Er zijn nog steeds korpsen in Duitsland waar het "luchtalarm" wordt gebruikt om de brandweer te alarmeren. Hier net over de grens is men inmiddels op de moderne varaint overgestapt en maakt men gebruik van de bekende alarmontvangers (soms met gesproken woord en soms met alleen een alarmsignaal).
De sirene is inderdaad ook in Nederland veelvuldig toegepast als alarmeringsmiddel voor de brandweer. Ik heb begrepen dat in mijn omgeving vroeger ook werd gealarmeerd middels een dorpssirene. In een dorp hier verderop werd de sirene bediend door de nonnen van een klooster. Zij werden gebeld dat er brand was en zorgden vervolgens dat de sirene in de kerktoren ging loeien. In mijn eigen dorp zat de schakelaar voor de sirene in de woning van één van de echte brandweerfamilies. Zij hadden de schakelaar hoog aan de muur zitten zodat de kinderen er niet "per ongeluk" aan konden komen.
Iemand vertelde mij de volgende annekdote. Het scheen nog wel eens voor te komen dat de wind verkeerd stond en dat er dan in het ene dorp maar weinig personeel naar de kazerne kwam. In het dorp verderop sprongen er juist allemaal mannen voor niets op de fiets!
Het lijkt erop dat, wat dat betreft, de geschiedenis zich herhaalt. Een soortgelijk probleem heeft zich namelijk ook voor gedaan bij de moderne p2000 pagers: spookberichten.......