Wegversmalling: handige oplossing??

Auteur Topic: Wegversmalling: handige oplossing??  (gelezen 6013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 19 februari 2007, 21:47:59
Je zal maar op weg zijn met 2 TS'en en een ladder.... :-X :-X :-X :-X


http://www.vlok.net/content/blogcategory/1/268/index.php?option=com_content&task=view&id=1630&Itemid=313

Vrachtwagensluis bijna klaar

Monday 19 February 2007
De vrachtwagensluis in de Valkenburgse Hoofdstraat wordt vrijdag 2 maart in gebruik genomen. De sluis is aangelegd om het vrachtwagenverbod in de Hoofdstraat tussen het Middenjoght en het Castellumplein te handhaven. Ter hoogte van Hoofdstraat 6 en 7 is een wegversmalling aangelegd.

Voertuigen van de brandweer, reiniging en overige hulpdiensten die breder zijn dan 2,20 m, kunnen met een ontheffing de de sluis verbreden. Dit geldt ook voor de bussen van Connexxion.

http://vlok.xs4all.nl/nieuws/2007/2007021921.jpg
Foto: Gem. Katwijk
Fietsers en bromfietsers worden via een aparte strook langs de wegversmalling geleid.

Het regellicht van de verkeersluis knippert standaard op oranje. Wanneer een voertuig breder dan 2,20 m wordt aangemeld, gaan beide regellichten op rood. Vervolgens krijgt alleen het aangemelde voertuig groenlicht om de sluis te passeren. De installatie is zodanig ingesteld dat er per keer slechts één voertuig de sluis kan passeren. Na het passeren gaat de installatie eerst rood en daarna weer oranje knipperen. Het verkeer kan dan weer om en om de installatie passeren.




Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2007, 22:50:53
Dit vind ik iets wat kan samenhangen met het bericht over het "Onder de maat presteren van de brandweer". De brandweer wordt geacht binnen 8/9 minuten ter plaatse te zijn. Door de verkeersremmende maatregelen (drempels, wegversmallingen tot complete chicanes aan toe) en door de toepassing van elementen om sluip- of vrachtverkeer wordt het de brandweer en/of de vrijwilliger steeds moeilijker gemaakt om tijdig ter plaatse te komen. Vaak wordt hier geen rekening mee gehouden.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2007, 13:13:27
Ja wel goed dat ze rekening hebben gehouden met de brandweer dmv een 'mag-ik-erdoor-knop'

Super!


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2007, 14:37:17
...slechts één voertuig de sluis kan passeren....

"Rekening houden" tussen haakjes na mijn inzien dan. Ts komt aan bij zakpaal, paal heeft 10 sec nodig om te verzinken, ts passeert. Hoogwerker staat erachter, moet weer wachten tot de paal omhoog is, dan kan deze hem weer laten zakken. Ondertussen staat de 2de ts ook in de rij, waarna deze alweer 1,5 minuut rijtijd kwijt is..

Zeker een voordeel voor de omwonende allemaal deze maatregelen, maar voor de hulpdiensten een groot struikelblok...  ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2007, 15:07:01
Zeker een voordeel voor de omwonende allemaal deze maatregelen, maar voor de hulpdiensten een groot struikelblok...  ;)
Als hun huis in de brand staat zullen de nadelen wel gaan inzien...


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2007, 19:59:43
Dit zal toch zeker wel met de afdeling preparatie van de brandweer in het werk gesteld zijn ;) Deze zullen wel het een en ander doorgesproken hebben hoe het wel of niet zou moeten en wat ze wel of niet geeist hebben.

Maar om even een kort voorbeeld te noemen heel onze binnenstad is autovrij! dit is ons grootste risicogebied. helemaal afgesloten met piramides. automatische en handbediende. Ja dan is het even 10 seconde wachten. helaas. De handbediende duren nog wel wat langer voor je ze naar beneden hebt. Maar er is altijd nog de mogelijkheid om via de ac alle automatische piramides tegelijk te laten zakken.

En zoals een oude hbt-er bij ons zegt:"er is nog nooit iets blijven branden!"


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2007, 21:38:55
Dit .... branden!"

Hahaha, hier kan ik je zeker gelijk mee geven, overleg zal er zeker zijn geweest. Zover ik weet kunnen ze deze systemen in mijn regio nog niet regelen via de AC, maar hier is er ook nog geen "overschot" aan.

Dat we toch moeten wachten, daar kan ik je gelijk in geven. Ik vind het alleen jammer dat ik het idee heb, dat ze in bepaalde gemeentes een bepaald budget aanstellen oor verkeersremmende maatregelen en deze pot dan ook tot het laatste eurocentje willen leegmaken. Hierdoor ontstaan steeds meer creatieve oplossingen om het verkeer veiliger te maken of te beperken en vind ik persoonlijk dat het op een aantal locaties wel erg overdreven is. Hiermee doel ik vooral op de wegversmallingen en de chicanes.  ;)


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2007, 16:54:58
Hoe werkt dit ding dan bij spanningsuitval.......  :)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2007, 20:17:50
Hoe werkt dit ding dan bij spanningsuitval.......  :)
dan zakken ze automatisch naar beneden  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2007, 14:33:56
dan zakken ze automatisch naar beneden  8)

Hoop je...... :|