GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 56128 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2007, 18:30:46
De 8 mensen die de SIGMA vormen zijn lid van de geneeskundige eenheid (GE) die onder het NRK valt.
Het NRK is verantwoordelijk voor de opleiding van de GE.

De inhoud van de opleiding wordt bepaald door de GHOR.

Sigma of Ghor vrijwilliger maakt in principe niet zoveel uit.
Het grote voordeel van het NRK is dat het vrijwilligers zijn en niet betaald worden. De grote vraag is of het Ghor wel vrijwilligers kent? Zo nee, dan gaat er een kassa rinkelen.

Betaald of niet, een van de achterliggende reden is dat de SIGMA leden een arbeidsrechtelijke overeenkomst met het NRK zijn aangegaan.
Ook vrijwilligers hebben recht op ontslagbescherming....

Voordeel om alles bij de ghor onder te brengen is dat er tussen ghor en nrk op dit gebied geen overleg nodig is.
Op ander gebied zal dat blijven. Het NRK heeft namelijk de oudste papieren op het gebied van noodhulpverlening.
Voordeel van het NRK is dat zijn ervaring hebben met opleiden van mensen!

De enige steekhoudende reden is het feit dat het NRK een landelijke organisatie is, met een centraal aanspreekpunt die namens alle afdelingen uniforme afspraken met de veiligheidsregio's kan maken.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2007, 20:27:26
De grote vraag is of het Ghor wel vrijwilligers kent? Zo nee, dan gaat er een kassa rinkelen.

Dat vind ik geen argument. Zelfs professionele organisaties als de politie zijn vrijwilligers in gaan zetten. Ik kan me niet voorstellen dat het GHOR dat niet zou kunnen / willen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2007, 21:17:21
De inhoud van de opleiding wordt bepaald door de GHOR.
(...)

Waarom dan zo'n belachelijk deel RK-kennis?
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2007, 22:11:14
Waarom dan zo'n belachelijk deel RK-kennis?

Vind je de ghor-basiskennis leuker dan?  :D

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2007, 22:51:15
Ik vind het medisch handelen deel leuk... de chain 'o command-structuur-kennis was ook niet leuk of nuttig, maar daar snap ik de zin nog van. Ik snap dat ze willen dat we een beetje basiskennis hebben van wie de leiding heeft. Ik snap niet waarom ik bij wijze van spreken moet weten wat het 3e verdrag van Geneve is als de boodschap is: we helpen iedereen. Gewoon dat ene zinnetje, en heel de eerste module is samengevat.
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #45 Gepost op: 28 februari 2007, 22:55:23
Ik vind het medisch handelen deel leuk... de chain 'o command-structuur-kennis was ook niet leuk of nuttig, maar daar snap ik de zin nog van. Ik snap dat ze willen dat we een beetje basiskennis hebben van wie de leiding heeft. Ik snap niet waarom ik bij wijze van spreken moet weten wat het 3e verdrag van Geneve is als de boodschap is: we helpen iedereen. Gewoon dat ene zinnetje, en heel de eerste module is samengevat.

Als je het in die zin bekijkt, zou ik zeggen: geef zo'n hoofdstuk ter kennisname, zodat je ook iets weet over de geschiedenis van "wie de leiding heeft".
Maar om daar dan op te gaan examineren... ::)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #46 Gepost op: 28 februari 2007, 23:03:09
Als je het in die zin bekijkt, zou ik zeggen: geef zo'n hoofdstuk ter kennisname, zodat je ook iets weet over de geschiedenis van "wie de leiding heeft".
Maar om daar dan op te gaan examineren... ::)

Helemaal gelijk uiteraard...  ;)
Arts  www.alphalog.nl

jos1961

• Forum gebruiker
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #47 Gepost op: 2 maart 2007, 22:49:08
Ik ben zelf al heel lang EHBO,er  en EX brandweer en zins een jaar EHV,er bij het rode kruis en hier volgde ik de HOC opleiding ben geslaagd en mag me nu sigma lid noemen. maar ik zie het als een toegevoegde waarde, je handelt volgens een vast schema en dat zit er in geramd in je hoofd maar je bent en blijft ehbo,er en zo handel je ook bij normale RK inzetten(ehv)bij sigma inzet mag je meer onderleiding van een AVP/mmt.

En wat betreft de nekkraag deze leer je tijdens de HOC opleiding hoe te gebruiken en wanneer je wort er zogezecht doodziek van het oefen hier mee.

En tijdens rk inzet handel je ook bewuster wat je doet en constateert je kijkt wat meer de kat uit de boom bij een SO voor je een ambu er bij haalt, dit geeft in je handelen ook meer rust.

oudetonge

• Junior gebruiker
  • **
  • EHBO / Sigma VRR-ZHE
Reactie #48 Gepost op: 14 maart 2007, 22:37:49
met sommige dingen ben ik het eens maar niet dat het rk deel uitmaakt van het sigma,
ben zelf ehbo'r via het oranje kruis en alleen op papier lid van het rk ( is verplicht)
dus van mij mogen ze het loskoppelen en verder gaan onder de vlag van het GHOR,ik zie daar persoonlijk meer voordelen in
vragen staat vrij,zo ook je antwoord

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 15 maart 2007, 18:37:59
met sommige dingen ben ik het eens maar niet dat het rk deel uitmaakt van het sigma,
ben zelf ehbo'r via het oranje kruis en alleen op papier lid van het rk ( is verplicht)
dus van mij mogen ze het loskoppelen en verder gaan onder de vlag van het GHOR,ik zie daar persoonlijk meer voordelen in

Welke persoonlijke voordelen zie je dan ?