Roepnummers van reddingsbrigades

Auteur Topic: Roepnummers van reddingsbrigades  (gelezen 32481 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 5 december 2008, 23:57:33
Wordt door het AC bij jullie alle eenheden met roepnummer aangesproken (ook bikers, looppatrouilles, boten enz.) of alleen de voertuigen en de posten?

En zit de Strandpolitie ook op jullie groepen (aangezien ze in de nummering staan)? Hier in Haaglanden in het volgensmij omgekeerd de Reddingsbrigade heeft een nummer bij de politie (voor Den Haag volgensmij 23-0-99)  En dat zit dan allemaal op GG: RMG-05 en voor onderling contact  RBG-DH (en eventueel DMO BRW15)

Joost (VR's : leuker kunnen we het niet maken, voorlopig ook nog even niet makkelijker ;D)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #41 Gepost op: 7 december 2008, 02:00:14
De auto van de strandpolitie Kennemerland-Zuid is door ons van een mobilofoon voorzien, met bijbehorend nummer, en voor gebruik op de jetski hebben we een waterdichte porto ter beschikking gesteld .
Echter omdat de politiemensen moeite hadden om de RB nummers goed te gebruiken zijn de standaard politienummers nu in gebruik.

Wat de ontvangst van Bloemendaal aangaat, als het goed is valt dat mee.
Wij hebben standaard 1 Watt vermogen in gebruik, alleen in bijzondere gevallen gebruiken we de mogelijkheid om op maximaal vermogen te werken.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 7 december 2008, 13:23:04
Oke dus de politie heb nog een analoge bak in de auto's ;)

Als het weer goed is kunnen we toch gewoon met jullie meeluisteren hoor, maar de antenne van CP Leidschendam-voorburg hangt wel aardig hoog(is ook wel nodig met het gebied waarin wij zitten)... Overigens horen wij Katwijk zelfs op de porto's.

Joost


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 11 december 2008, 21:51:19
Ik bedoel met 'lucky' dat jullie in mijn beleving een van de weinigen zijn waar het zo goed is geregeld. Dus in die zin zijn jullie wel de gelukkigen 8)

Maarten,

absoluut niet lucky, maar zoals Erny al reageerde, soms zitten mensen van RB's wel heel dicht op het vuur. Sterker nog, zij "bepalen" het vuur.

Wordt door het AC bij jullie alle eenheden met roepnummer aangesproken (ook bikers, looppatrouilles, boten enz.) of alleen de voertuigen en de posten?

Joost,

alle posten en voertuigen van reddingsbrigades in Kennemerland, waar C2000 randapparatuur aanwezig is, staan in het GMS. En dus bij elke spraakaanvraag komt deze nummering ook in je scherm te staan. Het enige wat we anders gedaan hebben, zijn de letters RB ervoor.

RR (die regelmatig zijn vingers brandt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #44 Gepost op: 12 december 2008, 10:35:37
Neem bijvoorbeeld het roepnummersysteem van brandweer Noord-Hollands-Noord. Daar zou dit systeem van de RB prima bij aansluiten, omdat zij ook gebruik maken van plaatsnamen in het roepnummer.
Maar kijk je naar Rijnmond, met tweeletterige afkortingen voor het voertuigtype + een driecijferig roepnummer, daar sluit het systeem minder goed bij aan. Natuurlijk kan je het wel door elkaar gebruiken, maar het wordt er m.i. niet duidelijker op.

Heeft RN het eindelijk een keer voor elkaar dat ze alle brigades op een lijn hebben en een naar mijn idee goed systeem hebben dat zowel binnen de brigades, binnen de regio's, als landelijk goed kan werken, krijg je weer te maken met veiligheidsregio's die zelf allemaal wel weten hoe het moet....

Vind het leuk om te zien hoe top-down en bottom-up hier bij elkaar komen: aan de ene kant gaan brigades allerlei samenwerkingen aan met gemeentes, brandweer en veiligheidsregio's en aan de andere kant probeert RN landelijk als 1 organisatie naar buiten te treden richting BZK etc.

Voor sommige brigades kan dit nog lastig worden: willen ze samenwerken met lokale en regionale hulpdiensten, zullen ze hun nummering daar vaak aan aan moeten passen. Maar landelijk krijgen ze wel nummers opgelegd als het gaat om de samenwerking in bv rampenvloot.

In de overeenkomst die wij hebben met de brandweer, hebben wij van hen 1 C2000 porto ter beschikking gekregen, met een roepnummer van het korps Maasdriel. Onderling (auto<->boot) communiceren we nog met analoge RN apparatuur met de daarbij behorende roepnummers. Verre van ideaal, maar wij hebben teveel materieel om in 1x op eigen kosten over te stappen op C2000. En het is ook nog de vraag wie ons de ruimte biedt om onze hele vloot in C2000 te zetten...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #45 Gepost op: 13 december 2008, 09:14:43
Heeft RN het eindelijk een keer voor elkaar dat ze alle brigades op een lijn hebben en een naar mijn idee goed systeem hebben dat zowel binnen de brigades, binnen de regio's, als landelijk goed kan werken, krijg je weer te maken met veiligheidsregio's die zelf allemaal wel weten hoe het moet....

Joost,

gelukkig leven we hier in een land van vrije meningsuiting. Dus mag een ieder, als het maar gestructureerd is, z'n mening geven. Zo ook jij en ik. En gelukkig zijn er mensen met ideeën, die soms wel en soms niet uitvoerbaar zijn. Eén van de problemen is dat niet elke veiligheidsregio dezelfde structuur gebruikt voor C2000 communicatie, of dezelfde structuur gebruikt voor nummering van voertuigen. Het geschreven plan klopt in z'n geheel. Maar dan wel voor de regio Noord-Holland Noord. Zij gebruiken idd deze structuur. Helaas andere regio's niet. Kijk maar eens op de diverse P2000-sites. En dan zijn er natuurlijk regio's die zich ten goede aanpassen, om het toch mogelijk te maken.
Vervolgens maken reddingsbrigades hun eigen nummer-plan. Maar er zijn er ook die het regionaal oppakken en hun nummer-plan meteen voor de gehele regio uitschrijven. Op die manier laat je zeker wel zien dat je één bent in de veiligheidsregio en niet allemaal losse delen.


Vind het leuk om te zien hoe top-down en bottom-up hier bij elkaar komen: aan de ene kant gaan brigades allerlei samenwerkingen aan met gemeentes, brandweer en veiligheidsregio's en aan de andere kant probeert RN landelijk als 1 organisatie naar buiten te treden richting BZK etc.

Joost,

waar ligt het directe werkgebied van de lokale/ regionale reddingsbrigade en waar kan RN een meerwaarde tonen? Om een voorbeeld te nemen, de fleetmap. Ik ben van mening dat de fleetmap eerst lekker uitgekauwd moet worden en op diverse manieren getest moet gaan worden alvorens alles te gaan implanteren. Kijk maar naar de introductie van C2000 bij de andere diensten, zoals ambulance, brandweer en KNRM. Vele mogelijkheden zijn nooit gebruikt of werkte toen niet. En men is op dat moment een weg in geslagen, waarvan men toen zij dat dat de goede weg was. Helaas, soms is dat dus niet zo, maar er is geen weg terug. Voorbeeld het doorschakelen naar een andere hulpverleningsregio van randapparatuur door ambulances, brandweer en KNRM. Soms lukt het de bemanning niet om een andere regio te vinden. Dus liever nog ff over slapen dan er te laat achter komen dat het niet functioneel is.

Voor sommige brigades kan dit nog lastig worden: willen ze samenwerken met lokale en regionale hulpdiensten, zullen ze hun nummering daar vaak aan aan moeten passen. Maar landelijk krijgen ze wel nummers opgelegd als het gaat om de samenwerking in bv rampenvloot.

In de overeenkomst die wij hebben met de brandweer, hebben wij van hen 1 C2000 porto ter beschikking gekregen, met een roepnummer van het korps Maasdriel. Onderling (auto<->boot) communiceren we nog met analoge RN apparatuur met de daarbij behorende roepnummers. Verre van ideaal, maar wij hebben teveel materieel om in 1x op eigen kosten over te stappen op C2000. En het is ook nog de vraag wie ons de ruimte biedt om onze hele vloot in C2000 te zetten...

Joost,

Indien er noodzaak voor is om meer randapparatuur voor reddingsbrigades beschikbaar te krijgen, moet de reddingsbrigade zich profileren als betrouwbare hulpverlener in de hulpverleningsketen. Op die wijze laat men van zich spreken. Voor elke hulpverlening is communicatie nodig, want zonder communicatie is er geen hulpverlening. Vandaar dat elke vaste reddingspost en hulpverleningsvoertuig hier is uitgerust met C2000. Met het roepnummer zoals RN heeft voorgeschreven met alleen de toevoeging RB ervoor. De ZVT120 => RBZVT120. Maar let wel op dat de huidige randapparatuur bij de reddingsbrigades in deze regio op naam staat van de RAV en dat er geen gespreksgroepen in komen van RN.

RR (26 regio's dus minimaal 78 meningen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #46 Gepost op: 15 december 2008, 10:53:00
Joost,

gelukkig leven we hier in een land van vrije meningsuiting. Dus mag een ieder, als het maar gestructureerd is, z'n mening geven. Zo ook jij en ik. En gelukkig zijn er mensen met ideeën, die soms wel en soms niet uitvoerbaar zijn. Eén van de problemen is dat niet elke veiligheidsregio dezelfde structuur gebruikt voor C2000 communicatie, of dezelfde structuur gebruikt voor nummering van voertuigen. Het geschreven plan klopt in z'n geheel. Maar dan wel voor de regio Noord-Holland Noord. Zij gebruiken idd deze structuur. Helaas andere regio's niet. Kijk maar eens op de diverse P2000-sites. En dan zijn er natuurlijk regio's die zich ten goede aanpassen, om het toch mogelijk te maken.

RR (26 regio's dus minimaal 78 meningen)

Allereerst bedankt voor je reactie, ben het zeker met je eens dat we gelukkig in een vrij land leven met vrijheid van meningsuiting. Maar we leven ook in 1 land en niet in 26 regio's. Waarom is er, na het testen, uitkauwen alle nachtjes slapen, nooit een landelijke communicatiestructuur gekomen voor C2000? Dat is wat ik bedoelde met: RN heeft alle brigades op 1 lijn, waarom kan BZK niet alle veiligheidsregio's op 1 lijn krijgen? Ik denk daar misschien te makkelijk over, maar ik denk dat de Rijksoverheid best wat vaker op haar strepen mag staan. En dan niet iets opleggen wat in Den Haag is bedacht, maar een best practice van een bepaalde regio landelijk bindend verklaren.

Ik werk zelf in overheidsland en waar ik het meest tegenaan loop is de verspilling van tijd en geld, omdat iedere gemeente en iedere dienst de vrijheid heeft om het wiel opnieuw te gaan uitvinden. Laat een aantal gemeenten, regio's etc. maar de voortrekkersrol nemen of een pilot draaien, en neem dat als uitgangspunt om toe te werken naar één landelijke implementatie!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #47 Gepost op: 15 december 2008, 11:13:32
Joost,

Indien er noodzaak voor is om meer randapparatuur voor reddingsbrigades beschikbaar te krijgen, moet de reddingsbrigade zich profileren als betrouwbare hulpverlener in de hulpverleningsketen. Op die wijze laat men van zich spreken. Voor elke hulpverlening is communicatie nodig, want zonder communicatie is er geen hulpverlening. Vandaar dat elke vaste reddingspost en hulpverleningsvoertuig hier is uitgerust met C2000. Met het roepnummer zoals RN heeft voorgeschreven met alleen de toevoeging RB ervoor. De ZVT120 => RBZVT120. Maar let wel op dat de huidige randapparatuur bij de reddingsbrigades in deze regio op naam staat van de RAV en dat er geen gespreksgroepen in komen van RN.

RR (26 regio's dus minimaal 78 meningen)

Dit antwoord maar even afgesplitst:
Voor de vaar- en voertuigen die we gebruiken bij onze samenwerking met de hulpverleningspartners zal er zeker C2000 komen. Voor de 24-uurs uitruk is die er al (pagers P2000 en porto), voor de rampenvlet zijn we afhankelijk van RN en voor de (gemeentelijke) strandbewakingen zie ik het er ook nog wel van komen.

Maar daarnaast besteden we z'n driekwart van onze tijd, met meer dan de helft van ons materieel aan min of meer 'commerciele' evenementen: dance-events, triathlons, zeilwedstrijden etc. Dit is niet commercieel in de zin dat we er bakken geld mee verdienen, maar het zijn wel activiteiten waar we een vergoeding voor krijgen en die vaak preventief of zelfs verzekeringstechnisch van aard zijn. Het materiaal dat hiervoor wordt gebruikt wordt over het algemeen ook niet gebruikt voor uitruk en reguliere strandbewaking, omdat dit regelmatig samenvalt. Ik kan me zo voorstellen dat hulpverleningspartners en de veiligheidsregio er niet op zitten te wachten dat we dit materiaal ook allemaal op hun kosten uitrusten met C2000....

Het zou natuurlijk geen probleem zijn om voor die activiteiten analoog te blijven, maar je weet hoe het gaat: soms heb je hier een extra boot nodig en soms daar. Zo hebben we een afspraak met de brandweer dat we bij uitruk in principe 1 auto-boot combinatie inbrengen, maar als er geen inzet voor een evenement is en er is een grote zoekactie kan die extra boot natuurlijk gewoon ook gebruikt worden. Dit zou dus praktisch inhouden dat je alles dubbel moet uitrusten?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #48 Gepost op: 15 december 2008, 16:57:47
Hier gaat alles over de veiligheidsregio hoor, misschien helpt het er een beetje bij dat we onderdeel zijn van de Brandweer..., en dit een pilot RVR regio is ::)

Ik heb me laten vertellen dat de aanvragen voor c2000 spul allemaal worden ingediend bij een of andere raad van de Brandweer, en die vervolgens de kosten nerelegt bij de gemeente, of iets in die richting.

En naamgenoot ;D, krijgen jullie bij die evenementen weer c2000 van de regio waarin dat is... Want jullie brigade heeft dit jaar ook bij ons een hardcore festival bewaakt (en dat werden bij ons bijna 24uurs diensten ::)) En toen zaten alle andere hulpdiensten en onze bevelvoerder + OvD + snelle boot op C2000 te ouwehoeren praten. En de rest van de eenheden op analoog.

En toen kwam er dus van alle kanten meldingen dat jullie personeel werd bedreigt (zowel mondeling via de politie als C2000). En de waterpolitie kon niet onder de bruggetjes door (jullie hebben volgensmij ook je hele boot verbouwd) en we kregen jullie ook niet op de analoog... toen hebben we nog ff stand-by gelegen maar jullie kwamen al naar ons toe...

Maarja... ik zag het nut er ook niet van in dat jullie helemaal uit de andere kant van het land moesten komen om de hele dag op een spartelvijvertje te gaan liggen... Daar hadden wij net zo goed een eenheid neer kunnen leggen, en die is nog beter met het gebied bekent ook....

Groeten Joost  (heeft nog koppijn van die pokkeherrie ;D)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #49 Gepost op: 15 december 2008, 18:26:13
@ Joost Berg: Ik zie het nut van jou verhaal niet in, kunnen we het niet gewoon over de roepnummers hebben? Voor C2000 is gewoon een appart topic.
343, never forget.