De discussie over GHOR of RK is denk ik toch moeilijk. Bij ons wordt het Sigma nauwelijks ingezet, dat zal in het midden van het land duidelijk anders zijn.
Door het volgen van de HOC ben ik inderdaad ook lid geworden van het RK, maar ben ook bij mijn oude verenging lid gebleven. Voor beide doe ik ook als EHV-er diensten. Veel Sigma-leden zitten niet bij het RK.
De Sigmalessen gebeuren bij ons op de ambulancedienst, daar hoor of zie ik verder niets van het RK, maar soms wat van het GHOR
Bij ons zal er dus nooit een sigma-lid en een EHV-er naast elkaar staan op een post.
Hier in de stad is de onderlinge verstandhouding met alle EHBO-verenigingen juist heel erg goed.
Voor mezelf vind ik het wel een meerwaarde om extra kennis te hebben, zoals iemand zei, je staat er wat sterker door in je schoenen.
En wat de nekkraag betreft, dat is geen voorbehouden handeling, maar als je weet dat een ervaren ambu-vpk er soms nog moeite mee heeft, wie zijn wij dan om dat te willen doen. (alhoewel het nu wel in het OK-boekje waterongevallen staat)
Ellie