Competentie in een rescue-team

Auteur Topic: Competentie in een rescue-team  (gelezen 6503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2007, 21:32:30
Juist!

En, niet altijd is het mogelijk genoeg mensen te krijgen die bereid zijn ALLE beschikbare opleidingen te volgen.

Als er iemand is die wel graag lid wil worden, maar niet de tijd heeft om alle aspecten van het varen te leren, maar grote interesse in eerste hulp heeft verwelkom ik hem met open armen. Zo hebben wij een lid, een arts in opleiding op de EH. Hij is ook nog duiker. Moet ik nu tegen 'm zeggen dat dat niet genoeg is, dat ie zich in zijn spaarzame vrije tijd ook nog in boathandling moet gaan bekwamen? Ik vind het prima zo, zelfs al zou ie niet in alle gevallen de boot optimaal kunnen besturen. Als we met zijn drieën zijn en twee daarvan kunnen goed varen is dat in mijn opinie voldoende. Zou ik het nodig vinden dat iedereen een opleiding boathandling gevolgd moet hebben dan zou het wel eens kunnen zijn dat ie er de brui aan geeft en ben ik 'm helemaal kwijt, terwijl het eigenlijk geen probleem is.

Er is al een groot tekort aan vrijwilligers. Als je de lat dan ook nog eens voor al die vrijwilligers heel hoog legt hou je er steeds minder over. Een aantal, maar niet iedereen is bereid soms meerdere avonden (+ de uitrukken en zoektochten) en een dag in de week met de vereniging bezig te zijn. Ik vind het heel knap van Peter dat hij zoveel mensen bereid vindt om zo ver te gaan als vrijwilliger, ik neem tenminste aan dat hij zijn mensen ook niet voorziet van een riant salaris.

Om nog even bij de brandweer terug te komen, die krijgen wel nog enige vorm van vergoeding, wij moeten gewoon contributie betalen.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2007, 21:44:03
Ik begrijp Henk zijn argumenten wel een beetje,enerzijds wil jeje bemanning met zoveel mogelijke kennis op de uitruk zetten,anderzijds wil je niet iemand verplichten in de beginfase zo ongeveer elke vrije avond op te laten offeren voor een hobby.

En dan is het beginnen bij de basis toch het beste.Zorg dat iemand uitrukklaar is,en wellicht in een later stadium wat meer erbij leren?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2007, 21:47:12
Juist!

En, niet altijd is het mogelijk genoeg mensen te krijgen die bereid zijn ALLE beschikbare opleidingen te volgen.

Als er iemand is die wel graag lid wil worden, maar niet de tijd heeft om alle aspecten van het varen te leren, maar grote interesse in eerste hulp heeft verwelkom ik hem met open armen. Zo hebben wij een lid, een arts in opleiding op de EH. Hij is ook nog duiker. Moet ik nu tegen 'm zeggen dat dat niet genoeg is, dat ie zich in zijn spaarzame vrije tijd ook nog in boathandling moet gaan bekwamen? Ik vind het prima zo, zelfs al zou ie niet in alle gevallen de boot optimaal kunnen besturen. Als we met zijn drieën zijn en twee daarvan kunnen goed varen is dat in mijn opinie voldoende. Zou ik het nodig vinden dat iedereen een opleiding boathandling gevolgd moet hebben dan zou het wel eens kunnen zijn dat ie er de brui aan geeft en ben ik 'm helemaal kwijt, terwijl het eigenlijk geen probleem is.

Er is al een groot tekort aan vrijwilligers. Als je de lat dan ook nog eens voor al die vrijwilligers heel hoog legt hou je er steeds minder over. Een aantal, maar niet iedereen is bereid soms meerdere avonden (+ de uitrukken en zoektochten) en een dag in de week met de vereniging bezig te zijn. Ik vind het heel knap van Peter dat hij zoveel mensen bereid vindt om zo ver te gaan als vrijwilliger, ik neem tenminste aan dat hij zijn mensen ook niet voorziet van een riant salaris.

Om nog even bij de brandweer terug te komen, die krijgen wel nog enige vorm van vergoeding, wij moeten gewoon contributie betalen.

Henk

Natuurlijk is er altijd een tekort aan vrijwilligers, maar juist om dat we de lat hoog leggen, krijgen we ook de gemotiveerde vrijwilligers, die juist bereid zijn om meer te leren en verder te willen gaan dan de basisvaardigheden..
Is het gebrek aan vrijwilligers dan een reden om de opleidingseisen naar beneden te halen..

Wij zijn een zeer ambitieuze club, met ambitieuze doelstellingen, maar als we te weinig vrijwilligers hebben, betekend dus dat we op dat front eerst onze ambities moeten bijstellen..  De kwaliteit van zorg naar beneden halen vinden we onacceptabel, dan maar uitstellen van nieuwe plannen..  Onze vrijwilligers krijgen geen onkostenvergoedingen of salaris..

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2007, 21:48:40
Ik begrijp Henk zijn argumenten wel een beetje,enerzijds wil jeje bemanning met zoveel mogelijke kennis op de uitruk zetten,anderzijds wil je niet iemand verplichten in de beginfase zo ongeveer elke vrije avond op te laten offeren voor een hobby.

En dan is het beginnen bij de basis toch het beste.Zorg dat iemand uitrukklaar is,en wellicht in een later stadium wat meer erbij leren?

teveel in korte tijd leren is voor velen (vooral mensen die enigszins op leeftijd beginnen te geraken) onmogelijk danwel zeer lastig.
Politie Aspirant niveau 4

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2007, 22:20:39

Ja, Peter zo gaat het ook vaak. De leden die er het langst bij zijn hebben de meeste opleiding en meeste kennis, gaandeweg verworven.

En Ultimo, wat bedoel je met "op leeftijd"?

Ik ben zelf 55 jaar en leer idd niet meer zo snel dingen uit mijn hoofd als mijn zoons. Maar soms zie ik weer dingen in een oogopslag waar zij een hele uitleg bij nodig hebben.

Alle voordeel heb ze nadeel en andersom.

Ook daarin zie ik ideale combinaties: een reddingsteam met ouderen én jongeren!

"No sun, let's walk down that hill and f*** all of those cows"

Henk

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2007, 23:46:36
En Ultimo, wat bedoel je met "op leeftijd"?

Ik ben zelf 55 jaar en leer idd niet meer zo snel dingen uit mijn hoofd als mijn zoons. Maar soms zie ik weer dingen in een oogopslag waar zij een hele uitleg bij nodig hebben.

Alle voordeel heb ze nadeel en andersom.

Ook daarin zie ik ideale combinaties: een reddingsteam met ouderen én jongeren!

"No sun, let's walk down that hill and f*** all of those cows"

Henk  

niet om lullig te doen hoor maar t is een bewezen feit dat mensen naarmate de jaren vorderen minder makkelijk informatie opnemen.
tuurlijk kun je dingen soms sneller zien, maar is dat leren of iets dat je eigenlijk uit ervaring al wist?
Politie Aspirant niveau 4

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2007, 00:12:24
niet om lullig te doen hoor maar t is een bewezen feit dat mensen naarmate de jaren vorderen minder makkelijk informatie opnemen.
tuurlijk kun je dingen soms sneller zien, maar is dat leren of iets dat je eigenlijk uit ervaring al wist?

"finished files are the result of years of scientific studies combined with the experience of years"

En als je dat snapt, dan wordt het tellen van de letters F weer lastig...... 8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2007, 09:42:00

Dat was altijd een zogenaamde feit..  Echter recent onderzoek heeft bewezen dat de hersenfunctie niet achter uit gaat en ook niet het vermogen om te leren..  
Wel is het zo dat mensen minder makkelijk met veranderingen om aangaan. Om dat soms hun oude en vertrouwde zekerheden blijken achterhaald te zijn. En het afleren van eenmaal aangeleerd gedrag en vaardigheden is erg moeilijk..
Dus die smoes gaat niet meer op..  Voor iemand die met z'n vak bezig is en bezig is met vernieuwingen nog z'n vak beter te willen doen is leren zeker niet moeilijk ook niet al is die 60 of 70..

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2007, 17:27:21
Dat was altijd een zogenaamde feit..  Echter recent onderzoek heeft bewezen dat de hersenfunctie niet achter uit gaat en ook niet het vermogen om te leren..  
Wel is het zo dat mensen minder makkelijk met veranderingen om aangaan. Om dat soms hun oude en vertrouwde zekerheden blijken achterhaald te zijn. En het afleren van eenmaal aangeleerd gedrag en vaardigheden is erg moeilijk..
Dus die smoes gaat niet meer op..  Voor iemand die met z'n vak bezig is en bezig is met vernieuwingen nog z'n vak beter te willen doen is leren zeker niet moeilijk ook niet al is die 60 of 70..

Rescue, kun je de literatuurlink geven van die studie? Ben er wel benieuwd naar.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2007, 21:27:39
Rescue, kun je de literatuurlink geven van die studie? Ben er wel benieuwd naar.

Ik heb er een kranten artikel over gelezen ik meen in het parool, twee maanden geleden..   Als  ik het tegen kom zal ik het wel posten.. Ik heb de studie zelf niet gelezen.. Vond het juist opmerkelijk, omdat die studie juist alles over leren en hersenfunctie over hoop haalt..

Maar misschien back on topic..
Welke basisvaardigheden moeten elk team lid hebben ?