Volgens mij kunnen ze overal gebruikt worden (en wij gebruiken ze ook overal).
Binnen de rampenvloot is landelijk 018 het vaste nummer voor een rampeneenheid dus ZVT018 is de rampenvlet van zandvoort. Om het makkelijk te maken is er nog een aparte flotielje (of tegenwoordig reddingsgroep) nummering overheen. (zie http://www.reddingsbrigade.nl/cwr/publicaties/325) voor het hele landelijke verhaal.
Met andere hulpdiensten: hier in de regio zijn de oude van de CPA gebruikte nummers in het systeem vervangen door de RedNed nummers. dus bv 460 en 470 (de voertuigen in de CPA nummering zijn nu de 120 en 130,
RBZVT120 met spoed contact meldkamer aub
26-10-2008 12:25:16 - Kennemerland - Monitorcode
Bij maritiem verkeer is de roepnaam het nummer/naam van de boot: de ZVT 119 t/m ZVT 179 (dat is namelijk ook de naam die op de ziijkant staat)
Ik ken in ieder geval weinig regio's waar de brigadenummers ook over C2000 worden gebruikt richting RAC/CPA/GMK. Volgens mij zijn jullie one of the lucky few
(en 'the lucky few' zal dan wel de RB's in kennemerland betreffen).
Maar als je bijvoorbeeld de marifoonfragmenten van Henk beluisterd komen daar geen roepnummers voorbij, maar (de meest bijzondere) roepnamen. Geldt overigens ook voor de KNRM.
Neem bijvoorbeeld het
roepnummersysteem van brandweer Noord-Hollands-Noord. Daar zou dit systeem van de RB prima bij aansluiten, omdat zij ook gebruik maken van plaatsnamen in het roepnummer.
Maar kijk je naar Rijnmond, met tweeletterige afkortingen voor het voertuigtype + een driecijferig roepnummer, daar sluit het systeem minder goed bij aan. Natuurlijk kan je het wel door elkaar gebruiken, maar het wordt er m.i. niet duidelijker op.
Ben trouwens benieuwd hoe multidisciplinaire communicatie op C2000 nu zou verlopen. Brandweer, medische kolom, reddingsbrigade, politie, knrm; allemaal met hun eigen soort roepnummers / -namen. En als het interregionaal wordt, kan je helemaal je lol op.
Goed dat C2000 die mogelijkheden biedt, maar ik vraag me ten zeerste af of grootschalige multidisciplinaire communicatie op dit moment werkbaar zou zijn...
Lezen hier mensen die daar ervaring mee hebben? (en die willen delen
)