Competentie in een rescue-team

Auteur Topic: Competentie in een rescue-team  (gelezen 6342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2007, 21:53:40
In ieder geval beheersing van de Nederlandse taal en de GSM.

Hij moet tegen zijn taak binnen het team opgewassen zijn. Als de boot besturen tot zijn taak behoort meot hij de boot goed kunnen besturen, onder alle mogelijke omstandigheden.

Ik vind dus niet dat een teamlid zich alle vaardigheden zelf eigen behoeft gemaakt te hebben. Blijf zeggen dat er geen basisvaardigheid nodig is maar wel goed in de toegewezen taak.

Je bv kan heel goed leiding geven aan een eenheid zonder zelf te kunnen varen. Ik liet iemand van de kustwacht een stukje varen op de Seeker en die vloog in Almere Haven bijna de dijk op. Die had dus tot mijn verbazing nog nooit achter het stuur van een boot gezeten.
Prima kracht hoor: als operator!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2007, 10:24:31
Dus bij jullie hebben medewerkers ook basisvaardigheden die iedereen moet hebben.

namelijk :
  • de nederlandse taal spreken
  • een GSM kunnen bedienen..

Maar moet iedereen ook kunnen bijvoorbeeld kunnen zwemmen of kunnen reanimeren ?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2007, 11:47:03
In Culemborg zijn er minimale instroomeisen:

minimaal 18 jaar, het KNBRD-diploma A (ZR) en het reanimatiecertificaat.

In de praktijk is het zo dat iedereen instroomt met het EHBO-diploma incl. reanimatie.

Daarnaast volgt iedereen de opleiding Opstapper van RedNed. Daarmee is de basisopleiding afgerong.

Ook wordt de mogelijkheid geboden tot het behalen van het Klein Vaarbewijs en het Marifooncertificaat. 75% van de bemanningsleden heeft het KV, 6 van de 14 leden van de alarmploeg heeft het Marifoonbedieningscertificaat.

Naast de basisopleiding wordt gekeken of er nog specifiekere opleidingen nodig zijn. Zo zal diit jaar aan iedereen een cursus bediener AED worden aangeboden en zal worden bezien of het bestand aan brandweerchauffeurs moet worden uitgebreid.

Natuurlijk zijn er andere eisen voor schippers.