GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 56556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 2 maart 2009, 12:27:33
Wat mij opvalt op de video is dat er verschillende kleurstellingen gebruikt word en de 1 de broek de andere weer de jas  
1 rood
2 groen
3 geel
4 grijs

2 sigma leden die op hun kont vallen struikelen
op zich interessant maar ook leuk om te zien

en dat het sigma bijna alleen bestaat uit rk ers kan ik mij heel goed voorstellen bij het ok word er namelijk geen aandacht aangegeven
zouden de rk ers dat wel willen zullen ze de ok verengingen eens moeten verblijden met een bezoekje bv met de auto en is uitleg geven wat ze nu precies doen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 2 maart 2009, 22:41:17
Voor alle mensen die als sigma of wat dan ook hebben meegedaan aan de SIGMA wedstijd in Assen.
Het filmpje wat die dag is gemaakt staat nu online.

http://www.hvd-drenthe.nl/video-sigma-medewerkers.htm

Het geeft ook een goed beeld van wat de sigma mensen nu eigenlijk uitvreten. ;)

En er komen verschillende mensen voorbij op de film die hier ook op het forum rond lopen 8)
Jorrin, Heleen lotus. Ger@rd, Abeens ,Sigmaatje en ikzelf.

Bianca

HELP

Dit kan je niet meenen. Ik op die film  :-X
Ik kan mij nog goed herinneren, sta ik gezellig in een groepje te praten, draait iedereen zich ineens om  :-\ ik verbaasd, zie ik ineens een microfoon en camera voor mijn snufferd.  :-X

Dus voor iedereen die dit filmpje gaat bekijken, wanneer ik in beeld kom, ...........................direct door spoelen.  :-[  ;D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #62 Gepost op: 3 maart 2009, 22:22:59
Wat mij opvalt op de video is dat er verschillende kleurstellingen gebruikt word en de 1 de broek de andere weer de jas  
1 rood
2 groen
3 geel
4 grijs

2 sigma leden die op hun kont vallen struikelen
op zich interessant maar ook leuk om te zien

en dat het sigma bijna alleen bestaat uit rk ers kan ik mij heel goed voorstellen bij het ok word er namelijk geen aandacht aangegeven
zouden de rk ers dat wel willen zullen ze de ok verengingen eens moeten verblijden met een bezoekje bv met de auto en is uitleg geven wat ze nu precies doen  

De hessen zijn universeel, de kleurstellingen van de rest van de kleding waren in het begin niet vastgelegd, zodat elke regio hun eigen kledinglijn bedacht.
Het begint er op te lijken dat de GHOR kleuren (geel/donkergroen) de universele kleurstelling wordt.

Evert25

• Forum gebruiker
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #63 Gepost op: 7 maart 2009, 00:19:03
Hoi

Ik heb vernomen dat er in mijn regio en in amsterdam geen opleiding voor het sigma start.
Ik wil heel graag bij het sigma gaan om meer te doen als hulpverlener.
Weet iemand mischien in welke regio een opleiding voor het sigma begint?

Het maakt mij niet uit of ik ver moet reizen er voor.
Ik hoop dat iemand wat weet?

MVG

Evert-Jan

KarinS

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 7 maart 2009, 14:02:33
Hoi Evert-Jan,

Hollands Midden is 2 maart gestart met een sigma opleiding, aanstaande donderdag, 12 maart, is de tweede les.
Voor meer info pm RadeR, zoals hij hierboven aangaf.

Groet,
Karin

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 7 maart 2009, 14:26:34
Dus als ik het goed begrijp wordt er door het GHOR bij het NRK een SIGMA ingehuurd. (doen ze echt niet gratis)
De SIGMA-Leden worden niet betaald.
De vrijwilligers van OK-ers krijgen een uitgeklede- Oranje Kruis diploma de opleiding zou dus niet veel meer voorstellen (een HOC opleiding is een goede aanvulling hierop word alleen door het NRK gegeven) dus je bent verplicht om lid te worden van het NRK.
Het 1e deel van het NRK boek gaat alleen maar over het ontstaan en hoe goed ze wel niet zijn.(dat gedeelte mag er dus volgens velen best uit)
Ik denk dat dit al lang achterhaald is daarvoor is in de plaats de MGD (Hospik) gekomen.

Het Rode Kruis Amstelveen verhuist naar een nieuw pand en kan die verbouwing uit eigen middelen wel betalen (het is een vrijwilligers organisatie welke eigen middelen dan)
Ik Pesoonlijk ken geen OK vereniging die en eigen pand uit eigen middelen kan betalen    

Dus uit kosten overweging zou ik gaan voor Eigen Teams onder de vlag van de GHOR
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 7 maart 2009, 15:03:19
Hoi

Ik heb vernomen dat er in mijn regio en in amsterdam geen opleiding voor het sigma start.
(...)
Evert-Jan

Ehm, nou ik heb anders net afgelopen donderdag mijn 2e les gehad in Amsterdam...

Oh, en over dat enorme deel over het Rode Kruis in de HOC opleiding: Wij gebruiken nu in Amsterdam de gloednieuwe HOC boeken (43 druk, december 2008) en daar staat maar zeer beperkt iets in over het Rode Kruis. (Veel minder dan eerder heb ik begrepen).
Thema 1: Het Nederlandse Rode Kruis is in totaal 4 kantjes lang. 18 regels inleiding over het ontstaan van het Rode Kruis. Anderhalf kantje over de grondbeginselen van het Rode Kruis en wat dat betekend voor het werk binnen de hulpverlening (behandeling op basis van medische prio i.p.v. vriendjes eerst zeg maar).
Dan anderhalf kantje over de rechten en plichten van hulpverleners en het gebruik van het Rode Kruis symbool...
In het stuk over de organisatie van de rampenhulpverlening komt Het Rode Kruis nog een paar keer ter spraken als ketenpartner voor Opvang & Verzorging en Verwanteninformatie.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #67 Gepost op: 7 maart 2009, 18:41:47
Dat is goed nieuws, in de oude opleiding was het hoofdstuk over het Rode Kruis niet te harden zo lang.
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #68 Gepost op: 15 april 2009, 21:48:01
Dus uit kosten overweging zou ik gaan voor Eigen Teams onder de vlag van de GHOR      

Ik ben rode kruisvrijwilliger en ik weet niet hoeveel inkomsten worden gegenereerd.
Wat ik wel weet is dat je je eigen niet blind staren op dat deel van het verhaal.
Je moet ook kijken naar de arbeidsrechtelijke consequenties als je de SIGMA onder vlag van de GHOR brengt.

logistiek

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 28 september 2009, 11:33:25
Forum genoten,
ik zie hele mooie en duidelijk antwoorden, toch zijn er nog een aantal zaken die mij van het hart moeten die ik her en der lees.
de sigma mensen worden geleverd door vrijwilligers van bij voorkeur het NRK ( is de officiele tekst )
Dus vanuit EHBO vereningingen zijn deze mensen er ook, maar is het RK dan niet gewoon het uitzendbureau voor sigmaleden?
en de GHOR huurt ze in? ( zwart / wit gekeken ) dus in hoeverre is het sigma dan zo RK???
in de Regio RR worden alle opleidingen verzorgd door de GHOR zowel HOC als de HOC herhalingen, het RK word hier dus wel erg verwend zeg maar. en als er een inzet is weet het RK wel bij BZK de rekening te presenteren ( deze is niet mals )
waar de sigmaleden niets van zien.
terwijl ik juist heel veel sigma's hoor die toch wel iets van onkosten vergoeding zouden willen zien. ( van RK of GHOR )
tevens zijn er vrijwilligers die nu zeggen  ik doe evenementen e.d. vanuit mijn sigma gedeelte, het Rode Kruis wil deze mensen nu schrappen uit de lijst omdat zij voor hun afdeling geen evenemten meer draaien ( lees ehbo dienst ) terwijl er wel degelijk een RK embleem op het uniform staat van de sigmaleden, en zij nu ingeschreven staan als landelijk vrijwilliger en zelf de herhalingen mogen betalen, niet netjes naar mijn idee. terwijl juist het RK schermt dat de sigma van hun is.
tevens gaat het RK alle regioafdelingen opheffen en word een ieder lenadelijk vrijwilliger van het RK, ook zeggenschap van de afdeling verdwijnt naar Den haag, rekening word gehouden met een 1/3 van opzeggen van personeel, dit raakt dan ook zeker de sigma toch? aan de andere kant ieder bedrijf heeft wat zal je zeggen?? ook merk ik dat heel veel ehbo'ers van ehbo verenigingen geen sigma willen worden omdat zij niets met het RK te maken willen hebben.
( ik hoor dit nu regelmatig bij evenementen ) dus zou dit positiever kunnen zijn voor de sigma???? als zij onder gebracht worden bij de GHOR?? ( ik bedoel dit in de zin dat er meer vrijwilligers zullen aanmelden ) of heft dit op tegen de vrijwilligers die zich afmelden bij de GHOR?  als GHOR vrijwilliger kun je toch ook altijd lid blijven van het RK en daar je ding doen?
als politie en brandweer ook met vrijwilligers werken waarom zou dit dan niet kunnen in de wittekolom? ook las ik dat het RK de ouste vereniging is mbt rampen hulpverlenen, is dat dan de enige reden om het daar te houden?
zijn deze stellingen herkenbaar voor mensen of totaal nieuw, of worden deze zaken gewoon anders beleeft door julllie ??
ben benieuwd hoe jullie dit meemaken in jullie regio.

groet

Logistiek 8)