Insigne voor BOA's

Auteur Topic: Insigne voor BOA's  (gelezen 9541 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 18 februari 2007, 23:30:50
Insigne voor opsporingsambtenaren
DEN HAAG - Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's), zoals boswachters, parkeercontroleurs en treinconducteurs, moeten vanaf januari volgend jaar verplicht een insigne op hun uniform dragen. Het ministerie van Justitie heeft het insigne laten ontwerpen om de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van de boa's te vergroten.
 
Voor het publiek is volgens een woordvoerder van Justitie op dit moment vaak onduidelijk dat een buitengewoon opsporingsambtenaar zekere bevoegdheden heeft. Zo mag hij om een identiteitsbewijs vragen en in bepaalde gevallen boetes opleggen. Het insigne geeft de boa meer status en onderscheidt hem tegelijkertijd van politie en particulier beveiligers.

bron: www.telegraaf.nl



Ik vind dit een buitengewoon ( :P) goed initiatief. Er zijn zoveel BOA's, dat zo'n speld uitkomst biedt in wat voor iemand je voor je hebt en wat diegene zijn basisbevoegdheden zijn.

Enkele diensten die BOA's in dienst hebben:
Belastingdienst (met in het bijzonder Douane)
Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD)
Economische Controledienst (ECD)
Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW)
Rijkswaterstaat
Stadswacht en dergelijke
Boswachterij
Milieudiensten
Milieupolitie
OV-diensten (conducteurs)
Algemene Inspectiedienst (AID)
Dierenbescherming
Politie
Defensie
en zo kan je nog wel even door gaan.

Ik kan me niet voorstellen dat men weet wie wat allemaal mag. Zo'n BOA speld vind ik dus een goede vondst.

Wat vinden jullie?


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2007, 01:05:19
Ik denk dat 99% van alle mensen niet eens weten wat een BOA is.  ;D Maar goed initiatief hoor, schept iets meer duidelijkheid denk ik. Moeten ze er wel wat publiciteit tegenaan gooien, anders werkt het nog niet denk ik.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2007, 07:03:16
Nadeel lijkt me wel dat je het risico loopt dat iemand die geen speld meer draagt niet meer vol vol aangezien wordt en de authoriteit die het uniform uitstraalt nu teniet gedaan wordt door het feit dat er geen speld op zit.

M.a.w. geen speld = "je hoeft met mij eigenlijk geen rekening te houden, ik kan toch niet schrijven"

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2007, 07:40:44
http://www.justitie.nl/actueel/persberichten/archief-2007/insigne-voor-Boa.aspx

Insigne voor de Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Persbericht | 15-02-2007

Het ministerie van Justitie heeft een insigne laten ontwerpen voor de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Met het insigne wordt de herkenbaarheid van de BOA bij de burger vergroot. Dat is van belang omdat het voor de burger helder moet zijn dat de betreffende ambtenaar bepaalde strafrechtelijke bevoegdheden heeft.

Er zijn in Nederland circa 25.000 BOA`s. Deze ambtenaren zijn werkzaam op het terrein van lokale of specifieke handhaving. Het gaat dan om gemeentelijke toezichthouders, parkeercontroleurs, treinconducteurs of bijvoorbeeld opzichters op het gebied van flora- en faunabeheer. Deze ambtenaren vervullen door hun werkzaamheden een belangrijke rol in de handhaving van de veiligheid en het tegengaan van criminaliteit.

Met het insigne wordt de herkenbaarheid van BOA’s vergroot. Dat is van belang omdat het voor het   publiek helder moet zijn dat de BOA een functie heeft in het vergroten van de veiligheid in het publieke domein. Men moet tevens op de hoogte zijn van het feit dat een BOA iemand niet alleen mag aanspreken op zijn of haar gedrag, maar dat hij ook enkele opsporingsbevoegdheden heeft. De betreffende ambtenaar mag iemands identiteit controleren, proces-verbaal opmaken, boetes uitschrijven en personen aanhouden als deze worden verdacht van een strafbaar feit. Een duidelijke herkenbaarheid zal het functioneren van de BOA in de praktijk vereenvoudigen. Tevens kan de BOA zich met het insigne onderscheiden van de andere handhavingsfunctionarissen in het publieke domein; de politie en de particulier beveiliger.

Het zilverkleurige insigne komt in de loop van 2007 beschikbaar en kan dan door BOA’s die dit wensen al gedragen worden op het uniform. Vanaf 1 januari volgend jaar (2008) zijn BOA’s die zichtbaar werkzaam zijn in het publieke domein verplicht het insigne te dragen.

Het insigne beeldt een hand uit die een staf/scepter omvat met daarachter een schild en is ontworpen door het ontwerpbureau VormVijf te Den Haag.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2007, 11:55:07
Nadeel lijkt me wel dat je het risico loopt dat iemand die geen speld meer draagt niet meer vol vol aangezien wordt en de authoriteit die het uniform uitstraalt nu teniet gedaan wordt door het feit dat er geen speld op zit.

M.a.w. geen speld = "je hoeft met mij eigenlijk geen rekening te houden, ik kan toch niet schrijven"

Jacques

Das niet geheel waar.
Er zijn ook aankomend BOA's welke als toezichthouder zijn aangesteld en nog andere bevoegdheden hebben dan een BOA.
Deze mogen nog voor er een strafbaar feit is begaan zaken aanpakken. Kunnen op grond van de aan hun toegekende bevoegdheid zaken inbeslag nemen en doorzoekingen doen.
Bijvoorbeeld de toezichthouders van de Milieupolitie, deze hebben die bevoegdheid opgrond van de wet bodembescherming en de wet milieubeheer.
Vandaar dat er met enige regelmaat door de politie een beroep op deze toezichthoudende ambtenaren word gedaan.

W.B.t die speld, het staat wel leuk hoor een vuist met toorts met een vlam.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2007, 12:04:52

Enkele diensten die BOA's in dienst hebben:
Deze hebben een iets wat andere status dan de BOA. Het zijn door de minister aangewezen BOA's maar met een algemene opsporingsbevoegdheid. En behoren beide tot een dienst.
Belastingdienst (met in het bijzonder Douane)
Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD)

Deze 3 zijn ook als cat aangewezen door de minister
Economische Controledienst (ECD)
Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW)
Rijkswaterstaat
Deze zijn niet standaard altijd BOA.
Stadswacht en dergelijke

Deze BOA's vallen meestal onder de Flora&Fauna wetgeving, en zijn dus F&F beheerder. De F&F beheerders hebben zeer ruime bevoegdheden. Of zijn milieuopsporingsambtenaar met heel weinig bevoegdheden.
Boswachterij
Milieudiensten
Milieupolitie

OV-diensten (conducteurs)

Dit zijn ook F&F beheerders
Algemene Inspectiedienst (AID)
Dierenbescherming

Politie Ook hier heb je dus weer een soms rare BOA status. In Amsterdam zijn de chauffeurs van het Team Transport BOA maar met dezelfde bevoegdheden als een surveillant.
Defensie
en zo kan je nog wel even door gaan.

Ik kan me niet voorstellen dat men weet wie wat allemaal mag. Zo'n BOA speld vind ik dus een goede vondst.
In de BOA-funktielijst kan je de bevoegdheden van de meeste BOA's terug vinden, alleen weer niet die welke door de minister zijn aangewezen.

Wat vinden jullie?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2007, 13:28:37
Deze hebben een iets wat andere status dan de BOA. Het zijn door de minister aangewezen BOA's maar met een algemene opsporingsbevoegdheid. En behoren beide tot een dienst.
Belastingdienst (met in het bijzonder Douane)
Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD)

Deze 3 zijn ook als cat aangewezen door de minister
Economische Controledienst (ECD)

Als ik wikipedia moet geloven, is de FIOD-ECD tegenwoordig één recherchedienst. Maar begrijp ik het goed, dat zij dus bijvoorbeeld ook voor het RVV mogen schrijven, zoals de Douane dat ook mag?

Ook hier heb je dus weer een soms rare BOA status. In Amsterdam zijn de chauffeurs van het Team Transport BOA maar met dezelfde bevoegdheden als een surveillant.

Volgens mij zin de politiemensen in de flitsbussen van het KLPD ook BOA en zo heb je er nog veel meer. Maar zowieso is de verscheidenheid is BOA's zeer groot, zo zijn leden van het UIM (voorheen BBE mariniers) ook BOA heb ik me laten vertellen. Toch wel een wereld van verschil tussen zo'n BOA en een parkeercontroleur ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2007, 16:01:33
Nu wordt m.i. de indruk gewekt d.m.v. zo'n insigne dat elke BOA ook dezelfde bevoegdheden heeft. Maar dat is dus zeker niet waar. Een insigne draagt daarom naar mijn mening niet bij aan duidelijkheid naar de burger toe.
Was er niet eens een legitimatiebewijs voor BOA's ingevoerd? Op elk redelijk verzoek te tonen? En wat schort er aan deze werkwijze? Kun je aan het insigne zien met welk vakgebied de betreffende BOA zich bezighoud? En is er geen toezichthouder en direct-toezichthouder die op het functioneren van de BOA moet toezien, en een HovJ die rechtmatigheid van toegepaste opsporingsbevoegdheden moet toetsen?

Weer zo'n idee dat de plank volledig misslaat. Maar da's geheel mijn visie in deze....
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2007, 18:09:19
Nu wordt m.i. de indruk gewekt d.m.v. zo'n insigne dat elke BOA ook dezelfde bevoegdheden heeft. Maar dat is dus zeker niet waar. Een insigne draagt daarom naar mijn mening niet bij aan duidelijkheid naar de burger toe.
Was er niet eens een legitimatiebewijs voor BOA's ingevoerd?

jup

Citaat
Op elk redelijk verzoek te tonen?

moet alsnog.. moet ook een Algemeen Opsporings Ambtenaar zelfs als deze in uniform loopt.

Citaat
En wat schort er aan deze werkwijze?


niets

Citaat
Kun je aan het insigne zien met welk vakgebied de betreffende BOA zich bezighoud?

uit de berichten kun je opmaken dat het een algemeen insigne is

Citaat
En is er geen toezichthouder en direct-toezichthouder die op het functioneren van de BOA moet toezien, en een HovJ die rechtmatigheid van toegepaste opsporingsbevoegdheden moet toetsen?


ja, zeker bij een aanhouding komt de (h)ovj in het spel die alles toetst. tegen processen verbaal kun je altijd bezwaar maken

Citaat
Weer zo'n idee dat de plank volledig misslaat. Maar da's geheel mijn visie in deze....

denk dat het niet verkeerd is, werkt beetje preventief, zolang men maar niet de indruk gaat wekken dat met OMDAT met het insigne draagt alles mag wat politie ook mag.


Bericht leesbaarder gemaakt

Palmpie
mod
Politie Aspirant niveau 4


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2007, 18:20:29
(...)

Die vragen van GN-5159 waren retorisch, hij weet als politieman bij Groningen precies waar hij over praat lijkt me ;)

Nu wordt m.i. de indruk gewekt d.m.v. zo'n insigne dat elke BOA ook dezelfde bevoegdheden heeft. Maar dat is dus zeker niet waar. Een insigne draagt daarom naar mijn mening niet bij aan duidelijkheid naar de burger toe.
Was er niet eens een legitimatiebewijs voor BOA's ingevoerd? Op elk redelijk verzoek te tonen? En wat schort er aan deze werkwijze? Kun je aan het insigne zien met welk vakgebied de betreffende BOA zich bezighoud? En is er geen toezichthouder en direct-toezichthouder die op het functioneren van de BOA moet toezien, en een HovJ die rechtmatigheid van toegepaste opsporingsbevoegdheden moet toetsen?

Weer zo'n idee dat de plank volledig misslaat. Maar da's geheel mijn visie in deze....

Je hebt wel een punt vind ik. Toch blijf ik van mening dat zo'n insigne wel bijdraagt aan herkenbaarheid. Het geeft een soort van extra 'status' aan (compenseert misschien het voorkomen van sommige BOA's :-X).
De burger moet alleen wel alert blijven en niet klakkeloos op het insigne af gaan. Stel dat zo'n insigne in verkeerde handen komt, kan iedereen zich voordoen als BOA. Ik zou altijd* naar de legitimatie blijven vragen in iedergeval.

*(niet bij een simpele kaartjescontrole natuurlijk, maar wel bij een boete bijvoorbeeld)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s