Roepnummers van reddingsbrigades

Auteur Topic: Roepnummers van reddingsbrigades  (gelezen 31749 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #50 Gepost op: 15 december 2008, 19:23:10
Was nog even een reactie op het 'hoe komen wij aan c2000 apparatuur' maar idd weer ff on topic ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #51 Gepost op: 16 december 2008, 09:24:21
Was nog even een reactie op het 'hoe komen wij aan c2000 apparatuur' maar idd weer ff on topic ;)
Joost,

het is absoluut wel van toepassing, want welk roepnummer gebruikt de AC/ CPA/ HB om jullie aan te roepen? Met de huidige colokatie van de nieuwe meldkamer zal ook het HB zich waarschijnlijk gaan mengen in de communicatie met reddingsbrigades. Tot enkele jaren geleden had het hulpverleningsvoertuig van de ZRB de volgende roepnummers:
* 60-30 reddingsbrigade onderling
* 54878 tbv RAC
* 675 tbv CPA
en dan de daarbij horende 5 TVO toon

Nu is de RAV eigenaar van de randapparatuur en heeft dus een beperkt aantal gespreksgroepen in de randapparatuur gezet. Daaraan is natuurlijk een ambulance ISSI gekoppeld. Dus . . . . . . . .
Je kan GMS natuurlijk op verschillende manieren invullen, maar de ISSI en de daarbij geleverde codeplug geeft welde functionaliteit aan van de randapparatuur.

RR (compatible en uitvoerbaar)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #52 Gepost op: 16 december 2008, 10:09:14
Volgens mij blijft het ideale nog steeds als in de VR-NHN. Hier bestaat een eigen inmeldgroep voor alle waterreddingsdiensten, RB, KNRM, en een enkele particuliere dienst ('De Watersport'?), genoemd NHN-RMG-05. Bij een incident waar een ambulance wordt ingezet wordt dan meestal geschakeld naar een ander RMG-kanaal. Elk voertuig behoudt z'n eigen roepnummer, desnoods met de toevoeging 'reddingsbrigade'. Dus Reddingsbrigade St. Maartenzee 1-10 voor ambulance 109 op kanaal 4, etc..
343, never forget.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #53 Gepost op: 16 december 2008, 12:51:43
Volgens mij blijft het ideale nog steeds als in de VR-NHN. Hier bestaat een eigen inmeldgroep voor alle waterreddingsdiensten, RB, KNRM, en een enkele particuliere dienst ('De Watersport'?), genoemd NHN-RMG-05. Bij een incident waar een ambulance wordt ingezet wordt dan meestal geschakeld naar een ander RMG-kanaal. Elk voertuig behoudt z'n eigen roepnummer, desnoods met de toevoeging 'reddingsbrigade'. Dus Reddingsbrigade St. Maartenzee 1-10 voor ambulance 109 op kanaal 4, etc..

Plus dat we gekoppeld kunnen worden aan politie, brandweer en ambulance


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #54 Gepost op: 16 december 2008, 13:38:50
Volgens mij blijft het ideale nog steeds als in de VR-NHN. Hier bestaat een eigen inmeldgroep voor alle waterreddingsdiensten, RB, KNRM, en een enkele particuliere dienst ('De Watersport'?), genoemd NHN-RMG-05. Bij een incident waar een ambulance wordt ingezet wordt dan meestal geschakeld naar een ander RMG-kanaal. Elk voertuig behoudt z'n eigen roepnummer, desnoods met de toevoeging 'reddingsbrigade'. Dus Reddingsbrigade St. Maartenzee 1-10 voor ambulance 109 op kanaal 4, etc..

Joris,

we vallen nu terug naar de gespreksgroepen van C2000 en de verschillende C2000 procedures per veiligheidsregio. Morgen worden de vernieuwde C2000-procedures door het management goedgekeurd. Ik deze herschreven en zal ze je na morgen eventueel doen toekomen. Waar dit topic over gaat is de nummering van de RB-eenheden. Is deze nummering compatibles met de andere diensten of heeft deze enige gelijkenis hierin? Nee. Maar met regionale aanpassingen kom je een heel end. Omdat de nummering geschreven is op NHN leest is het daar makkelijker te implanteren. Wij werken namelijk niet met plaatsnamen, uitsluitend nummering.

RR (er zijn vele wegen die naar het strand leiden)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #55 Gepost op: 16 december 2008, 15:16:46
Ik vind de plaatsnamen in de nummering ook onhandig..  Wat als je allemaal ingezet word bij een overstroming in maastricht ?,  of je bent veel actief in meerdere regio's ?


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #56 Gepost op: 16 december 2008, 17:46:13
Joris,

we vallen nu terug naar de gespreksgroepen van C2000 en de verschillende C2000 procedures per veiligheidsregio. Morgen worden de vernieuwde C2000-procedures door het management goedgekeurd. Ik deze herschreven en zal ze je na morgen eventueel doen toekomen. Waar dit topic over gaat is de nummering van de RB-eenheden. Is deze nummering compatibles met de andere diensten of heeft deze enige gelijkenis hierin? Nee. Maar met regionale aanpassingen kom je een heel end. Omdat de nummering geschreven is op NHN leest is het daar makkelijker te implanteren. Wij werken namelijk niet met plaatsnamen, uitsluitend nummering.

RR (er zijn vele wegen die naar het strand leiden)

RR,
Ik snap je opmerking niet, nhn werkt ook niet met plaatsnamen. Door de nieuwe nummering zijn we hiermee gaan werken. Het werkt m.i. goed, het is wenne want je gaat iets nieuws doen.
Rescue, het is dus wel handig en bij inzet van meerdere brigades moet men dus met het nummer de plaatsnaam aangeven.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #57 Gepost op: 16 december 2008, 18:18:54
nhn werkt ook niet met plaatsnamen.

Muistroom,

de onderstaande coderingen komen toch echt uit NHN. Deze coderingen zijn gerelateerd aan de BRW. OPM647, HHW845, HRN849, DRL540, NHN524, DRL CDT, DRL BGM, NHN528, HLO648, HLO644, NHN775, NHN AGS. Het grote dillema vind ik dat zulke GMS lettercombinaties dus niet altijd werken. Kijk maar naar de codering die Hollands Midden gebruikt voor Hillegom en Kennemerland gebruikt voor Haarlem, beide HLM.

En het punt wat Rescue aangeeft is zeker wel van toepassing. Zeker als men nog analoog werkt en niet de gesprekskwaliteit heeft van C2000, zit een foutje in een klein hoekje. Ik moet natuurlijk wel toegeven dat ik dagelijks met (roep)nummers werk, maar ik hoef niet na te denken als een (ambulance) eenheid met nummer 01-120 zich bij mij inmeldt, waar die vandaan komt en wat voor soort voertuig het is. Dat zelfde geldt voor de 17-992, 13-991, 03-604, 12-730 of 12-805. Leg die functionaliteit vast in een nummerplan.

Dus waarom niet de regiocodering. Die is vastgelegd. 10 is Noord-Holland Noord, 12 is Kennemerland en ga zo maar door. En dan de Letter ervoor voor de discipline, zoals nu al gebeurt A12131. Ik vind het nummerplan van de reddingsbrigades in Kennemerland heel doordacht. Daar kan voor de nummering de regiocode voor geplaatst worden en klaar ben je.

RR (kritiek is altijd makkelijk, maar geef ook oplossingen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #58 Gepost op: 16 december 2008, 22:48:14
RR,
Ik bedoelde de reddingsbrigades die niet met plaatsnamen werkte.
Toch als leek lijkt het mij  geen verschil om cijfers of letters te gebruiken.
Onze cq mijn ervaring dit jaar heeft het geen problemen gegeven.
 8)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #59 Gepost op: 16 december 2008, 23:30:54
Plus dat we gekoppeld kunnen worden aan politie, brandweer en ambulance
Jazeker, maar ik heb nog nooit op LMG gezeten, wel op RMG-03 of 04. :)

Maar indd, terug naar de roepnummers!
343, never forget.