 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #30 Gepost op: 2 december 2008, 22:50:48
Ja precies wat ik bedoel, zeker handig als de hele zooi op c2000 zit over een paar jaar en er wordt flink opgeschaalt(wordt hier in de regio een plan voor gemaakt) een must....

Maar het lijkt me in de toekomst nog wat onhandig dat in verschillende regio's de reddingsbrigades onder andere 'kolomen' vallen, bijv. in Haaglanden de BRW in Kennmerland dacht ik de CPA enz...

Groeten, Joost (Hier begint de pilot regio z'n vruchten af te werpen, wat de regionaal commandant mooi verwoorde: Je moet eerst verlieft worden daarna verloven en dan misschien trouwen)


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #31 Gepost op: 3 december 2008, 09:49:09
zoiets: http://www.zrb.info/info/Notulen/ZRB%20Roepnummers%202008%20.pdf  8) bij de invoering van de echte regio alleen de plaatsnaamcode nog vervangen door regio nummer of "ken" (van kennemerland  :P)
mooi lijstje  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 3 december 2008, 18:27:27
Ik heb er even een apart topicje over gemaakt (dwz: samengevoegd met reeds bestaand topic)

De laatste +/- 6 berichten zijn afkomstig uit het topic over de strandwacht stoel ;)


Game on 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #33 Gepost op: 4 december 2008, 14:11:28
Joost, volgens mij past de interepretatie van jullie perfect binnen de richtlijn. de 3 voor evenementen gebruiken lijkt mij geen enkel probleem en duidelijk voor iedereen.

Tijdens onze oefening heb ik gesproken met Mario Dekker van de RFC en die vind dat het niet past binnen het systeem zoals zij dat voor ogen hebben. Hij vind dat gebiedsnummers alleen werkelijke bewakingsgebieden/stranden met een bijbehorende post kunnen zijn.

Dit maakt het voor brigades met veel incidentele bewakingen heel lastig als zij materiaal hebben dat alleen daarvoor wordt ingezet. Wij zouden dus ons materiaal wat we alleen voor incidentele bewakingen en 24-uurs hulpverlening gebruiken moeten hangen aan een van de 2 vaste bewakingsgebieden, terwijl het daar nooit zal worden ingezet. Dit is verwarrend, al helemaal als de bewaking binnen zendbereik van die betreffende vaste post is. Je hebt dan dus 2 losstaande bewakingen met ieder een eigen CP (vaste post vs. onze communicatiewagen) die in hetzelfde gebiedsnummer werken.

Dit staat dan nog even los van een mogelijk gebruik van het gebiedsnummer binnen de veiligheidsregio: wij werken zelf al wel samen met een brandweerregio, maar onder een brandweerroepnummer. De andere brigades in ons gebied zijn hier nog niet zo ver in, en we hebben ook nog niet gekeken hoe onze nummering zich tot elkaar verhoudt.

Ik ben nu van plan dezelfde oplossing toe te passen als RB Katwijk heeft gedaan: Onze loods, vanwaar we uitrukken en wat ook de uitvalsbasis is voor bewakingen, beschouw ik als Post 3 met het bijbehorende gebied 3 (=heel Nederland ;)). Al het materiaal wat daar staat en niet bij een van de 2 vaste bewakingsgebieden hoort, krijgt dus als gebiedsnummer 3. Is Mario het vast ook niet mee eens, maar het zal toch allemaal wel weer veranderen als de RVR doorgaat...


 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 4 december 2008, 16:08:01
Ik vind het roepnummersysteem voor de reddingsbrigades opzich niet verkeerd, maar wel erg monodisciplinair.

Reddingsbrigades hebben zo'n 5 settings waarin zij communiceren (al zal dit lang niet voor iedere brigade gelden).
- Binnen de eigen brigade
- Brigades onderling (grotere incidenten / evenementen)
- Binnen de rampenvloot
- Met andere hulpdiensten
- Maritiem radioverkeer (marifoon)

Het roepnummersysteem is niet voor al deze situaties toereikend en kan bij mijn weten alleen in de eerste drie settings worden toegepast.
Voor communicatie met andere hulpdiensten is er vaak een apart roepnummer (hetzij op de CPA gespreksgroepen, hetzij op brandweergespreksgroepen).
Voor marifoonverkeer wordt gebruik gemaakt van roepnamen (reddingboot ****).

In mijn optiek zou het ideaal zijn als voor al deze settings één roepnaam / ~nummer gebruikt kan worden. Deze moet dan dus goed aansluiten bij de andere hulpverleningsdiensten en ook geschikt zijn voor marifoonverkeer. Nou wordt dat vrij lastig, omdat ook bij hulpdiensten (brandweer) uniformiteit in roepnummers ver te zoeken is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 4 december 2008, 16:38:55
Reddingsbrigades hebben zo'n 5 settings waarin zij communiceren (al zal dit lang niet voor iedere brigade gelden).
- Binnen de eigen brigade
- Brigades onderling (grotere incidenten / evenementen)
- Binnen de rampenvloot
- Met andere hulpdiensten
- Maritiem radioverkeer (marifoon)

Het roepnummersysteem is niet voor al deze situaties toereikend en kan bij mijn weten alleen in de eerste drie settings worden toegepast.
Voor communicatie met andere hulpdiensten is er vaak een apart roepnummer (hetzij op de CPA gespreksgroepen, hetzij op brandweergespreksgroepen).
Voor marifoonverkeer wordt gebruik gemaakt van roepnamen (reddingboot ****).
Volgens mij kunnen ze overal gebruikt worden (en wij gebruiken ze ook overal).

Binnen de rampenvloot is landelijk 018 het vaste nummer voor een rampeneenheid dus ZVT018 is de rampenvlet van zandvoort. Om het makkelijk te maken is er nog een aparte flotielje (of tegenwoordig reddingsgroep) nummering overheen. (zie http://www.reddingsbrigade.nl/cwr/publicaties/325) voor het hele landelijke verhaal.

Met andere hulpdiensten: hier in de regio zijn de oude van de CPA gebruikte nummers in het systeem aan de voorkant vervangen door de RedNed nummers. Achter de schermen in de capcode zitten ze nog wel verstopt)
RBZVT120 met spoed contact meldkamer aub
26-10-2008 12:25:16 - Kennemerland - Monitorcode


Bij maritiem verkeer is de roepnaam het nummer/naam van de boot: de ZVT 119  t/m ZVT 179 (dat is namelijk ook de naam die op de zijkant staat)
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 4 december 2008, 17:29:32
Volgens mij kunnen ze overal gebruikt worden (en wij gebruiken ze ook overal).

Binnen de rampenvloot is landelijk 018 het vaste nummer voor een rampeneenheid dus ZVT018 is de rampenvlet van zandvoort. Om het makkelijk te maken is er nog een aparte flotielje (of tegenwoordig reddingsgroep) nummering overheen. (zie http://www.reddingsbrigade.nl/cwr/publicaties/325) voor het hele landelijke verhaal.

Met andere hulpdiensten: hier in de regio zijn de oude van de CPA gebruikte nummers in het systeem vervangen door de RedNed nummers. dus bv 460 en 470 (de voertuigen in de CPA nummering zijn nu de 120 en 130,
RBZVT120 met spoed contact meldkamer aub
26-10-2008 12:25:16 - Kennemerland - Monitorcode


Bij maritiem verkeer is de roepnaam het nummer/naam van de boot: de ZVT 119  t/m ZVT 179 (dat is namelijk ook de naam die op de ziijkant staat)

Ik ken in ieder geval weinig regio's waar de brigadenummers ook over C2000 worden gebruikt richting RAC/CPA/GMK. Volgens mij zijn jullie one of the lucky few ;) (en 'the lucky few' zal dan wel de RB's in kennemerland betreffen).

Maar als je bijvoorbeeld de marifoonfragmenten van Henk beluisterd komen daar geen roepnummers voorbij, maar (de meest bijzondere) roepnamen. Geldt overigens ook voor de KNRM.


Neem bijvoorbeeld het roepnummersysteem van brandweer Noord-Hollands-Noord. Daar zou dit systeem van de RB prima bij aansluiten, omdat zij ook gebruik maken van plaatsnamen in het roepnummer.
Maar kijk je naar Rijnmond, met tweeletterige afkortingen voor het voertuigtype + een driecijferig roepnummer, daar sluit het systeem minder goed bij aan. Natuurlijk kan je het wel door elkaar gebruiken, maar het wordt er m.i. niet duidelijker op.

Ben trouwens benieuwd hoe multidisciplinaire communicatie op C2000 nu zou verlopen. Brandweer, medische kolom, reddingsbrigade, politie, knrm; allemaal met hun eigen soort roepnummers / -namen. En als het interregionaal wordt, kan je helemaal je lol op.
Goed dat C2000 die mogelijkheden biedt, maar ik vraag me ten zeerste af of grootschalige multidisciplinaire communicatie op dit moment werkbaar zou zijn...

Lezen hier mensen die daar ervaring mee hebben? (en die willen delen 8))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 4 december 2008, 17:40:09
Wat betreft de verschillende roepnummers door elkaar heen, bijv. hier in Haaglanden gaan we langzaam geheel over op C2000 (Den Haag en s' Gravezande, al volledig over, wij waarschijnlijk m.i.v. het volgende seizoen) Je kan dus gewoon op je 'eigen' en regio groep(en) het laatste gedeelte zeggen (=bijv. 519), en naar het is voor de verschillende AC's ook duidelijker als je het regio nummer ervoor zet (net als bij de Ambu's en binnenkort ook de BRW). Wij worden nu nog door het ac aangesproken als "Reddingsbrigade Leidschendam-Voorburg".

Op de analoog is het wat anders, want in Bloemendaal (die komt hier nog kraakhelder binnen, ongeveer ter hoogte van Den Haag en dan wat landinwaarts)
over 229 gepraat enz. in dit geval zou er wel rekening mee gehouden moeten worden door er Bloemendaal (of de regio(nummer) 8) ) ervoor te zetten

En bij rampenbestrijding krijg je TP waarschijnlijk een ander roepnummer, ik zou hiervoor kiezen om naar de compagnie>reddingsgroep>eenheid te nummeren... Bijv. Haaglanden Alpha 18 ofzo.... Er wordt hier momenteel namelijk een model gemaakt zodat alle reddingsbrigades in Haaglanden alleen nog als één compagnie ingezet en gealarmeerd worden.

Je begint het 'regio' gevoel hier al aardig te krijgen, denk bijvoorbeeld aan het gebruik van elkaars materiaal (en hierbij zou regionummering heel handig zijn) en er worden nu plannen gemaakt om alle rampeneenheden binnen 'compagnie Haaglanden' centraal in te richten en te onderhouden bij de HRH (Hulpverlenings Regio Haag.)

Joost (en er zit hier meer logica in dan de BRW nummering hier in de meeste regio's)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 4 december 2008, 22:15:04
Ik ken in ieder geval weinig regio's waar de brigadenummers ook over C2000 worden gebruikt richting RAC/CPA/GMK. Volgens mij zijn jullie one of the lucky few ;) (en 'the lucky few' zal dan wel de RB's in kennemerland betreffen).

Maar als je bijvoorbeeld de marifoonfragmenten van Henk beluisterd komen daar geen roepnummers voorbij, maar (de meest bijzondere) roepnamen. Geldt overigens ook voor de KNRM.
Maarten, ik denk dat 'lucky' niet helemaal de goede benaming is. Het is hier gewoon door het maken van afspraken gegaan, en dit koste niet echt veel moeite (misschien doordat 1 van de centralisten ook RB-er is?). Alle regio RB voertuigen staan nu met hun eigen roepnummer in het systeem. Denk dat dit in de andere regio's ook wel mogelijk is. Volgens mij maakt het technisch niet zo veel uit, als het beestje maar een naam heeft.
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 4 december 2008, 23:49:28
Met 'lucky' wil ik ook niet zeggen dat jullie geluk hebben dat het 'zo is gelopen'. Zoiets ontstaat niet zomaar, daar moet je moeite voor doen. Dat hier goede afspraken aan ten grondslag liggen, is vanzelfsprekend een vereiste.

Ik bedoel met 'lucky' dat jullie in mijn beleving een van de weinigen zijn waar het zo goed is geregeld. Dus in die zin zijn jullie wel de gelukkigen 8)


Volgens mij maakt het technisch niet zo veel uit, als het beestje maar een naam heeft.

Ik denk dat dat in geval van grotere inzetten wel uitmaakt, en je door de bomen het bos niet meer ziet. Je kan je afvragen hoe vaak zoiets zal voorkomen. In de meeste gevallen zal het immers om onderling verkeer gaan tussen enkele eenheden.
Maar er komt een keer...... (of misschien wel niet ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s